Infrastruktur
Ny køreplan giver fire minutter længere rejse København H-Hyllie
Skånetrafiken og DSB fordobler ventetiden ved togskiftet på Kastrup for rejsende mod Sverige, men resten af rejsetiden forkortes så den totale rejse København H-Hyllie kun bliver fire minutter længere. Målet er at skabe et mere robust system med færre forsinkelser, oplyser Skånetrafiken. For rejsende med Bornholmståget fra Ystad bliver rejsen til lufthavnen besværlig, eftersom toget ikke længere kommer til at standse der.
Ifølge Skånetrafikens og DSB’s rejseplan har rejsen mellem Københavns Hovedbanegård og Malmö Central taget 75 minutter, efter ID- og grænsekontrollerne indførtes. Men i virkeligheden har de fleste rejsende kunnet nå togskifte ved Københavns lufthavn på ni i stedet for de de 29 minutter som foreslås i rejseplanen og rejsen har dermed kun taget 55 minutter.
Fra og med den 11. december, hvor den nye køreplan indføres på begge sider af Sundet, kommer rejsen mellem begge stationerne ifølge Skånetrafikens rejseplan at tage 57 minutter, altså en forlængelse på to minutter.
For rejsende fra København H til Hyllie kommer rejsen til at tage fire minutter længere end i dag, fra 38 (hvis man når man når det hurtige togskift på Kastrup) til 42 minutter. Derefter kører Øresundstogene yderligere to minutter ind på strækningen til Malmö C.
Ifølge Skånetrafikens togchef, Magnus Andersson, er målet med ændringen, som også indebærer at togene afgår fire minutter tidligere fra København H, at forbedre punktligheden og tilpasse køreplanen efter at mange tog fra Danmark hidtil har måttet holde og vente uden for stationen ved Lufthavnen.
– Det giver en mere robusthed og man behøver ikke sidde som på nåle og håbe på at man kommer ind på stationen i rette tid, siger han til News Øresund.
Bornholmsrejsende med DSB-toget fra Ystad kommer dog til at få deres rejse forlænget endnu mere, hvis de skal til Københavns Lufthavn. Ifølge DSB kommer rejsen til at tage mindst 46 minutter længere end i dag, eftersom de rejsende skal bytte tog på Hovedbanegården og derefter køre tilbage til Kastrup.
– Grunden til ændringen er den ID-kontrol som vi skal lave. Den har medført at vi ikke har kunnet køre punktligt, selv om vi har kørt færre tog omkring Lufthavnen. Det har været utilfredsstillende for mange rejsende og derfor har vi været tvunget til at lave den her ændring i køreplanen, siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov til TV 2 Bornholm.
Hvis ti-minutters trafikken genoptages i 2017, hvilket blandt andet DSB og Skånetrafiken nu undersøger mulighederne for, skal køreplanen laves om igen.
(News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23