Infrastruktur
Medier og politikere om HH-udredningen
Benny Engelbrecht er ikke klar til at sætte HH-forbindelsen på regeringens liste
I modsætning til Øresundsforbindelsen, hvor vej- og banedelen er fuldt brugerfinansieret, vil det kræve et betydeligt tilskud at bygge en forbindelse for både vej og bane her“, siger Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) til TV2Lorry og Ritzau i forbindelse med HH-undersøgelsen. Han tilføjer, at han ikke er klar til at oplyse, om HH-forbindelsen vil være på regeringens liste over kommende infrastrukturprojekter “Der er mange gode og vigtige infrastrukturprojekter i hele landet, som vil indgå i de kommende forhandlinger om de næste ti års investeringer i infrastruktur”.
Tunnel mellem Helsingør og Helsingborg vil koste 14 milliarder
”En fast vej- og jernbaneforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg kan ikke alene betales af brugerne… Det vil koste staten godt 14 milliarder kroner i tilskud at bygge en fast vej- og jernbaneforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg”.
TV2Lorry om HH-udredningen
Fast HH-vejforbindelse vil give milliardoverskud
”En analyse af den faste Helsingør-Helsingborg-forbindelse ligger efter tre år endelig klar, og den viser, at mens en vejforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg vil være økonomisk rentabel, vil en vej- og baneforbindelse ikke”.
Helsingør Dagblad om HH-udredningen
Fast förbindelse kan stå klar om 15 år
En fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør kan være færdig 15 år og derefter aflaste vej- og jernbanetrafikken i det vestlige Skåne. Regningen beløber sig til i alt 57 milliarder svenske kroner til tunneler og forbindelser på begge sider af Øresund. Men kun vejtunnelen kan finansieres med vejafgifter fra trafikanterne.
Sydsvenskan og Helsingborgs Dagblad om HH-udredningen
Carl Johan Sonesson: HH-förbindelsen gynnar hela Sveriges utveckling
”HH-förbindelsen ger stor nytta för Sverige genom minskade restider, utökad arbetsmarknadsregion och ökad tillgång till utbildning. Dagens överlämning av utredningen till regeringen är ett viktigt steg mot förverkligandet av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör”, säger Carl-Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Region Skåne och ordförande i Greater Copenhagen Committee i en kommentar och fortsätter:
”En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör binder samman Öresundsregionen och gynnar Skåne och Sveriges utveckling. Den bidrar till att säkra transportsystemet över Öresund, förbättrar integrationen i norra Öresund, stärker sysselsättningen, minskar restiderna och ökar den globala tillgängligheten för företag i norra Skåne och södra Halland genom närheten som skapas till Köpenhamn”.
Peter Danielsson: Et stort skridt fremad for en fast HH-forbindelse
“At danske og svenske myndigheder i fællesskab har undersøgt forbindelsen på vegne af regeringerne, er et stort skridt fremad for en permanent HH-forbindelse.”, siger Helsingborgs borgmester Peter Danielsson (M) til News Øresund og fortsætter:
“I udredningen fremgår det, at projektet øger tilgængeligheden i Øresundsregionen og har positive virkninger på arbejdsmarkedet, erhvervslivet og turismen. Derudover minskes vej- og togtrafikens sårbarhed. Ifølge myndighederne kan projektet starte byggeriet om 8-10 år. Projektet er i et tidligt stadium af udredningen, og det er vigtigt at gå videre til næste fase. Det er et omfattende materiale, der er præsenteret, og som vi nu vil gennemgå. Vi vil fortsætte med at arbejde sammen i HH2030-gruppen og inden for Greater Copenhagen, så projektet hurtigt kan komme videre i næste fase, dvs. en lokalitetsudredning. Vi vil fortsætte med at sprede viden om projektet og supplere undersøgelsesmaterialet med vores egne analyser, hvor det er nødvendigt. Vi i Greater Copenhagen er enige om, at dette er et projekt, der skal realiseres så hurtigt som muligt”.
Benedikte Kiær: En ny forbindelse bør omfatte biler og tog
“Jeg forventer en meget spændende næste fase af undersøgelserne, hvor især bane-delen efter min mening skal have en omgang, siger Helsingørs borgmester Benedikte Kiær (K) til News Øresund.
“En ny forbindelse bør helt klar være med tog, da det er vigtigt for den grønne dagsorden ligesom det vil have et stort potentiale i forhold til arbejdspladser, uddannelsesmuligheder og for bosætning og besøgende i Øresundsregionen. Det er vækstmuligheder man ikke kan sidde overhørig. Og så er det afgørende vigtigt at der investeres i infrastrukturen rundt om – altså i fx Kystbanen og Helsingør-motorvejen. Det vil jeg arbejde for hver eneste dag. En ny fast forbindelse skal blive til gavn både for nye rejsende, men i høj grad også for dem der rejser på strækningerne i dag. Det skal være win-win”.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23