Følg os på

Infrastruktur

Miljøafgørelse giver grønt lys til togtrafik på Malmøringen

Publiseret

 

Pagatag_Malmo

Malmöringen er tidligere blevet udskudt med hensyn til at den juridiske proces for støjniveauerne på Kontinentalbanan ikke har været fastsat. Med den nye miljødom er projektet nu kommet et skridt nærmere gennemførsel. Foto: News Øresund

Malmø kommunes planer for en ringbane til persontog er kommet et skridt videre. I juli kom den miljøafgørelse som er nødvendig for at ansøgningen om togkørsel skal kunne behandles. Togene forventes at kunne begynde at rulle i december 2018.

I juli besluttede den svenske Mark- och miljööverdomstolen de endelige vilkår for larm langs med Kontinentalbanan. Infrastrukturejerne Svedab og Trafikverket meddeler nu at de ikke vil anke dommen, hvilket igen betyder at ansøgningen om at køre persontog på banen, den såkaldte Malmöringen, kan behandles. Projektet er tidligere blevet udskudt af hensyn til den juridiske proces, men er altså nu et skridt nærmere gennemførsel.
– Vi er meget glade. Nu styrkes muligheden for at starte trafikken i december 2018, vi venter kun på beslutningen om trafiktilladelsen fra Länsstyrelsen der har afventet dommen, siger Conny Ragnarp, projektleder for persontrafik på Kontinentalbanen hos Malmø kommune, til News Øresund.

Kontinentalbanan går i en bue rundt om Malmø, fra de østlige dele og videre til Trelleborg, og er siden Øresundsbron åbnede for trafik og til Citytunnelns færdiggørelse, blevet den anvendt til både gods- og persontrafik. Det blev muligt efter en regeringsbeslutning i 1996, som angav provisoriske vilkår og de endelige vilkår skulle besluttes efter at Citytunneln var færdig. Imens voksede interessen for at fortsætte med at køre persontog på banen, hvor trafikken kan forbindes til Citytunneln og derved skabe en ringbane i Malmø. En sådan beslutning var dog afhængig af miljøprøvningen og den juridiske proces viste sig at blive langtrukken. Den 7. juli i år kom Mark- och miljööverdomstolen med sin dom. Svedab og Trafikverket valgte da at indlevere en ansøgning om at anke, men har nu besluttet at trække den tilbage.
– Dommen kom midt i ferieperioden og vi var tvunget til at svare inden den 5. august. Den eneste chance for at få tid til at tænke tingene igennem og analysere dommen, var at anke den og begære om udsættelse på formuleringen af ansøgningen på en tredjeinstansbevilling, siger Fredrik Liljeqvist, driftschef på Svedab, til News Øresund.

I dommen angives grænseniveauerne for larm langs Kontinentalbanan, samt at arbejdet der skal til for at grænseniveauerne holdes skal ske ind for fem år, efter dommen er trådt i kraft. Omkostningerne for foranstaltningerne beregner Svedab og Trafikverket at vil blive på omkring 400 millioner kroner.
– Der findes ikke så meget mere at gøre ift. larmen inde i husene, vi har allerede udskiftet 7.000 vinduer i ca. 300 ejendomme på strækningen. At begrænse togene eller hastigheden er svært og får enorme konsekvenser på hele jernbanenettet. Det er først og fremmest andre muligheder vi kigger på, såsom højere støjdæmpende skærme på visse strækninger og også skærme der hvor de mangler, såsom broer, hvor larmen let spreder sig fra, siger han.

I fælleskab med Trafikverket, Skånetrafiken och Region Skåne regner Malmø kommune nu igen på trafikoplægget til en Malmöring. Det indebærer at de laver trafiksimuleringer for at fastslå antallet af passagerer og tog, hvilket påvirker størrelsen af stationerne der planlægges ved Östervärn, Rosengård og Persborg.
– Vi havde dokumenter og beslutninger for Malmöringen klar i 2010/2011, men ingen trafiktilladelse. Vi se nu de tidligere prognoser og trafikken igennem, da meget kan nå at ændre sig på seks år, siger Conny Ragnarp.
(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur26. september 2023

Togpriserne stiger med op til 13 procent fra årsskiftet

Togrejser i Danmark bliver dyrere fra årsskiftet ifølge Politiken, med op til 13 procent stigning. Det er de rejsende øst for...

Samfund22. september 2023

Øresundsdebat uge 38: Bandemedlemmer flygter fra Sverige af frygt for deres liv, danske straffe for svenske forbrydelser og kommunalt tovtrækkeri om Øresundsforbindelser

Bandekrigen i Sverige eskalerer, og landet har ikke været så farligt at opholde sig i siden 2. Verdenskrig. Bandemedlemmer flygter...

Arbejdsmarked22. september 2023

Arbejdsløsheden er næsten halveret for svenskere født uden for Europa

Siden flygtningekrisen i 2016 er arbejdsløsheden næsten halveret blandt mennesker i Sverige, der er født uden for Europa, rapporterer Dagens...

Ejendomme22. september 2023

Rentestigninger vil ramme husholdninger med såkaldt bostadsrättslägenhet hårdere i Stockholm end i Göteborg og Malmø

Riksbankens pengepolitiske renteforhøjelser og efterfølgende stigninger i realkreditrenterne vil ramme indbyggerne i Stockholm hårdere end i resten af landet på...

Politik22. september 2023

Den svenske regerings finanslovsforslag: Skattelettelser på arbejde, tillæg til kommuner og regioner samt øgede klimaudledninger

Regeringen giver Sveriges kommuner og regioner yderligere 16 milliarder kroner, hvilket ikke anses for tilstrækkeligt ifølge Sveriges Kommuner og Regioner,...

Arbejdsmarked22. september 2023

Svensk computerspiludvikler erstatter 40 pct. af medarbejderne med AI

Den Göteborg-baserede spiludvikler Mindark med computerspillet Entropia Universe afskediger 25 medarbejdere, svarende til 40 pct. af medarbejderstaben, og erstatter deres...

Bæredygtighed22. september 2023

Svea Solar investerer 10 milliarder kroner i nye solcelleparker efter rekordstor el-aftale med Arla

Det svenske solenergiselskab Svea Solar meddeler, at de har underskrevet en rekordstor el-aftale med det europæiske andelsmejeri Arla, der har...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.