Følg os på

Infrastruktur

Ny rapport: Stockholms city-lufthavn Bromma er ikke kommercielt bæredygtig og bør lukkes

Publiseret

 

Bromma flufthavn er ikke en forretningmæssigt holdbar lufthavn, ifølge rapporten. Foto: News Øresund

Som et resultat af coronapandemiens effekter på antallet af flyrejser fremover, er det ikke længere kommercielt berettiget at drive Stockholms city-lufthavn, Bromma. Det vurderer svenske lufthavnsoperatøren Swedavia i en rapport bestilt af Swedavias ejere.

Flyrejser rundt om i verden er faldet som følge af coronapandemien, og til trods for et vist opsving er begyndt, vil luftfartsmarkedet ændre sig fundamentalt, ifølge Swedavia. I en konsekvensanalyse, der er produceret, forventes et reduceret antal rejser at føre til, at Bromma lufthavn i Stockholm vil have et kapacitetsoverskud i fremtiden.

– Omkostningerne ved dette vil i det lange løb bæres af de rejsende og de allerede belastede luftfartsselskaber, hvilket vi ikke anser for mulige, siger Jonas Abrahamsson, adm. direktør og koncernchef for Swedavia, i en kommentar.

Swedavia vurderer i stedet, at det er muligt at konsolidere flytrafikken i Stockholm-regionen til den større internationelle lufthavn Arlanda, på kort sigt uden behov for væsentlige infrastrukturinvesteringer. På længere sigt er der dog behov for yderligere investeringer i infrastrukturen på og omkring Arlanda, siger de.

Swedavia understreger, at konklusionen med en lukning er baseret på en forretningsvurdering af at fortsætte driften af Bromma lufthavn, men at en tidlig lukning af lufthavnen er en politisk beslutning og kræver, at der tages et større samfundsmæssigt perspektiv i betragtning. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.