Følg os på

Infrastruktur

Medier og politikere om HH-udredningen

Publiseret

 

Foto: News Øresund

Benny Engelbrecht er ikke klar til at sætte HH-forbindelsen på regeringens liste
I modsætning til Øresundsforbindelsen, hvor vej- og banedelen er fuldt brugerfinansieret, vil det kræve et betydeligt tilskud at bygge en forbindelse for både vej og bane her, siger Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) til TV2Lorry og Ritzau i forbindelse med HH-undersøgelsen. Han tilføjer, at han ikke er klar til at oplyse, om HH-forbindelsen vil være på regeringens liste over kommende infrastrukturprojekter “Der er mange gode og vigtige infrastrukturprojekter i hele landet, som vil indgå i de kommende forhandlinger om de næste ti års investeringer i infrastruktur”.

Tunnel mellem Helsingør og Helsingborg vil koste 14 milliarder
En fast vej- og jernbaneforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg kan ikke alene betales af brugerne… Det vil koste staten godt 14 milliarder kroner i tilskud at bygge en fast vej- og jernbaneforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg”.
TV2Lorry om HH-udredningen

Fast HH-vejforbindelse vil give milliardoverskud
”En analyse af den faste Helsingør-Helsingborg-forbindelse ligger efter tre år endelig klar, og den viser, at mens en vejforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg vil være økonomisk rentabel, vil en vej- og baneforbindelse ikke”.
Helsingør Dagblad om HH-udredningen

Fast förbindelse kan stå klar om 15 år
En fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør kan være færdig 15 år og derefter aflaste vej- og jernbanetrafikken i det vestlige Skåne. Regningen beløber sig til i alt 57 milliarder svenske kroner til tunneler og forbindelser på begge sider af Øresund. Men kun vejtunnelen kan finansieres med vejafgifter fra trafikanterne.
Sydsvenskan og Helsingborgs Dagblad om HH-udredningen

Carl Johan Sonesson: HH-förbindelsen gynnar hela Sveriges utveckling
”HH-förbindelsen ger stor nytta för Sverige genom minskade restider, utökad arbetsmarknadsregion och ökad tillgång till utbildning. Dagens överlämning av utredningen till regeringen är ett viktigt steg mot förverkligandet av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör”, säger Carl-Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Region Skåne och ordförande i Greater Copenhagen Committee i en kommentar och fortsätter:
”En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör binder samman Öresundsregionen och gynnar Skåne och Sveriges utveckling. Den bidrar till att säkra transportsystemet över Öresund, förbättrar integrationen i norra Öresund, stärker sysselsättningen, minskar restiderna och ökar den globala tillgängligheten för företag i norra Skåne och södra Halland genom närheten som skapas till Köpenhamn”.

Peter Danielsson: Et stort skridt fremad for en fast HH-forbindelse
“At danske og svenske myndigheder i fællesskab har undersøgt forbindelsen på vegne af regeringerne, er et stort skridt fremad for en permanent HH-forbindelse.”, siger Helsingborgs borgmester Peter Danielsson (M) til News Øresund og fortsætter:
“I udredningen fremgår det, at projektet øger tilgængeligheden i Øresundsregionen og har positive virkninger på arbejdsmarkedet, erhvervslivet og turismen. Derudover minskes vej- og togtrafikens sårbarhed.  Ifølge myndighederne kan projektet starte byggeriet om 8-10 år. Projektet er i et tidligt stadium af udredningen, og det er vigtigt at gå videre til næste fase. Det er et omfattende materiale, der er præsenteret, og som vi nu vil gennemgå. Vi vil fortsætte med at arbejde sammen i HH2030-gruppen og inden for Greater Copenhagen, så projektet hurtigt kan komme videre i næste fase, dvs. en lokalitetsudredning. Vi vil fortsætte med at sprede viden om projektet og supplere undersøgelsesmaterialet med vores egne analyser, hvor det er nødvendigt. Vi i Greater Copenhagen er enige om, at dette er et projekt, der skal realiseres så hurtigt som muligt”.

Benedikte Kiær: En ny forbindelse bør omfatte biler og tog
“Jeg forventer en meget spændende næste fase af undersøgelserne, hvor især bane-delen efter min mening skal have en omgang, siger Helsingørs borgmester Benedikte Kiær (K) til News Øresund.
“En ny forbindelse bør helt klar være med tog, da det er vigtigt for den grønne dagsorden ligesom det vil have et stort potentiale i forhold til arbejdspladser, uddannelsesmuligheder og for bosætning og besøgende i Øresundsregionen. Det er vækstmuligheder man ikke kan sidde overhørig. Og så er det afgørende vigtigt at der investeres i infrastrukturen rundt om – altså i fx Kystbanen og Helsingør-motorvejen. Det vil jeg arbejde for hver eneste dag. En ny fast forbindelse skal blive til gavn både for nye rejsende, men i høj grad også for dem der rejser på strækningerne i dag. Det skal være win-win”.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.