Følg os på

Infrastruktur

Mobilitetsprojekt i Malmø kan på sigt blive dansk-svensk

Publiseret

 

Parkeringshuse og parkeringspladser i Malmø skal være forbundet med fælles køretøjstjenester såsom delebiler, udlejningscykler og el-løbehjul for at skabe såkaldte mobilitetshubs. Foto: News Øresund

Malmö stad arbejder på at skabe mobilitetshubs, hvor parkeringspladser i byen kombineres med adgang til delbare køretøjer. Parallelt med at se på, hvilke konkrete steder der kan være relevante, undersøges det også, hvilken digital løsning der kan bruges. På sigt ser Andreas Schönström (S), kommunalråd og formand for det tekniske nævn i Malmø, at systemet kan knyttes til tilsvarende indsats på den danske side af Sundet.

Parkeringshuse og parkeringspladser i Malmø skal kobles sammen med delte køretøjstjenester såsom delebiler, udlejningscykler og elløbehjul for at skabe såkaldte mobilitetshubs. Kombineret mobilitet eller MaaS, Mobility as a Service, vil gøre det lettere for rejsende at vælge grønne alternativer til at transportere sig selv videre i byen.

– Jeg har taget initiativ til at udvikle en løsning til Malmø. For at det skal fungere, er vi nødt til at få regionen og den offentlige transport med os. Vi er begyndt med infrastrukturen for ikke kun at tilbyde parkeringspladser, men også at reservere plads til delbare køretøjer i forbindelse med​​ dem for at skabe mobilitetshubs. Derefter kommer den digitale løsning, hvor vi ser på forskellige løsninger, siger Andreas Schönström, (S) formand for det tekniske nævn i Malmø.

Malmö stad undersøgelsesarbejde vedrørende mobilitetshubs er afsluttet. Nu er der fokus på, hvilke geografiske placeringer der kan være aktuelle, og parallelt hvilken digital løsning der skal vælges. Blandt andet ser Malmö stad på erfaringer fra lignende projekter i Berlin og Schweiz. Om et par år kan projektet være en realitet i Malmø, mener Andreas Schönström.

– Det er kompliceret. Teknikken er faktisk ret enkel. Det vanskelige er at få alle aktører til at ville være med. Det er vigtigt, at alle aktører vil interagere og dele data. Vil virksomheder med elløbehjul f.eks. have at deres køretøjer skal kunne bookes flere timer i forvejen, og kan de garantere, at der er køretøjer på stedet inden for den aftalte tid? Malmø vil gerne gå foran med dette, og der er stor efterspørgsel i en by der fortættes, siger Andreas Schönström.

Systemet er også tænkt til at blive brugt i andre skånske byer, og håbet er, at der også vil findes løsninger, der krydser Sundet på sigt.

– Vi er meget interesserede i at få det arrangeret sammen med Danmark, men er startet med at få regionen med på denne side og derefter koble det sammen med danskerne. Mobilitetsaktørerne findes på begge sider af Sundet i dag, og vi mener, at det er ret ukompliceret at forbinde dem. Problemet er snarere de offentlige aktører, siger Andreas Schönström og fortsætter:

– Det der også ofte går tabt i diskussionen, er at de store byer ikke er problemet. Det er vores mindre nabokommuner, der slet ikke arbejder med disse spørgsmål. Hvis vi skal have fuld gennemslagskraft, skal de være med og se behovet og ønske at udskifte bilerne med noget andet, siger Andreas Schönström.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.