Følg os på

Sverige

Mange medlemmer i to nye Facebook-grupper som skal hjælpe Øresundspendlere

Publiseret

 

Pendlar-grupper-webbI løbet af en weekend havde næsten 700 personer tilmeldt sig en af de to nye Facebook-grupper for Øresundspendlere. De blev oprettet efter det blev kendt, at der skal indføres ID-kontrol ved stationen i Københavns Lufthavn for alle togpassagerer til Sverige. Flere personer tilbyder at samkøre med bil, hvis der skulle opstå et togkaos i forbindelse med at de nye ID-kontroller.

Den nye Facebook-gruppe Pendler Øresundsbroen bil/tog har fået 400 medlemmer på et par døgn og Kim Andersen fortæller, at de har et mål om at vokse til 2.000 medlemmer.

Pendlerforeningen Kystbanens talsperson Michael Randropp tror, at det vil blive kaos for pendlerne, når den nye ID-kontrol af togpassagerer til Sverige bliver indført. Derfor har han startet den nye Facebook-gruppe Broenlive & Forum som indtil videre har næsten 300 medlemmer. Målet er at nå op i 1.000 medlemmer til den 21. december hvor ID-kontrollerne af togpassagerer til Sverige bliver indført ved Københavns Lufthavn.

”Tanken er at medlemmerne kan dele trafikinformation med hinanden eksempelvis ved forsinkelser og aflyste tog”, siger Michael Randropp til News Øresund.

Ved at danne den nye gruppe på Facebook håber han, at pendlerforeningen også får flere medlemmer fra den svenske side af Øresund. På den måde kan de undersøgelser, de laver om hvordan togpendlerne oplever kollektivtrafikken også give et bedre billede af togtrafikken til Sverige.

”Sådan nogle undersøgelser har vi tidligere haft stor fremgang med at præsentere for politikerne på Christiansborg” siger Michael Randropp.

Aktiviteten i de to Facebook-grupper er allerede stor. Flere personer tilbyder andre pendlere at køre med i deres biler, hvis der opstår togkaos. Mange stiller spørgsmål eller hjælper med gode råd. Andre vil skabe debat om den svenske regerings beslutning om at indføre ID-kontrol af togpassagererne fra Danmark til Sverige.

Togperronen på Københavns Lufthavn skal opdeles i to dele af et hegn. Alle passagerer der kommer med toget fra eksempelvis Ørestad og København og som skal videre til Sverige, skal stå af, gå op i lufthavnsterminalen og igennem en ID-kontrol og derefter tage rulletrappen ned igen til den anden halvdel af perronen og tage det næste tog til Sverige. Ifølge Skånetrafiken kommer rejsetiden mellem København og Malmø til at stige fra 35 minutter ifølge dagens køreplan til mellem 70 og 90 minutter. Derudover vil der blive færre togafgange og kortere tog, hvilket vil skabe mere trængsel. Togene der kører i retning fra Sverige til Danmark omfattes ikke af ID-kontrollerne.

Michael Randropp har fået kommentarer fra pendlere, først og fremmest de ældre som sammenligner den kommende afspærring af perronen og de nye ID-kontroller med det gamle Øst- og Vestberlin. Han synes at hele tanken med Greater Copenhagen som én region forsvinder, når ID-kontrollen indføres og tydeligt markerer, at man bevæger sig over en grænse mellem to lande.

”Den grænsekontrol der foretages i Øresundstoget i Hyllie skaber allerede store problemer for tusindvis af pendlere. Men når det her bliver indført, bliver det katastrofalt.”

Der vil blive trængsel og kaos på togperronen på Københavns Lufthavn og inde i de kortere toge tror Michael Randropp.

”Med den viden jeg har fået som talsperson for pendlerforeningen i de sidste syv år, ved jeg hvad der står på spil og de massive problemer, der opstår når ID-kontrollerne træder i kraft for alvor.”

Michael Randropp er talsperson for pendlerforeningen Kystbanen (Helsingør-Malmø) og han har lagt adskillige timers arbejde hver uge på foreningen ved siden af sit job på en bank. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked11. april 2024

Øresundspendlingen steg med mere end 10 procent i 2022

Pendlingen steg for andet år i træk i 2022, efter et fald i pandemiens første år. Stigningen er mærkbar i...

Energi12. april 2024

Ørsted planlægger rekordstor batteripark i Trelleborg til lagring af vindenergi

Efter at have modtaget Länsstyrelsen Skånes anbefaling til den svenske regering om at opføre Skånes havvindmøllepark i Østersøen 22 kilometer...

Kultur12. april 2024

Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København

Tirsdag lanceredes et nyt nordisk mediepolitisk initiativ ved navn Nord 55° med sekretariat i JP/Politikens Hus i København og med...

Arbejdsmarked12. april 2024

Google-rapport: 300.000 svenske job kan blive helt eller delvist erstattet af AI

I løbet af de næste ti år kan seks procent af jobbene i Sverige blive helt eller delvist erstattet af...

Infrastruktur12. april 2024

Danske Regioner henter inspiration i Skåne med hensyn til billetpriser og zoneinddeling i den kollektive trafik

Skånes billetpriser og zoneinddeling er forbilledet når Danske Regioner går over til digitale billetsystemer og samtidig ønsker at øge brugen...

Samfund12. april 2024

Sidste år flyttede flere fra Østdanmark til Skåne end på ti år

For andet år i træk steg antallet af flytninger fra Østdanmark til Skåne i 2023, og med 1.642 flytninger er...

Danmark12. april 2024

Pendlere på Kystbanen ærgrer sig over længere rejsetid: “Hvorfor var det så vigtigt at klippe Sverige fra?”

Pendlere på Kystbanen, som omfatter de fem kommuner Helsingør, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm og Gentofte, har de seneste år oplevet længere...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.