Følg os på

Infrastruktur

Ny historisk aftale om Øresundstog skal sikre flere afgange over broen

Publiseret

 

Danmarks Transportminister, Ole Birk Olesen (LA), og regionsrådsformand for Region Skåne, Henrik Fritzon (S), underskriver historisk aftale, der overdrager ansvaret for indkøb af togtrafik til Skånetrafiken, og DSB har dermed ikke længere medansvarlig. Aftalen skal træde i kraft fra december 2020, og indebærer flere togafgange i timen. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen

Ansvaret for indkøb af Øresundstogtrafik overdrages til Skånetrafiken, hvilket er et naturligt valg, da de fleste passagerer ombord på togene er svenskere, siger Danmarks Transportminister Ole Birk Olesen (LA) i forbindelse med underskrivelse af aftalen i dag på Malmø Centralstation.

– Det betyder dog ikke, at interessen for togtrafikken over Øresund forsvinder fra dansk hold, tilføjer ministeren til underskrivelsesceremonien.

Økonomisk set deles ansvaret stadig mellem det danske transportministerium og Skånetrafiken.

Udover ministeren var regionrådsformand for Region Skåne, Henrik Fritzon (S), også til stede. Han underskrev aftalen på vegne af Region Skåne.

– I dag er en vigtig dag for Øresundstogtrafikken, da denne aftale skal styrke integrationen i Greater Copenhagen. Vores ambition er et stærkt samarbejde mellem Danmark og Sverige, og det sikrer vi blandt andet gennem en god infrastruktur landene imellem, supplerer Henrik Fritzon under ceremonien.

Aftalen indebærer, at ansvaret for indkøb af togtrafik nu ligger hos Skånetrafiken, og trafikdirektør for Skånetrafiken, Linus Eriksson, forventer, at aftalen træder i kraft december 2020.

– Når aftalen træder i kraft 2020 vil der gå fire Øresundstog i timen til sammenligning med de tre, der kører i dag. I myldretiden vil der gå seks tog i timen, ligesom der gør i dag, så på den front er der ingen ændringer, siger Linus Eriksson til News Øresund efter underskrivelsesceremonien var afsluttet.

Frem mod 2022 vil Øresundstogtrafikken fortsat håndteres af begge landes operatører, men herefter vil det fulde ansvar for indkøb af togtrafik overgå til Skånetrafiken, tilføjer han, og her vil Øresundstogene desuden stoppe med at fortsætte ud af Kystbanen, som de ellers gør i dag. Det betyder, at togene får Østerport som dansk endestation.

Denne historiske aftale er sat til at vare i otte år, forklarer Linus Eriksson, der samtidig peger på en anden aftale om nye togsystemer langs Øresundsstrækningen. Fra 2023 forventer Skånetrafiken at gå i luften med togsystemet ”System 3”, som indebærer indkøb af seks dobbeltdækkede tog, der skal imødekomme fremtidige kapacitetsproblemer.

(News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Ejendomme05. december 2023

Wihlborgs bygger en skoleejendom i Danmark

Det svenske ejendomsselskab Wihlborgs skal opføre et skolebyggeri i Hørsholm nord for København. Skolen opføres for den privatejede Nordsjællands Grundskole...

Energi05. december 2023

Ørsted starter opførelsen af Danmarks første CO2-fangstanlæg

Mandag tog energiselskabet Ørsted det første spadestik til opførelsen af to såkaldte CO2-fangstanlæg Danmark. Det blev annonceret i en pressemeddelelse...

Samfund05. december 2023

Der sælges nu flere elbiler end fossildrevne biler i Danmark

For første gang har salget af elbiler i Danmark overhalet det samlede salg af benzin-, diesel- og hybridbiler. I november...

Arbejdsmarked05. december 2023

93 procent af den danske jobvækst det seneste år skyldes udenlandsk arbejdskraft

Beskæftigelsen på det danske arbejdsmarked fortsætter med at vokse kraftigt. I perioden september 2022-september 2023 er antallet af fuldtidsbeskæftigede i...

Samfund01. december 2023

400 personer talte på en stor konference for menneskerettigheder i Helsingborg

Temaet for dette års udgave af MR-dagarna, det svenske forum for menneskerettigheder, var retten til uddannelse og arbejde. Konferencen, der...

Bæredygtighed01. december 2023

Næsten 10.000 bæredygtighedscertificeringer er udsted til svenske ejendomme – kravene til branchen skærpes snart endnu mere

Siden de første svenske bygninger blev bæredygtighedscertificeret i 2007, er næsten 10.000 flere certifieringer fulgt i deres fodspor. Omkring et...

Okategoriserade01. december 2023

Øresundsdebatten uge 48: Slående lighed mellem dansk og svensk tv-serie, nordisk kultursamarbejde og København uden parallelsamfund

Ingen parallelsamfund i København, ingen åben narkohandel i Sollentuna, samarbejde mellem nordiske kulturmøder og en “unik” svensk tv-serie, der har...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.