Infrastruktur
Mobilitetsprojekt i Malmø kan på sigt blive dansk-svensk
Malmö stad arbejder på at skabe mobilitetshubs, hvor parkeringspladser i byen kombineres med adgang til delbare køretøjer. Parallelt med at se på, hvilke konkrete steder der kan være relevante, undersøges det også, hvilken digital løsning der kan bruges. På sigt ser Andreas Schönström (S), kommunalråd og formand for det tekniske nævn i Malmø, at systemet kan knyttes til tilsvarende indsats på den danske side af Sundet.
Parkeringshuse og parkeringspladser i Malmø skal kobles sammen med delte køretøjstjenester såsom delebiler, udlejningscykler og elløbehjul for at skabe såkaldte mobilitetshubs. Kombineret mobilitet eller MaaS, Mobility as a Service, vil gøre det lettere for rejsende at vælge grønne alternativer til at transportere sig selv videre i byen.
– Jeg har taget initiativ til at udvikle en løsning til Malmø. For at det skal fungere, er vi nødt til at få regionen og den offentlige transport med os. Vi er begyndt med infrastrukturen for ikke kun at tilbyde parkeringspladser, men også at reservere plads til delbare køretøjer i forbindelse med dem for at skabe mobilitetshubs. Derefter kommer den digitale løsning, hvor vi ser på forskellige løsninger, siger Andreas Schönström, (S) formand for det tekniske nævn i Malmø.
Malmö stad undersøgelsesarbejde vedrørende mobilitetshubs er afsluttet. Nu er der fokus på, hvilke geografiske placeringer der kan være aktuelle, og parallelt hvilken digital løsning der skal vælges. Blandt andet ser Malmö stad på erfaringer fra lignende projekter i Berlin og Schweiz. Om et par år kan projektet være en realitet i Malmø, mener Andreas Schönström.
– Det er kompliceret. Teknikken er faktisk ret enkel. Det vanskelige er at få alle aktører til at ville være med. Det er vigtigt, at alle aktører vil interagere og dele data. Vil virksomheder med elløbehjul f.eks. have at deres køretøjer skal kunne bookes flere timer i forvejen, og kan de garantere, at der er køretøjer på stedet inden for den aftalte tid? Malmø vil gerne gå foran med dette, og der er stor efterspørgsel i en by der fortættes, siger Andreas Schönström.
Systemet er også tænkt til at blive brugt i andre skånske byer, og håbet er, at der også vil findes løsninger, der krydser Sundet på sigt.
– Vi er meget interesserede i at få det arrangeret sammen med Danmark, men er startet med at få regionen med på denne side og derefter koble det sammen med danskerne. Mobilitetsaktørerne findes på begge sider af Sundet i dag, og vi mener, at det er ret ukompliceret at forbinde dem. Problemet er snarere de offentlige aktører, siger Andreas Schönström og fortsætter:
– Det der også ofte går tabt i diskussionen, er at de store byer ikke er problemet. Det er vores mindre nabokommuner, der slet ikke arbejder med disse spørgsmål. Hvis vi skal have fuld gennemslagskraft, skal de være med og se behovet og ønske at udskifte bilerne med noget andet, siger Andreas Schönström.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23