Følg os på

Infrastruktur

Miljøafgørelse giver grønt lys til togtrafik på Malmøringen

Publiseret

 

Pagatag_Malmo

Malmöringen er tidligere blevet udskudt med hensyn til at den juridiske proces for støjniveauerne på Kontinentalbanan ikke har været fastsat. Med den nye miljødom er projektet nu kommet et skridt nærmere gennemførsel. Foto: News Øresund

Malmø kommunes planer for en ringbane til persontog er kommet et skridt videre. I juli kom den miljøafgørelse som er nødvendig for at ansøgningen om togkørsel skal kunne behandles. Togene forventes at kunne begynde at rulle i december 2018.

I juli besluttede den svenske Mark- och miljööverdomstolen de endelige vilkår for larm langs med Kontinentalbanan. Infrastrukturejerne Svedab og Trafikverket meddeler nu at de ikke vil anke dommen, hvilket igen betyder at ansøgningen om at køre persontog på banen, den såkaldte Malmöringen, kan behandles. Projektet er tidligere blevet udskudt af hensyn til den juridiske proces, men er altså nu et skridt nærmere gennemførsel.
– Vi er meget glade. Nu styrkes muligheden for at starte trafikken i december 2018, vi venter kun på beslutningen om trafiktilladelsen fra Länsstyrelsen der har afventet dommen, siger Conny Ragnarp, projektleder for persontrafik på Kontinentalbanen hos Malmø kommune, til News Øresund.

Kontinentalbanan går i en bue rundt om Malmø, fra de østlige dele og videre til Trelleborg, og er siden Øresundsbron åbnede for trafik og til Citytunnelns færdiggørelse, blevet den anvendt til både gods- og persontrafik. Det blev muligt efter en regeringsbeslutning i 1996, som angav provisoriske vilkår og de endelige vilkår skulle besluttes efter at Citytunneln var færdig. Imens voksede interessen for at fortsætte med at køre persontog på banen, hvor trafikken kan forbindes til Citytunneln og derved skabe en ringbane i Malmø. En sådan beslutning var dog afhængig af miljøprøvningen og den juridiske proces viste sig at blive langtrukken. Den 7. juli i år kom Mark- och miljööverdomstolen med sin dom. Svedab og Trafikverket valgte da at indlevere en ansøgning om at anke, men har nu besluttet at trække den tilbage.
– Dommen kom midt i ferieperioden og vi var tvunget til at svare inden den 5. august. Den eneste chance for at få tid til at tænke tingene igennem og analysere dommen, var at anke den og begære om udsættelse på formuleringen af ansøgningen på en tredjeinstansbevilling, siger Fredrik Liljeqvist, driftschef på Svedab, til News Øresund.

I dommen angives grænseniveauerne for larm langs Kontinentalbanan, samt at arbejdet der skal til for at grænseniveauerne holdes skal ske ind for fem år, efter dommen er trådt i kraft. Omkostningerne for foranstaltningerne beregner Svedab og Trafikverket at vil blive på omkring 400 millioner kroner.
– Der findes ikke så meget mere at gøre ift. larmen inde i husene, vi har allerede udskiftet 7.000 vinduer i ca. 300 ejendomme på strækningen. At begrænse togene eller hastigheden er svært og får enorme konsekvenser på hele jernbanenettet. Det er først og fremmest andre muligheder vi kigger på, såsom højere støjdæmpende skærme på visse strækninger og også skærme der hvor de mangler, såsom broer, hvor larmen let spreder sig fra, siger han.

I fælleskab med Trafikverket, Skånetrafiken och Region Skåne regner Malmø kommune nu igen på trafikoplægget til en Malmöring. Det indebærer at de laver trafiksimuleringer for at fastslå antallet af passagerer og tog, hvilket påvirker størrelsen af stationerne der planlægges ved Östervärn, Rosengård og Persborg.
– Vi havde dokumenter og beslutninger for Malmöringen klar i 2010/2011, men ingen trafiktilladelse. Vi se nu de tidligere prognoser og trafikken igennem, da meget kan nå at ændre sig på seks år, siger Conny Ragnarp.
(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund27. januar 2023

Snart bliver det billigere at pendle i bil over broen: “Du kan køre så meget du vil for en fast pris om måneden”

For at gøre det mere attraktivt at krydse Øresund vil Øresundsbro Konsortiet sænke prisen for dem, der pendler i bil...

Sverige27. januar 2023

Ulf Kristerssons (M) højre hånd, statssekretæren PM Nilsson, træder tilbage efter ulovligt ålefiskeri og løgn for politiet

Efter at være blevet taget i ulovligt ålefiskeri i Blekinge skærgård og derefter have benægtet anklagerne over for politiet har...

Energi27. januar 2023

Vestas’ administrerende direktør om corona-lukning af broen: “Det må aldrig ske igen”

Vestas er en af verdens største vindkraftproducenter med hovedkontor i Aarhus og kontorer i både København og Malmø. Det betyder,...

Okategoriserade27. januar 2023

Øresundsdebatten uge 4: Flere jernbanespor i Skåne før Fehmarn Bælt-tunnelen og dansk succes for Malmö Arena

Der er brug for flere jernbanespor i Sverige, når Fehmarn Bælt-tunnelen står færdig i 2029, og antallet af godstog, der...

Politik27. januar 2023

Greater Copenhagen lancerer årsrapport og ny hjemmeside

Den 31. januar præsenterer det dansk-svenske kommunal-regionale samarbejde Greater Copenhagen en ny hjemmeside og en ny årsberetning, som vil vise...

Sports27. januar 2023

Mere end 97 procent af tilskuerne var danskere, da 68.000 så det danske herrelandshold indlede VM i håndbold i Malmö Arena

Det blev en dansk succes, da det danske herrelandshold spillede de indledende runder af VM i håndbold i Malmö Arena....

Bæredygtighed27. januar 2023

Nyt lovforslag om Københavns Lufthavn i høring – forskydning af tværbanen giver plads til flere fly

Onsdag blev et lovforslag om rammerne for udviklingen af Københavns Lufthavn sendt i høring. En vigtig del af lovforslaget er,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.