Politik
Minister åbner for kompensation til Skåne
Den svenske infrastrukturminister Anna Johansson (S) lovede ikke noget, da hun besøgte Kastrup i dag, en uge efter at ID-kontrollerne blev indført. Men hun fremhævede at det er vigtigt at støtte Skåneregionen i en anstrengt situation.
”Der kan være behov for andre tiltag for at modvirke effekten af ID-kontrollerne” sagde den svenske infrastrukturminister efter hun selv havde vist ID for at komme ud på perronen.
Både i Sverige og Danmark har kritikken mod at DSB og Skånetrafiken skal stå for omkostningerne for kontrollerne været stor. Men infrastrukturminister Anna Johansson mente, at det er almindeligt at transportørerne, eksempelvis flyselskaberne, betaler når der bliver indført nye regler.
”Der er ofte passagererne som betaler for det. Jeg forstår at mange bliver irriterede, men jeg kan ikke komme med nogle løfter om noget andet i dag.” sagde hun.
Spørgsmålet blev stillet flere gange i løbet af pressemødet og efterhånden lød svaret lidt anderledes.
”Ind til videre har den svenske regering sagt, at det er transportørerne der skal stå for omkostningerne, men selvfølgelig er vi klar til at se på forskellige løsninger” sagde hun.
Tidligere på dagen havde Anna Johansson haft møde med sin danske kollega Hans Christian Schmidt (V) og DSB og i løbet af eftermiddagen skulle hun møde Malmø kommune, Region Skåne og pendlerorganisationer som ”Öresundsupproret”. Hun fremhævede, at hun forstår at mange protesterer mod ID-kontrollerne.
”Men vi ser et behov for at omgående mindske antallet af asylansøgere og vi har svært ved at se andre tiltag. Jeg indser at det bliver mere besværligt at pendle, men hvis vi ikke gør noget bliver der endnu flere problemer” sagde hun.
Kontrollerne skal først ophæves når regeringen ser en ”kraftig, vedvarende og stabil” mindskning i antallet af asylansøgere, opgav infrastrukturministeren, som mente at det ikke er nok med en mindskning i et par dage eller en uges tid.
På stationen i Københavns lufthavn blev hun mødt af mange pressefolk, men ikke så mange passagerer. Anna Johansson fik kritik for at hun ikke besøgte stationen i myldretiden, men hun mente at det have gjort det besværligt for pendlerne. Hun lovede dog at følge udviklingen nøje fremover. (News Øresund – Anna Palmehag)
Fakta: Enligt DSB kommer ID-kontrollerna att kosta dem 30 miljoner danska kronor per månad, varav 9 miljoner i kostnad för själva ID-kontrollen och 21 miljoner i förlorade biljettintäkter. Skånetrafiken har kommit överens med DSB om att under första månaden stå för halva kontrollkostnaden och räknar för egen del med 9 miljoner svenska kronor i intäktsbortfall varje månad.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23