Følg os på

Sverige

Mange medlemmer i to nye Facebook-grupper som skal hjælpe Øresundspendlere

Publiseret

 

Pendlar-grupper-webbI løbet af en weekend havde næsten 700 personer tilmeldt sig en af de to nye Facebook-grupper for Øresundspendlere. De blev oprettet efter det blev kendt, at der skal indføres ID-kontrol ved stationen i Københavns Lufthavn for alle togpassagerer til Sverige. Flere personer tilbyder at samkøre med bil, hvis der skulle opstå et togkaos i forbindelse med at de nye ID-kontroller.

Den nye Facebook-gruppe Pendler Øresundsbroen bil/tog har fået 400 medlemmer på et par døgn og Kim Andersen fortæller, at de har et mål om at vokse til 2.000 medlemmer.

Pendlerforeningen Kystbanens talsperson Michael Randropp tror, at det vil blive kaos for pendlerne, når den nye ID-kontrol af togpassagerer til Sverige bliver indført. Derfor har han startet den nye Facebook-gruppe Broenlive & Forum som indtil videre har næsten 300 medlemmer. Målet er at nå op i 1.000 medlemmer til den 21. december hvor ID-kontrollerne af togpassagerer til Sverige bliver indført ved Københavns Lufthavn.

”Tanken er at medlemmerne kan dele trafikinformation med hinanden eksempelvis ved forsinkelser og aflyste tog”, siger Michael Randropp til News Øresund.

Ved at danne den nye gruppe på Facebook håber han, at pendlerforeningen også får flere medlemmer fra den svenske side af Øresund. På den måde kan de undersøgelser, de laver om hvordan togpendlerne oplever kollektivtrafikken også give et bedre billede af togtrafikken til Sverige.

”Sådan nogle undersøgelser har vi tidligere haft stor fremgang med at præsentere for politikerne på Christiansborg” siger Michael Randropp.

Aktiviteten i de to Facebook-grupper er allerede stor. Flere personer tilbyder andre pendlere at køre med i deres biler, hvis der opstår togkaos. Mange stiller spørgsmål eller hjælper med gode råd. Andre vil skabe debat om den svenske regerings beslutning om at indføre ID-kontrol af togpassagererne fra Danmark til Sverige.

Togperronen på Københavns Lufthavn skal opdeles i to dele af et hegn. Alle passagerer der kommer med toget fra eksempelvis Ørestad og København og som skal videre til Sverige, skal stå af, gå op i lufthavnsterminalen og igennem en ID-kontrol og derefter tage rulletrappen ned igen til den anden halvdel af perronen og tage det næste tog til Sverige. Ifølge Skånetrafiken kommer rejsetiden mellem København og Malmø til at stige fra 35 minutter ifølge dagens køreplan til mellem 70 og 90 minutter. Derudover vil der blive færre togafgange og kortere tog, hvilket vil skabe mere trængsel. Togene der kører i retning fra Sverige til Danmark omfattes ikke af ID-kontrollerne.

Michael Randropp har fået kommentarer fra pendlere, først og fremmest de ældre som sammenligner den kommende afspærring af perronen og de nye ID-kontroller med det gamle Øst- og Vestberlin. Han synes at hele tanken med Greater Copenhagen som én region forsvinder, når ID-kontrollen indføres og tydeligt markerer, at man bevæger sig over en grænse mellem to lande.

”Den grænsekontrol der foretages i Øresundstoget i Hyllie skaber allerede store problemer for tusindvis af pendlere. Men når det her bliver indført, bliver det katastrofalt.”

Der vil blive trængsel og kaos på togperronen på Københavns Lufthavn og inde i de kortere toge tror Michael Randropp.

”Med den viden jeg har fået som talsperson for pendlerforeningen i de sidste syv år, ved jeg hvad der står på spil og de massive problemer, der opstår når ID-kontrollerne træder i kraft for alvor.”

Michael Randropp er talsperson for pendlerforeningen Kystbanen (Helsingør-Malmø) og han har lagt adskillige timers arbejde hver uge på foreningen ved siden af sit job på en bank. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.