Følg os på

Danmark

Ny højhastighedsjernbane mellem Malmø og København foreslås af tidligere Skånetrafiken-chef

Publiseret

 

De eksisterende forslag til endnu en fast forbindelse mellem Sverige og Danmark – efter Øresundsbron – udgår fra kommunernes behov, mener Mats Améen fra konsulentvirksomheden Trivector, som blandt fokuserer på transport. Han mener i stedet at man skal se med et bredere perspektiv og satse på en hurtigere forbindelse, hvor de rejsende uden at skulle bytte kan nå flere byer både i og udenfor regionen. Kort: Trivector

Yderligere et bud på en fast Øresundsforbindelse kastes nu ind i debatten, da Mats Améen, senior trafikkonsulent hos Trivector og tidligere chefsstrateg på Skånetrafiken, foreslår en ny jernbaneforbindelse for hurtigtog mellem Malmø og København. Det vil fjerntogspassagererne vinde på, argumenterer han for i en debatartikel i Sydsvenskan.

De eksisterende forslag til endnu en fast forbindelse mellem Sverige og Danmark – efter Øresundsbron – udgår fra kommunernes behov, mener Mats Améen fra konsulentvirksomheden Trivector, som blandt fokuserer på transport. Det gælder både tankerne om en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, og en metro mellem Malmø og København, og en forbindelse mellem Landskrona og København, mener han.

Mats Améen mener i stedet at man skal se med et bredere perspektiv og satse på en hurtigere forbindelse, hvor de rejsende uden at skulle bytte kan nå flere byer både i og udenfor regionen. En sådan forbindelse skal dog gå via de største stationer i regionen, argumenterer han for i debatartiklen:

”For fjertogstrafikken er de fire vigtigste stationer i Øresundsregionen København, Kastrup, Malmø og Lund. På en god femteplads kommer Helsingborg. Dette hierarki burde også gælde på meget lang sigt. At stationerne ligger centralt i byerne er vigtigt for at fremtidige højhastighedstog skal kunne konkurrere med flyet på lidt længere strækninger.”

Derfor foreslår Mats Améen altså yderligere en fast jernbaneforbindelse mellem Malmø og København, som udover at knytte mere fjerntliggende byer sammen også vil halvere rejsetiden mellem de to storbyer.

”Københavns hovedbanegård tilgås da nord fra, noget som gør det muligt at køre lige igennem stationen mod Hamburg uden at skifte retning. Samtidig nås de fire vigtigste stationer i Øresundsregionen. Tåg fra Oslo og Göteborg når de samme stationer plus Helsingborg.”

Præcis hvordan strækningen skal se ud i København, går Mats Améen dog ikke ind på i debatartiklen. Han mener også at spørgsmålet om den præcise udformning af en forbindelse – om det eksempelvis skal være en tunnel eller bro – kan vente til man har valgt den bedste strækning.

Debatartiklen kommer ugen efter konferencen Fehmarn Belt Days i Malmø, som har bidraget til at sætte fokus på infrastrukturspørgsmål, der er højt på agendaen i regionen.

(News Øresund)

Fakta: Forslag til faste forbindelser over Øresund

De tre konkrete forslag til faste forbindelser over Øresund som har en form for politisk opbakning og som der arbejdes på er:

  • Landskronaforbindelse/Europaspåret
    Landskrona arbejder for en togtunnel mellem Landskrona og Nordhavnen i København.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund27. januar 2023

Snart bliver det billigere at pendle i bil over broen: “Du kan køre så meget du vil for en fast pris om måneden”

For at gøre det mere attraktivt at krydse Øresund vil Øresundsbro Konsortiet sænke prisen for dem, der pendler i bil...

Sverige27. januar 2023

Ulf Kristerssons (M) højre hånd, statssekretæren PM Nilsson, træder tilbage efter ulovligt ålefiskeri og løgn for politiet

Efter at være blevet taget i ulovligt ålefiskeri i Blekinge skærgård og derefter have benægtet anklagerne over for politiet har...

Energi27. januar 2023

Vestas’ administrerende direktør om corona-lukning af broen: “Det må aldrig ske igen”

Vestas er en af verdens største vindkraftproducenter med hovedkontor i Aarhus og kontorer i både København og Malmø. Det betyder,...

Okategoriserade27. januar 2023

Øresundsdebatten uge 4: Flere jernbanespor i Skåne før Fehmarn Bælt-tunnelen og dansk succes for Malmö Arena

Der er brug for flere jernbanespor i Sverige, når Fehmarn Bælt-tunnelen står færdig i 2029, og antallet af godstog, der...

Politik27. januar 2023

Greater Copenhagen lancerer årsrapport og ny hjemmeside

Den 31. januar præsenterer det dansk-svenske kommunal-regionale samarbejde Greater Copenhagen en ny hjemmeside og en ny årsberetning, som vil vise...

Sports27. januar 2023

Mere end 97 procent af tilskuerne var danskere, da 68.000 så det danske herrelandshold indlede VM i håndbold i Malmö Arena

Det blev en dansk succes, da det danske herrelandshold spillede de indledende runder af VM i håndbold i Malmö Arena....

Bæredygtighed27. januar 2023

Nyt lovforslag om Københavns Lufthavn i høring – forskydning af tværbanen giver plads til flere fly

Onsdag blev et lovforslag om rammerne for udviklingen af Københavns Lufthavn sendt i høring. En vigtig del af lovforslaget er,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.