Følg os på

Infrastruktur

Medlemmer af den svenske Riksdags transportudvalg: Undersøg alle fremtidige muligheder for trafikken over Øresund

Publiseret

 

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), Malmøs borgmester, på seminaret i Riksdagen i denne uge. Foto: News Øresund

Der er behov for en dansk-svensk mellemstatslig undersøgelse med fokus på den fremtidige trafik over Øresund. Det ønskede Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), Malmøs borgmester, på et seminar i Riksdagen om en Øresundsmetro, i denne uge. Hun blev støttet af medlemmer af Riksdagens transportudvalg.

Onsdag var Malmö stad vært for et Riksdagsseminar om Øresundsmetroen med parlamentsmedlemmerne Jamal El-Haj (S) og Noria Monouchi (M) som værter. Budskabet fra Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), borgmester for Malmø, var, at der er behov for en fælles dansk-svensk infrastrukturundersøgelse af kapaciteten omkring Øresund.

– Jeg ønsker at man allerede nu, for at være forberedt, da vi ved, at Femern Bælt-forbindelsen er ved at blive bygget og er ved at være færdig, hurtigt nedsætter en mellemstatslig undersøgelse. At Sverige og Danmark sammen ser på, hvad vi skal gøre for at udnytte potentialet, for at sikre, at trafikken flyder så smidigt som muligt, og for at sikre, at vi opfylder de klimamål, vi har for transport. En mellemstatslig undersøgelse for at sikre, at vi forbinder hele transportsystemet, og at vi tænker langt ud over de nationale grænser, sagde hun på seminaret.

Jens Holm (V), formand for Riksdagens transportudvalg, ser Femern Bælt-forbindelsen som en game-changer, men mener ikke, at der er afspejlet i forslaget til den nye svenske infrastrukturplan.

Vi har allerede undersøgt HH, Helsingborg og Helsingør, men hvorfor har vi ikke tænkt på alle mulige løsninger, da man gav denne undersøgelsesopgave? Danmark har allerede vedtaget sin infrastrukturplan, og vi skal vedtage vores i juni. Desværre er der ingen Femern Bælt-dimension i Trafikverkets forslag. Man tager ikke hensyn til det. Med forslaget som det er nu, vil godset ende på vejen, sagde han.

Maria Stockhaus (M), medlem af transportudvalget, går også ind for en bred undersøgelse.

– Et initiativ, som vi har haft i transportudvalget, og som fik flertal, er at anlægge en helhedsorienteret tilgang til Øresundsforbindelserne. Det er ikke muligt at løsrive en enkelt del. Vi er nødt til at se sammen med Danmark på nationalt niveau: Hvordan ser fremtiden ud, hvilken indvirkning vil Femern Bælt-forbindelsen have, og hvad er det der er nødvendigt at gøre?

Hun opfordrer også til mere koordinering mellem landene i forbindelse med infrastrukturspørgsmål generelt.

– Infrastruktur stopper ikke ved landegrænsen, det er et vigtigt aspekt at huske på. Der arbejdes meget på den svenske side, men det er vigtigt, at det kommer op på nationalt niveau i begge lande. Jeg kan se, at der stadig er meget, der skal gøres dér. En udvidet arbejdsmarkedsregion betyder meget for den svenske udvikling, at vi kan få en velfungerende Øresundsregion. Jeg er også aktiv i Nordisk Råd, og desværre er den svenske regering i øjeblikket imod oprettelsen af et ministerråd for infrastrukturspørgsmål, sagde hun.

På nuværende tidspunkt er der ikke truffet nogen beslutning om at bygge endnu en fast forbindelse over Øresund. I Greater Copenhagens Trafikcharter er der både en HH-forbindelse og en Øresundsmetro medtaget som prioriterede initiativer. Landskrona stad undersøger på egen hånd en jernbaneforbindelse til København. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked13. juni 2024

Ny skatteaftale på plads – underskrevet af ministre

Glædeligt, vigtigt og endelig! Sådan beskrev Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) og Danmarks skatteminister Jeppe Bruus (S) den nye, genforhandlede...

Ejendomme12. juni 2024

Efterspørgslen på nybyggede boliger falder i Skåne 

26 procent færre nyproducerede boliger blev efterspurgt i Skåne i 2023 sammenlignet med året før. Det viser Region Skånes model...

Infrastruktur12. juni 2024

Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø

En station på eksisterende grund i den nordlige del af Västra Hamnen, Galeonen+, via en boret tunnel til den næste...

Infrastruktur12. juni 2024

Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge

Det ville koste 400 millioner kroner at bygge et afgreningskammer på den kommende metrolinje M5 i København for at kunne...

Sverige11. juni 2024

Den svenske regering vil tillade gårdsalg af alkohol – det svenske alkoholmonopol lever videre

Svenske gårde og mikrobryggerier skal have lov til at sælge øl, vin og spiritus i Sverige, men i begrænset omfang....

Samfund30. maj 2024

Tusindvis af svenske sygeplejersker kan gå i strejke den 4. juni – ønsker kortere arbejdstid

Den 4. juni kan omkring 2.000 medlemmer af det svenske fagforbund Vårdförbundet, som primært organiserer sygeplejersker, gå i strejke, hvis...

Arbejdsmarked31. maj 2024

Dansk-svensk aftale om social sikring genforhandlet – giver større fleksibilitet

Mens ændringerne i den genforhandlede dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, skal træde i kraft i 2025, er en anden dansk-svensk aftale i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.