Følg os på

Arbejdsmarked

Milliarder i samfundsøkonomisk gevinst i Øresundsregionen, hvis grænsehindringer over Øresund afvikles, viser ny analyse

Publiseret

 

Et fuldt integreret arbejdsmarked vil føre til en årlig samfundsøkonomisk gevinst på 6,8 milliarder kroner for hele Greater Copenhagen, sagde Julie Kring Kaspersen, da rapporten "Produktivitetsgevinster for Greater Copenhagen" blev præsenteret i København onsdag. Foto: News Øresund

Øresundsregionens arbejdsmarked er kun integreret til 17 pct. Men hvis arbejdsmarkedet bliver integreret fuldt ud, vil det føre til en årlig samfundsøkonomisk gevinst på 6,8 milliarder danske kroner for hele Greater Copenhagen. Samtidig vil nye id-kontroller ved Øresund betyde et årligt tab på 4,9 milliarder kroner for regionens virksomheder og myndigheder. Det er nogle af konklusionerne i en ny rapport fra Greater Copenhagen, som har undersøgt de mulige samfundsøkonomiske gevinster i Øresundsregionen, hvis der ikke eksisterede grænsehindringer.

Greater Copenhagen har i rapporten undersøgt pendlingsmønstret for Øresundspendlingen i forhold til pendlingsmønstret i de respektive lande. Hvis regionen skulle udvikle sig som en samlet national region, hvor kun rejsetid er en hindring, ville op mod 95.000 pendle mellem Danmark og Sverige mod i dag cirka 19.000.

– Det betyder, at vi har et stort uforløst potentiale for at øge arbejdsmarkedintegrationen på tværs af Øresund, siger rapportforfatter Julie Kring Kaspersen hos Greater Copenhagen og fortsætter:

– Hvis vi nedbryder grænsehindringer, så gør vi det mere attraktivt at rekruttere og arbejde på den anden side af Øresund, hvilket giver arbejdsgiverne mulighed for at rekruttere fra en større arbejdsstyrke. En mere åben adgang til et større arbejdsmarked, det giver arbejdsgiverne mulighed for at tiltrække de mest kvalificerede medarbejdere, og derved også de mest produktive. Og hvis vi har produktive medarbejdere, så er det nævnt til at øge vores effektivitet på vores arbejdsplads og væksten på arbejdspladsen, hvilket sidste ende kan være med til at gavn for vores samfundsøkonomi.

Arbejdsmarkedstiltag forventes at give produktivitetsgevinster på 1,3 mia. danske kroner

I det første scenarie ovenfor, hvor rejsetiden alene er en hindring, er det Malmø, der forventes at opnå de største produktivitetsgevinster, hedder det i rapporten. Det skyldes, at det største arbejdsmarked er på den danske side.

I et andet scenarie beregnes produktivitetsgevinsterne på grundlag af, at der vil blive indført tværnationale arbejdsmarkedsforanstaltninger, såsom en revideret Øresundsaftale. Det ville betyde en forventet produktivitetsgevinst på 1,3 milliarder danske kroner om året, hvilket vil bibringe skatteindtægter på cirka 0,6 milliarder danske kroner, fastslår Julie Kring Kaspersen.

Nye ID-kontroller vil føre til tab på 4,9 mia. danske kroner

De to sidste scenarier, som rapporten har undersøgt, er begge relateret til rejsetid. Det gælder nye faste forbindelser samt indførelse af ID-kontroller med operatøransvar. Hvis både etableringen af ​​en metro mellem Malmø og København samt en tunnel mellem Helsingborg og Helsingør bliver en realitet, forventes det at føre til et årligt overskud på 6,9 milliarder danske kroner. Ifølge rapporten forventes den største påvirkning at komme fra metroen.

– Forventningen er, at en metro vil kunne korte rejsetiden med op til 20 minutter, og at en tunnel, den vil kunne korte rejsetiden op mod 25 minutter, fortæller Julie Kring Kaspersen.

Noget der i stedet forventes at medføre produktivitetstab for regionen er indførelsen af ​​ID-kontrol med transportøransvar. Ifølge Greater Copenhagens beregning forventes en indførelse at medføre 30 minutters ekstra rejsetid over Øresundsbroen for alle pendlere i regionen, hvilket forventes hovedsageligt at påvirke den svenske side negativt.

– Det, vi er kommet frem til, er, at indførelsen af ​​ID-kontrol vil føre til et produktivitetstab på 4,9 milliarder danske kroner om året for hele Greater Copenhagen. Og det vil igen føre til et skattetab på 2,2 milliarder danske kroner om året, siger Julie Kring Kaspersen.

Mens Sjælland forventes at tabe 1,5 milliarder danske kroner i produktivitetstab ifølge dette scenarie, forudses Skåne at tabe 3,4 milliarder danske kroner.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Samfund17. juni 2024

Antallet af beskæftigede i den svenske byggebranche falder mest i Skåne

Den svenske byggebranche er hårdt ramt af den økonomiske afmatning. I marts var beskæftigelsen faldet med fire pct. i forhold...

Arbejdsmarked16. juni 2024

Hård kamp om ingeniørerne over Øresund – undersøgelse viser, at lønningerne er 50 procent højere i Danmark end i Sverige

Kampen om arbejdskraften på den anden side af Øresund er i fuld gang. På lidt over ti år er antallet...

Arbejdsmarked16. juni 2024

Om tre år vil der mangle 38.000 faglærte i Region Hovedstaden

En ny analyse fra Region Hovedstaden viser, at der om tre år vil mangle op mod 38.000 faglærte i regionen....

Danmark16. juni 2024

Endnu en dansk færgerute bliver svenskejet – Gotlandsbolaget køber ruten København-Oslo af DFDS

Svenske Gotlandsbolaget køber færgeruten København-Frederikshavn-Oslo for ca. 400 millioner kroner af danske DFDS. Købet omfatter to bil- og passagerfærger og...

Øresund16. juni 2024

15 procent flere rejser med Øresundstog over broen i maj

På trods af et ødelagt sporskifte ved Østerport i maj måned kan Skånetrafiken konstatere en fortsat stærk vækst i antallet...

Okategoriserade16. juni 2024

De nordiske lande går mod strømmen ved EU-valget – rød-grønne partier står for den største fremgang

Der blev ingen nordisk højrebølge, da danskere, svenskere og finner gik til stemmeurnerne ved valget til Europa-Parlamentet. Nede på kontinentet...

Danmark16. juni 2024

På mandag indvier kong Frederik X det første tunnelelement i Femern Bælt-forbindelsen.

På mandag indvier kong Frederik X det første 217 meter lange tunnelelement i Femern Bælt-tunnelen. Det vil derefter blive sænket...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.