Følg os på

Arbejdsmarked

Ny analyse – Uden grænsehindringer ville antallet af Øresundspendlere stige til 68.000

Publiseret

 

Øresundstog webb

I den ideelle situation, hvor alle grænsebarrierer mellem Skåne og Sjælland er afskaffet, ville arbejdspendlingen over Øresund stige med 350 procent til 68.000 daglige pendlere. Det viser en ny analyse, som den dansk-svenske politiske samarbejdsorganisation Öresundskomiteen har udarbejdet. Foto: News Øresund

Arbejdspendlingen over Øresund ville stige med mere end 350 procent til 68.000 daglige pendlere, hvis alle barrierer mellem Skåne og Sjælland blev afskaffet. Øresundsbarriererne skaber et årligt produktionsbortfald som svarer til 2 milliarder svenske kroner. Det viser en ny analyse, som den dansk-svenske politiske samarbejdsorganisation Öresundskomiteen har lavet.

”Konklusionen er, at vi er meget langt fra at udnytte hele jobpotentialet i Øresundsregionen” skriver Öresundskomiteen i en kommentar til den nye analyse.

Den viser hvordan lønindkomsterne i Øresundsregionen ville stige med 730 millioner svenske kroner og bruttoregionalproduktet, BRP, ville stige med næsten 2 milliarder kroner, hvis alle Øresundsbarrierer blev ophævet.

Ifølge analysen ville arbejdspendlingen fra Skåne til Sjælland stige fra dagens 14.000 til 56.000, hvis alle grænsebarrierer blev løst. Fra Sjælland til Skåne er der et potentiale til at øge antallet af pendlere fra 1.000 til 12.000. Dermed er der sammenlagt en mulighed for at øge antallet af daglige Øresundspendlere fra dagens niveau på cirka 15.000 til i alt 68.000 personer. Da arbejdspendlingen over Øresund var på sit højeste handlede det om cirka 20.000 personer.

Høje rejseomkostninger, juridiske grænsehindringer samt sproglige og kulturelle barrierer hæmmer pendlingen over Øresund. Öresundskomiteen har i sin analyse forsøgt at vurdere, hvordan disse barrierer påvirker pendlingen mellem Skåne og Sjælland og sammenlignet med en situation, hvor barriererne ikke eksisterede. I den ideelle situation vurderes det, at Øresundspendlingen ville kunne stige med mere end 350 procent til 68.000 daglige pendlere.

Hvis pendlingen fra Skåne til Sjælland steg til 56.000 daglige pendlere svarer det til en pendling ud af Skåne på 10 procent. I analysen sammenlignes det med, at næsten 24 procent af den arbejdsdygtige befolkning i Region Sjælland pendler til en arbejdsplads i Region Hovedstaden. I de omkringliggende län i Mälardalen pendler 12 procent af befolkningen til et arbejde i Stockholm.

Omkostningerne for at tage over Øresund er en vigtig faktor, som hæmmer pendlingen over Øresund. I en tidligere analyse har Öresundskomiteen vist, hvordan Øresundspendlingen ville stige med 20 procent, hvis billetpriserne på Øresundstogene blev sat ned med 30 procent, så prisen havner på samme niveau som for pendlertrafikken lokalt på Sjælland og i Skåne.

Analysen konstaterer også, at sprogforskelle påvirker pendlingen. Studier fra Belgien viser, at den tosprogede barriere mellem Vallonien og Flandern reducerer pendlingen med 30-60 procent.

De juridiske grænsehindringer omkring blandt andet skat og socialforsikringer er sværere at sætte en pris på. Men Öresundskomiteen noterer, at antallet af juridiske grænsehindringer er mindsket med 40 procent. Öresundskomiteen samarbejder med Nordisk Ministerråd om grænsehindringer. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Arbejdsmarked19. april 2024

Kommunal aflyser strejken – accepterer mæglertilbud om ny overenskomst

Onsdag, dagen før strejken skulle bryde ud, tog det svenske fagforbund Kommunal imod mæglernes tilbud om en ny overenskomst med...

Øresund19. april 2024

Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet

Danmark forventes at have fortsat højere økonomisk vækst end Sverige i 2024 med BNP-stigninger på over to pct. Sverige går...

Infrastruktur19. april 2024

Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september

Med start den 16. maj og frem til den 29. september i år forlænger Snälltåget linjen Stockholm-Malmö og fortsætter over...

Innovation18. april 2024

Innovation bliver en kerneopgave på Rigshospitalet

Efter i den seneste dekade i stigende grad at have arbejdet med “innovation”, er innovation siden sidste år blevet indlemmet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.