Følg os på

Norden

Grænsehindringsrådet kan få mandat til at sikre grænsesamarbejde selv i krisetider

Publiseret

 

Bild: Bertel Haarder er både Danmarks bestyrelsesmedlem i Grænsehindringsrådet og en af medlemmerne i Midtergruppen som har underskrevet medlemsforslaget om at give rådet et udvidet mandat under kristider. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Fra 2022 kan Nordisk Grænsehindringsråd få et udvidet mandat med det formål at sikre grænseoverskridende regionalt samarbejde i Norden i krisetider. På sit seneste møde i september bestilte de nordiske samarbejdsministre Grænsehindringsrådet til at udarbejde et forslag til, hvordan mandatet kunne udformes, efter at Nordisk Ministerråds generalsekretær havde rejst spørgsmålet.

I dag arbejder Grænsehindringsrådet primært med at løse grænsebarrierer mellem de nordiske lande, men i fremtiden kan opgaven udvides. At værne om det grænseregionale samarbejde i kristider skulle ifølge forslaget fra generalsekretæren eksempelvis kunne handle om at øge informationsdelingen mellem landene, bedømme konsekvenserne af forskellige effekter i grænseregionerne, og at give grænsehindringsrådet forudsætninger for at arbejde for ens nordiske løsninger.

At Grænsehindringsrådets rolle og mandat ska undersøges med det formål at hæve kravene til opretholdelse af fri bevægelighed i de nordiske lande, er også noget som Midtergruppen – en af seks partigrupper – i Nordisk Råd bakker op om. Det oplyser de i et medlemsforslag til Nordisk Råds kommende session.

Tidigere under coronakrisen har både Nordisk Råds præsidium og Grænsehindringsrådet opfordret de nordiske statsministre til at samarbejde bedre i krisesituationer.

De nordiske samarbejdsministre konstaterede også ved deres møde at målsætningen er at vi skal lære os af erfaringerne af covid-19, systematisere viden og handle derefter. Nordisk Ministerråds sekretariat fik til opgave at udarbejde en oversigt over det nordiske samarbejde under coronakrisen og hvilke løsninger som bør overvejes i fremtiden. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur10. december 2024

SJ forlader Stockholms pendlertog i 2026 – uklart hvem der overtager

SJ Stockholmståg vil ikke fortsætte med at drive Stockholms pendlertog efter 2026, hvor den nuværende kontrakt udløber. Selskabet mener ikke,...

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Øresund06. december 2024

Københavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport

En høj vækst i antallet af passagerer gør Københavns Lufthavns rolle som skandinavisk knudepunkt stadig tydeligere. Den danske lufthavn er...

Arbejdsmarked05. december 2024

Bekymring for unge grænsependlere og fokus på digitale hindringer på Greater Copenhagen Task Force-møde

Flere medlemmer af Greater Copenhagen Task Force var enige om at mandagens møde på den svenske ambassade i København havde...

Interviews05. december 2024

Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister

Det var en begejstret svensk EU- og Nordenminister, News Øresund mødte på Sveriges Ambassade i København mandag, 2. december. Her...

Politik06. december 2024

Greater Copenhagen inviterede beslutningstagere i Stockholm til smørrebrødsminglen

Efter mandag at have samlet beslutningstagere på regionalt og nationalt niveau i København til et møde med Greater Copenhagen Task...

Samfund06. december 2024

Øresundsdebatten uge 49: Danmarks investering i SAS og Kastrup styrker Øresundsregionen og udfordrer Arlanda – Northvolts krise er Europas krise

Danmark var det eneste land, der fortsatte som aktionær efter rekonstruktionen af flyselskabet SAS. Den danske stat øger nu ejerskabet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.