Danmark
Ny højhastighedsjernbane mellem Malmø og København foreslås af tidligere Skånetrafiken-chef
Yderligere et bud på en fast Øresundsforbindelse kastes nu ind i debatten, da Mats Améen, senior trafikkonsulent hos Trivector og tidligere chefsstrateg på Skånetrafiken, foreslår en ny jernbaneforbindelse for hurtigtog mellem Malmø og København. Det vil fjerntogspassagererne vinde på, argumenterer han for i en debatartikel i Sydsvenskan.
De eksisterende forslag til endnu en fast forbindelse mellem Sverige og Danmark – efter Øresundsbron – udgår fra kommunernes behov, mener Mats Améen fra konsulentvirksomheden Trivector, som blandt fokuserer på transport. Det gælder både tankerne om en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, og en metro mellem Malmø og København, og en forbindelse mellem Landskrona og København, mener han.
Mats Améen mener i stedet at man skal se med et bredere perspektiv og satse på en hurtigere forbindelse, hvor de rejsende uden at skulle bytte kan nå flere byer både i og udenfor regionen. En sådan forbindelse skal dog gå via de største stationer i regionen, argumenterer han for i debatartiklen:
”For fjertogstrafikken er de fire vigtigste stationer i Øresundsregionen København, Kastrup, Malmø og Lund. På en god femteplads kommer Helsingborg. Dette hierarki burde også gælde på meget lang sigt. At stationerne ligger centralt i byerne er vigtigt for at fremtidige højhastighedstog skal kunne konkurrere med flyet på lidt længere strækninger.”
Derfor foreslår Mats Améen altså yderligere en fast jernbaneforbindelse mellem Malmø og København, som udover at knytte mere fjerntliggende byer sammen også vil halvere rejsetiden mellem de to storbyer.
”Københavns hovedbanegård tilgås da nord fra, noget som gør det muligt at køre lige igennem stationen mod Hamburg uden at skifte retning. Samtidig nås de fire vigtigste stationer i Øresundsregionen. Tåg fra Oslo og Göteborg når de samme stationer plus Helsingborg.”
Præcis hvordan strækningen skal se ud i København, går Mats Améen dog ikke ind på i debatartiklen. Han mener også at spørgsmålet om den præcise udformning af en forbindelse – om det eksempelvis skal være en tunnel eller bro – kan vente til man har valgt den bedste strækning.
Debatartiklen kommer ugen efter konferencen Fehmarn Belt Days i Malmø, som har bidraget til at sætte fokus på infrastrukturspørgsmål, der er højt på agendaen i regionen.
(News Øresund)
Fakta: Forslag til faste forbindelser over Øresund
De tre konkrete forslag til faste forbindelser over Øresund som har en form for politisk opbakning og som der arbejdes på er:
- HH-forbindelse
En statslig svensk-dansk undersøgelse er i gang ang. forudsætningerne for en fast forbindelse til bil- og persontogstrafik mellem Helsingborg og Helsingør.
Læs mere: 70 rapporter skaber grundlag for dansk-svensk HH-undersøgelse
- Øresundsmetro
Malmø og København er igang med fjerde undersøgelses etappe med finansiering fra EU’s Interregprogram for at udrede muligheden for at bygge en tunnelbane mellem byerne.
Læs mere: Øresundsmetro gør 500.000 arbejdspladser tilgængelige indenfor en times rejsetid
- Landskronaforbindelse/Europaspåret
Landskrona arbejder for en togtunnel mellem Landskrona og Nordhavnen i København.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23