Følg os på

Turisme/kultur

Med humoren som redskab ønsker Skånetrafiken at gøre sig bedre kendt blandt danske rejsende

Publiseret

 

Med kampagnen "Sverige er bare en togtur væk" ønsker Skånetrafiken at få danske rejsende til at stifte bekendtskab med Skånetrafikkens rejseapp. Billede: skærmbillede fra youtube

Skånetrafiken og Lund kommune har begge tænkt sig at begynde at markedsføre sig mere målrettet mod den danske side af Øresund. Siden Skånetrafiken overtog ansvaret for Øresundstogene over sundet den 11. december, har de ønsket at række ud til danskerne og gøre Skånetrafiken-appen kendt også i Danmark. Skånetrafikens reklamefilm med et humoristisk twist er blevet lanceret; den kan ses på tv-kanaler og i København frem til nytår.

Med køreplansskiftet den 11. december overtog Skånetrafiken ansvaret for Øresundstogene mellem Sverige og Danmark, helt frem til endestationen Østerport/Nivå. Med ændringen har Skånetrafiken lanceret en hjemmeside på dansk og uddannet sit kundeservicepersonale i det danske sprog til at kunne modtage spørgsmål fra rejsende og hjælpe med for eksempel erstatningssager. Det gav også mulighed for at begynde at markedsføre mere målrettet mod nabolandet, siger Hanna Ivarsson, kommunikations- og marketingchef hos Skånetrafiken.

– Da vi overtog togtrafikken til København fik vi også mulighed for at markedsføre os over for danskerne. Det er imidlertid ikke kun rejser, vi vil sælge; de skal også bruge vores app. Skånetrafiken er et ret ukendt begreb som brand, man kører jo med Øresundstoget, men Skånetrafikens app er vores, så man skal også have Skånetrafiken ind på lystavlen, siger hun.

Der er lanceret en reklame, der vil blive vist på TV2, Discovery og Viaplay frem til nytår, men også på sociale medier og bag på busser i Københavnsområdet. I filmen ses en dansker, der i hemmelighed holder meget af Sverige, men som helst ikke vil indrømme det, og som også kan lide at besøge Sverige. Skånetrafiken er begyndt at bruge humor som et ekstra greb.

– Man får lov til at prøve forskellige ting. Det er et nyt marked for os. Men vi tænkte, at dette nok er en god måde at skille sig ud på. At komme ud i det pulserende liv, siger Hanna Ivarsson.

Har du modtaget nogen feedback endnu?
– Mine danske venner synes, den er fantastisk.

Når kampagnen er afsluttet, vil Skånetrafikens marketingafdeling foretage en dybere analyse af kampagnen, og hvordan de er lykkedes med at nå ud. I løbet af foråret er der også planlagt et arrangement, der skal lære danskerne at købe billetter i appen, og der vil være forskellige arrangementer i for eksempel skoleferier og om sommeren, fortæller Hanna Ivarsson.

Lund Kommune har gennem Visit Lund og Handelsstandsforeningen også planlagt at gennemføre reklamekampagner i Danmark i løbet af foråret for at øge kendskabet til byen på den anden side af sundet. Det sker, efter at en rundspørge blandt 300 borgere på Sjælland har vist, at kendskabet til Lund er relativt lavt.

Er det en tendens, at svenske kommuner, virksomheder og organisationer nu målretter mere markedsføring mod Danmark?
Hanna Ivarsson mener, at det er en god mulighed for at udvide sit marked uden for Skåne, både på grund af den nuværende økonomiske situation, og fordi valutaforskellen gør det billigt for danskere at besøge Skåne.
– For få år siden var det sværere at få danskere over til Sverige, og det var i stedet svenskerne, der krydsede sundet, men på grund af den svenske krones lavere værdi har det nu ændret sig. På turistsiden er der en stigning i danskere, der kommer til Sverige, siger hun.

(New Øresund – Erik Ottosson)

Læs mere: Lund vil tiltrække flere danske besøgende gennem mediekampagner – lavt kendskab til byen, viser ny undersøgelse på Sjælland

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.