Følg os på

Samfund

Færre indtægter for private tog- og busselskaber som kører over Sundet

Publiseret

 

SJ_webb

Indtægterne er mindsket med 40 procent for SJ på strækningen København-Stockholm siden ID- og grænsekontrollerne indførtes. Foto: News Øresund

For SJ, som kører hurtigtog mellem København og Stockholm, er indtægterne på strækningen faldet med 40 procent siden ID-kontrollerne indførtes. Busselskaberne Swebus og Nettbuss, som kører over Øresundsbron, er urolige for den sanktionsbøde på 50.000 svenske kroner som udløses, hvis de skulle lave en fejl i forbindelse med kontrollerne.

Det er pendlerne med Øresundstogene, der har oplevet den største effekt af ID- og grænsekontrollerne, i form af forlænget rejsetid og øget trængsel. Men selv færge- og bustrafikken over Sundet er blevet påvirket og SJ, som kører hurtigtog mellem København og Stockholm, blev i et par måneder i begyndelsen af året tvunget til helt at nedlægge trafikken. Den blev genoptaget, men med færre afgange, og nu uden at togene fra København mod Stockholm stopper ved Københavns Lufthavn, men i stedet kører uden om stationen via godssporene.
– Vi får desuden vores kapacitet tildelt sent, hvilket gør at vores pladsbestilling ikke kan holdes åben lige så længe som tidligere. Det taber vi også på. Frem for alt påvirkes vores kunder negativt af denne korte planlægning og usikkerhed som findes i systemet, siger Maria Rosendahl, Business Manager hos SJ for strækningen København-Stockholm.
Beskeden om sommertrafikken kom en måned inden trafikken skulle starte, fortæller hun. Normalt holder SJ pladsbestillingen åben i 120 dagen inden afrejse. Da der er usikkerhed om kapaciteten har firmaet mindsket markedsføringen af Københavnsstrækningen. Selve ID-kontrollen gennemføres inden de rejsende stiger på toget ved spor 26 på Københavns Hovedbanegård. Spor 26 ligger lidt afsides og kan være svær at finde, så SJ beder derfor de rejsende om at komme 30 minutter inden afgang. Dagligt at der dog alligevel kunder som misser toget, oplyser Maria Rosendahl. Trafikken evalueres løbende og netop nu arbejder firmaet for at finde en bedre løsning til næste år.
– Vi har mistet 40 procent af vores indtægt på strækningen sammenlignet med sidste år. Det er en kæmpestor påvirkning på et marked, der steg 22 procent sidste år, siger Maria Rosendahl.

Swebus og Nettbuss er to busselskaber som kører fra København til Sverige og dermed skal udføre ID-kontrol af de rejsende. Begge selskaber har indkøbt eksterne ressourcer til at udføre kontrollen i København, og brugt ekstra ressourcer på at øge kommunikationen til passagererne. En transportør der ikke efterlever kontrollen kan dømmes til en sanktionsbøde på 50.000 svenske kroner. Det indebærer stor usikkerhed og risiko, oplyser selskaberne.
– Vi vurderer selvfølgelig hele tiden om vi vil fortsætte med at køre over grænsen. Når politiet har kontrolleret os har vi kunnet bevise at alle har haft ID, men der er en sanktionsbøde hvis vi laver en fejl. Det er en omkostning der ikke føles rimelig og som kan gøre, at vi kan have svært ved at fortsætte med at køre. Afgiften er mange penge i vores branche, vi har lave marginaler. Det gør også at vi nogen gange må vælge det sikre valg, frem for det usikre, når vi skal vælge hvem der må køre med, og så kommer passagerene i klemme, siger Christel Grip, pressechef hos Swebus.
–  Vi har overvejet at ikke køre ruten, da risiciene, kravene og omkostningerne er for store. En enkelt sanktionsbøde kan lede til en inddraget køretilladelse, hvilket indebærer at hele firmaets aktivitet kan blive sat på spil. Vi har valgt at fortsætte, primært fordi de har sagt det er midlertidigt. Vi vil helt sikkert overveje at stoppe hvis kontrollen bliver permanent, siger Mats Johansson, adm. direktør for Nettbus Express, og tilføjer at den svenske regerings beslutning om kompensation til transportørerne for ID-kontrollerne også påvirker beslutningen.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur26. september 2023

Togpriserne stiger med op til 13 procent fra årsskiftet

Togrejser i Danmark bliver dyrere fra årsskiftet ifølge Politiken, med op til 13 procent stigning. Det er de rejsende øst for...

Samfund22. september 2023

Øresundsdebat uge 38: Bandemedlemmer flygter fra Sverige af frygt for deres liv, danske straffe for svenske forbrydelser og kommunalt tovtrækkeri om Øresundsforbindelser

Bandekrigen i Sverige eskalerer, og landet har ikke været så farligt at opholde sig i siden 2. Verdenskrig. Bandemedlemmer flygter...

Arbejdsmarked22. september 2023

Arbejdsløsheden er næsten halveret for svenskere født uden for Europa

Siden flygtningekrisen i 2016 er arbejdsløsheden næsten halveret blandt mennesker i Sverige, der er født uden for Europa, rapporterer Dagens...

Ejendomme22. september 2023

Rentestigninger vil ramme husholdninger med såkaldt bostadsrättslägenhet hårdere i Stockholm end i Göteborg og Malmø

Riksbankens pengepolitiske renteforhøjelser og efterfølgende stigninger i realkreditrenterne vil ramme indbyggerne i Stockholm hårdere end i resten af landet på...

Politik22. september 2023

Den svenske regerings finanslovsforslag: Skattelettelser på arbejde, tillæg til kommuner og regioner samt øgede klimaudledninger

Regeringen giver Sveriges kommuner og regioner yderligere 16 milliarder kroner, hvilket ikke anses for tilstrækkeligt ifølge Sveriges Kommuner og Regioner,...

Arbejdsmarked22. september 2023

Svensk computerspiludvikler erstatter 40 pct. af medarbejderne med AI

Den Göteborg-baserede spiludvikler Mindark med computerspillet Entropia Universe afskediger 25 medarbejdere, svarende til 40 pct. af medarbejderstaben, og erstatter deres...

Bæredygtighed22. september 2023

Svea Solar investerer 10 milliarder kroner i nye solcelleparker efter rekordstor el-aftale med Arla

Det svenske solenergiselskab Svea Solar meddeler, at de har underskrevet en rekordstor el-aftale med det europæiske andelsmejeri Arla, der har...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.