Samfund
“Malmøs udfordringer er ikke enestående, men kræver en bred palet af tiltag”

54 forslag til initiativer præsenteres i den endelige rapport fra Malmøs vækstkommission. Det er ikke en løsning, der med et eller to snuptag kan tackle byens udfordringer, men derimod en bred palet, mener kommissionsformand Martin Andersson. Det stod klart, da den endelige rapport fra den uafhængige kommission blev præsenteret i Malmø fredag.
I 2013 blev Malmø-kommissionen, en uafhængig undersøgelse med fokus på social bæredygtig udvikling, præsenteret og kom med sin konklusion. Da beslutningen i 2021 blev truffet om at nedsætte en vækstkommission i Malmø med fokus på bæredygtig og inkluderende udvikling, indgik arbejdet med den tidligere kommission som inspiration.
– Jeg vil gerne påpege, at Vækstkommissionen ikke var ment som en slags krisekommission; den blev nedsat, fordi vi gerne vil udrette mere. Der er meget, der peger i den rigtige retning, men vi ved også, at rigtig mange ikke får del i den positive udvikling, som Malmø har set. Vi ved også, at ved ikke at inkludere så udnyttes potentialet ikke fuldt ud, og vi maksimerer ikke alt det positive, som Malmø kan stå for. Vi vil gøre mere, og vi ønsker en by med mere ligeværdighed, sagde Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), formand for kommunalbestyrelsen i Malmø, på fredagens afsluttende konference for Vækstkommissionen og fortsatte:
– Malmøkommissionen havde en bred og stor opgave i, hvordan vi kan opbygge et mere lige Malmø med et stærkt fokus på sundhed, unge, socioøkonomiske forhold, magt og indflydelse. Her efter den endelige rapport kan jeg se, at vi har ændret meget i den måde, hvorpå vi arbejder i byen. Da vi sagde, at vi ville påtage os vækst, inkluderende vækst, føltes det naturligt at se lidt på den metode, vi har brugt før.
Onsdag besluttede kommunalbestyrelsen at sende den endelige rapport til høring hos kommunens forvaltninger, udvalg og virksomheder.
– Efter høringsrunden vil vi beslutte, hvordan vi skal gribe det an. Jeg tror, vi vil se, at nogle af forslagene er ligetil, og at nogle kan skabe diskussion og konflikter om målet. Så handler det, som så meget andet i politik, om at prioritere, hvad gør vi først, og hvad er vores egen andel. En stor del af forslagene er ting, der kræver nationale reformer og andre tiltag, siger Katrin Stjernfelt Jammeh.
“Splittelse findes overalt”
Malmøs største udfordring er, at byen bliver delt i to og at få konsolideret de to fortællinger, siger kommissionens formand, Martin Andersson, der er professor ved Blekinge Institute of Tekniska Högskola og Lunds Universitet. Der er to historier om byen: Den handler dels om overgangen fra industri til vidensbaseret iværksætteri, men også om arbejdsløshed, eksklusion og segregering.
– I erhvervslivet går det godt, men hele byen er ikke involveret, sagde han.
Løsningen er ikke et enkelt tiltag, men flere, siger Martin Andersson.
Der er ikke et enkelt snuptag, der kan løse de problemer, som Malmø står over for, disse problemer er ikke enestående for Malmø. Malmø har visse unikke fordele, men problemer med inkluderende vækst er ikke enestående. Splittelse findes overalt. Det kræver en bred vifte af foranstaltninger på forskellige områder, sagde han.
Kommissionen har haft flere udfordringer i sit arbejde, sagde Martin Andersson. Blandt andet, at inkluderende og bæredygtig vækst ikke er veldefinerede begreber, at man i kommissionen skal nå til enighed om de foreslåede foranstaltninger, samt at arbejdet blev indledt midt under pandemien.
Blandt forslagene er der flere, som knytter sig til nærheden til København/Danmark og Nordtyskland. Her er der et unikt potentiale for Malmø baseret på byens geografiske placering, siger Martin Andersson.
– Femern Bælt-forbindelsen er ikke bygget endnu, men er en typisk investering, der giver masser af potentiale, som dog yderst sjældent realiseres automatisk. Forskningen taler om såkaldte aktiverende faktorer, perifere faktorer, der kan muliggøre fremskridt. Malmø har været god til det, hele investeringen i Hyllie er måde, hvorpå man kan realisere potentialet i Øresundsbroen og nærheden til København, sagde han.
Kommissionen indledte sit arbejde i marts 2021 og har bestået af 16 kommissærer, herunder formanden og chefsekretæren, men også referencegrupper og råd. Der er udarbejdet 11 vidensbaserede rapporter, siger chefsekretær Kristina Olsson.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: Handlingsforslag København/Danmark og Nordtyskland
Malmø bør styrke sin rolle som regional vækstmotor og lede samarbejdet med København
Fremme dansk repræsentation i bestyrelser
National indflydelse på tværregionale spørgsmål
Fremme anvendelsen og forbedringen af de eksisterende støtteordninger
Fremme afskaffelsen af grænsekontrollen
Fremme revidering af eksisterende aftaler på skatte- og socialsikringsområdet
Arbejde for, at borgere fra lande uden for EU kan få lov til at arbejde på den anden side af Øresund
Arbejde for tilpasning af pendlingsomkostninger over Øresund
Arbejde for at forbedre togtrafikken over Øresund
Fremme forbedringen af transportinfrastrukturen
Udvikle en strategi for at realisere Malmø og Malmø-Lunds potentiale i den fremtidige regionale ekspansion
Kilde: Vækstkommissionen for et inkluderende og bæredygtigt Malmø, Malmø – én by, to fortællinger (endelig rapport maj 2023)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23