Følg os på

Samfund

Færre indtægter for private tog- og busselskaber som kører over Sundet

Publiseret

 

SJ_webb

Indtægterne er mindsket med 40 procent for SJ på strækningen København-Stockholm siden ID- og grænsekontrollerne indførtes. Foto: News Øresund

For SJ, som kører hurtigtog mellem København og Stockholm, er indtægterne på strækningen faldet med 40 procent siden ID-kontrollerne indførtes. Busselskaberne Swebus og Nettbuss, som kører over Øresundsbron, er urolige for den sanktionsbøde på 50.000 svenske kroner som udløses, hvis de skulle lave en fejl i forbindelse med kontrollerne.

Det er pendlerne med Øresundstogene, der har oplevet den største effekt af ID- og grænsekontrollerne, i form af forlænget rejsetid og øget trængsel. Men selv færge- og bustrafikken over Sundet er blevet påvirket og SJ, som kører hurtigtog mellem København og Stockholm, blev i et par måneder i begyndelsen af året tvunget til helt at nedlægge trafikken. Den blev genoptaget, men med færre afgange, og nu uden at togene fra København mod Stockholm stopper ved Københavns Lufthavn, men i stedet kører uden om stationen via godssporene.
– Vi får desuden vores kapacitet tildelt sent, hvilket gør at vores pladsbestilling ikke kan holdes åben lige så længe som tidligere. Det taber vi også på. Frem for alt påvirkes vores kunder negativt af denne korte planlægning og usikkerhed som findes i systemet, siger Maria Rosendahl, Business Manager hos SJ for strækningen København-Stockholm.
Beskeden om sommertrafikken kom en måned inden trafikken skulle starte, fortæller hun. Normalt holder SJ pladsbestillingen åben i 120 dagen inden afrejse. Da der er usikkerhed om kapaciteten har firmaet mindsket markedsføringen af Københavnsstrækningen. Selve ID-kontrollen gennemføres inden de rejsende stiger på toget ved spor 26 på Københavns Hovedbanegård. Spor 26 ligger lidt afsides og kan være svær at finde, så SJ beder derfor de rejsende om at komme 30 minutter inden afgang. Dagligt at der dog alligevel kunder som misser toget, oplyser Maria Rosendahl. Trafikken evalueres løbende og netop nu arbejder firmaet for at finde en bedre løsning til næste år.
– Vi har mistet 40 procent af vores indtægt på strækningen sammenlignet med sidste år. Det er en kæmpestor påvirkning på et marked, der steg 22 procent sidste år, siger Maria Rosendahl.

Swebus og Nettbuss er to busselskaber som kører fra København til Sverige og dermed skal udføre ID-kontrol af de rejsende. Begge selskaber har indkøbt eksterne ressourcer til at udføre kontrollen i København, og brugt ekstra ressourcer på at øge kommunikationen til passagererne. En transportør der ikke efterlever kontrollen kan dømmes til en sanktionsbøde på 50.000 svenske kroner. Det indebærer stor usikkerhed og risiko, oplyser selskaberne.
– Vi vurderer selvfølgelig hele tiden om vi vil fortsætte med at køre over grænsen. Når politiet har kontrolleret os har vi kunnet bevise at alle har haft ID, men der er en sanktionsbøde hvis vi laver en fejl. Det er en omkostning der ikke føles rimelig og som kan gøre, at vi kan have svært ved at fortsætte med at køre. Afgiften er mange penge i vores branche, vi har lave marginaler. Det gør også at vi nogen gange må vælge det sikre valg, frem for det usikre, når vi skal vælge hvem der må køre med, og så kommer passagerene i klemme, siger Christel Grip, pressechef hos Swebus.
–  Vi har overvejet at ikke køre ruten, da risiciene, kravene og omkostningerne er for store. En enkelt sanktionsbøde kan lede til en inddraget køretilladelse, hvilket indebærer at hele firmaets aktivitet kan blive sat på spil. Vi har valgt at fortsætte, primært fordi de har sagt det er midlertidigt. Vi vil helt sikkert overveje at stoppe hvis kontrollen bliver permanent, siger Mats Johansson, adm. direktør for Nettbus Express, og tilføjer at den svenske regerings beslutning om kompensation til transportørerne for ID-kontrollerne også påvirker beslutningen.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: News Øresunds specialudgave om ID- og grænsekontrollerne fra den 1. juli

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund29. november 2024

Konjunkturen i Øresund: Lægemiddelindustrien fortsætter med at løfte dansk BNP — boligbyggeriet stiger i Sverige

Den danske økonomi vokser støt, mens det går mere trægt i Sverige. Den stærkere økonomiske udvikling i Danmark er især...

Norden29. november 2024

Nyt program for fri bevægelighed i Norden skal styrke Nordisk Ministerråds arbejde med grænsehindringer

Nordisk Ministerråds arbejde med information og grænsehindringer koordineres i et nyligt vedtaget ”Program for Fri Bevægelighed i Norden 2025-2030”. Programmet...

Sverige29. november 2024

Nyt sundhedssystem brød sammen i Västra Götaland – nu skal det indføres i Skåne

Da direktørerne i Västra Götalandsregionen holdt pressekonference for at fortælle, hvordan det nye Millenium IT-system har fungeret, blev de afbrudt...

Politik29. november 2024

Undersøgelse undtager lærere og sundhedspersonale fra omdiskuteret anmeldelsespligt

Undersøgelsen om styrket hjemsendelsesindsats blev præsenteret onsdag af den svenske migrationsminister Johan Forssell (Moderaterna) og udrederen Anita Linder. Heri undtages...

Integration29. november 2024

Øresundsaftalen godkendt af både Folketinget og Riksdagen

Den opdaterede dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, blev onsdag vedtaget af den svenske Rigsdag i forbindelse med en rammebeslutning om statens budget...

Danmark29. november 2024

Mange nye deltagere, når Greater Copenhagen Task Force mødes på mandag

Knapt har Folketinget og Riksdagen besluttet om den nye dansk-svenske skatteaftale, Øresundsaftalen, før netværket i Greater Copenhagen Task Force mødes...

Sverige29. november 2024

Anonyme vidner bliver tilladt i forundersøgelser og retssager i Sverige

Onsdag stemte et stort flertal i den svenske rigsdag for at tillade anonyme vidner i forundersøgelser og retssager, hvis der...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.