Følg os på

Turisme/kultur

Med humoren som redskab ønsker Skånetrafiken at gøre sig bedre kendt blandt danske rejsende

Publiseret

 

Med kampagnen "Sverige er bare en togtur væk" ønsker Skånetrafiken at få danske rejsende til at stifte bekendtskab med Skånetrafikkens rejseapp. Billede: skærmbillede fra youtube

Skånetrafiken og Lund kommune har begge tænkt sig at begynde at markedsføre sig mere målrettet mod den danske side af Øresund. Siden Skånetrafiken overtog ansvaret for Øresundstogene over sundet den 11. december, har de ønsket at række ud til danskerne og gøre Skånetrafiken-appen kendt også i Danmark. Skånetrafikens reklamefilm med et humoristisk twist er blevet lanceret; den kan ses på tv-kanaler og i København frem til nytår.

Med køreplansskiftet den 11. december overtog Skånetrafiken ansvaret for Øresundstogene mellem Sverige og Danmark, helt frem til endestationen Østerport/Nivå. Med ændringen har Skånetrafiken lanceret en hjemmeside på dansk og uddannet sit kundeservicepersonale i det danske sprog til at kunne modtage spørgsmål fra rejsende og hjælpe med for eksempel erstatningssager. Det gav også mulighed for at begynde at markedsføre mere målrettet mod nabolandet, siger Hanna Ivarsson, kommunikations- og marketingchef hos Skånetrafiken.

– Da vi overtog togtrafikken til København fik vi også mulighed for at markedsføre os over for danskerne. Det er imidlertid ikke kun rejser, vi vil sælge; de skal også bruge vores app. Skånetrafiken er et ret ukendt begreb som brand, man kører jo med Øresundstoget, men Skånetrafikens app er vores, så man skal også have Skånetrafiken ind på lystavlen, siger hun.

Der er lanceret en reklame, der vil blive vist på TV2, Discovery og Viaplay frem til nytår, men også på sociale medier og bag på busser i Københavnsområdet. I filmen ses en dansker, der i hemmelighed holder meget af Sverige, men som helst ikke vil indrømme det, og som også kan lide at besøge Sverige. Skånetrafiken er begyndt at bruge humor som et ekstra greb.

– Man får lov til at prøve forskellige ting. Det er et nyt marked for os. Men vi tænkte, at dette nok er en god måde at skille sig ud på. At komme ud i det pulserende liv, siger Hanna Ivarsson.

Har du modtaget nogen feedback endnu?
– Mine danske venner synes, den er fantastisk.

Når kampagnen er afsluttet, vil Skånetrafikens marketingafdeling foretage en dybere analyse af kampagnen, og hvordan de er lykkedes med at nå ud. I løbet af foråret er der også planlagt et arrangement, der skal lære danskerne at købe billetter i appen, og der vil være forskellige arrangementer i for eksempel skoleferier og om sommeren, fortæller Hanna Ivarsson.

Lund Kommune har gennem Visit Lund og Handelsstandsforeningen også planlagt at gennemføre reklamekampagner i Danmark i løbet af foråret for at øge kendskabet til byen på den anden side af sundet. Det sker, efter at en rundspørge blandt 300 borgere på Sjælland har vist, at kendskabet til Lund er relativt lavt.

Er det en tendens, at svenske kommuner, virksomheder og organisationer nu målretter mere markedsføring mod Danmark?
Hanna Ivarsson mener, at det er en god mulighed for at udvide sit marked uden for Skåne, både på grund af den nuværende økonomiske situation, og fordi valutaforskellen gør det billigt for danskere at besøge Skåne.
– For få år siden var det sværere at få danskere over til Sverige, og det var i stedet svenskerne, der krydsede sundet, men på grund af den svenske krones lavere værdi har det nu ændret sig. På turistsiden er der en stigning i danskere, der kommer til Sverige, siger hun.

(New Øresund – Erik Ottosson)

Læs mere: Lund vil tiltrække flere danske besøgende gennem mediekampagner – lavt kendskab til byen, viser ny undersøgelse på Sjælland

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.