Følg os på

Infrastruktur

Ny form for ID-kontrol i Københavns Lufthavn indførtes mandag

Publiseret

 

Den nye udformning på ID-kontrollerne indebærer at rejsende fra Danmark som kommer ind til lufthavnen med toget, mødes af en på langsgående afspærring som de skal gå igennem. Derefter kontrolleres deres ID når de går tilbage igennem afspærringen til et nyt tog, som er rullet ind. Foto: News Øresund – Britt Andresen

Siden i mandags har togrejsende fra Danmark til Sverige sluppet for at bytte perron, når de skulle igennem ID-kontrollen på stationen ved Københavns lufthavn.

Den nye udformning på ID-kontrollerne indebærer at rejsende fra Danmark som kommer ind til lufthavnen med toget, mødes af en på langsgående afspærring som de skal gå igennem. Derefter kontrolleres deres ID når de går tilbage igennem afspærringen til et nyt tog, som er rullet ind. Tidligere, fra da kontrollerne indførtes for godt et år siden, skulle passagererne gå op og igennem lufthavnsterminalen og ned igen til et andet spor.

Rejsetiden med den nye variant af ID-kontrollen bliver til at starte med den samme, men driften forventes at blive mere stabil, hvilket mindsker risikoen for forsinkelser. Risikoen for at tog fra Sverige må køre forbi Københavns lufthavn uden at standse bliver også mindsket, oplyser Skånetrafikens trafikdirektør Linus Eriksson.

– Sandsynligheden for det falder, men det skete allerede en gang imellem også inden ID-kontrollerne indførtes. Det opstår når der sker forstyrrelser, som fejl på vogne eller at et tog kommer meget sent fra eller til stationen, siger han til News Øresund.

I februar indledes tests af ti-minutters trafik mellem Københavns hovedbanegård og Kastrup, hvilket kan forkorte den totale rejsetid mod Sverige med ti minutter.

I april håber Linus Eriksson også at det kan blive aktuelt at gennemføre tests for at genindføre ti-minutters trafikken over Øresundsbron.

– Vi har dialog om det, men først vil vi vide at det her fungerer på en god måde, siger han.

De nye ID-kontrollerer kræver formentlig mere kontrolpersonale end tidligere, hvilket Skånetrafiken planlægger at fremlægge for den svenske stat, når de begærer erstatning for deres direkte omkostninger.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.