Følg os på

Infrastruktur

Ny rapport: Stockholms city-lufthavn Bromma er ikke kommercielt bæredygtig og bør lukkes

Publiseret

 

Bromma flufthavn er ikke en forretningmæssigt holdbar lufthavn, ifølge rapporten. Foto: News Øresund

Som et resultat af coronapandemiens effekter på antallet af flyrejser fremover, er det ikke længere kommercielt berettiget at drive Stockholms city-lufthavn, Bromma. Det vurderer svenske lufthavnsoperatøren Swedavia i en rapport bestilt af Swedavias ejere.

Flyrejser rundt om i verden er faldet som følge af coronapandemien, og til trods for et vist opsving er begyndt, vil luftfartsmarkedet ændre sig fundamentalt, ifølge Swedavia. I en konsekvensanalyse, der er produceret, forventes et reduceret antal rejser at føre til, at Bromma lufthavn i Stockholm vil have et kapacitetsoverskud i fremtiden.

– Omkostningerne ved dette vil i det lange løb bæres af de rejsende og de allerede belastede luftfartsselskaber, hvilket vi ikke anser for mulige, siger Jonas Abrahamsson, adm. direktør og koncernchef for Swedavia, i en kommentar.

Swedavia vurderer i stedet, at det er muligt at konsolidere flytrafikken i Stockholm-regionen til den større internationelle lufthavn Arlanda, på kort sigt uden behov for væsentlige infrastrukturinvesteringer. På længere sigt er der dog behov for yderligere investeringer i infrastrukturen på og omkring Arlanda, siger de.

Swedavia understreger, at konklusionen med en lukning er baseret på en forretningsvurdering af at fortsætte driften af Bromma lufthavn, men at en tidlig lukning af lufthavnen er en politisk beslutning og kræver, at der tages et større samfundsmæssigt perspektiv i betragtning. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur02. februar 2023

Ny rapport fra Nordregio: Dårlig nordisk planlægning og samarbejde om grænseoverskridende transportinfrastruktur

Infrastrukturplanlægning for grænseoverskridende transport er ikke et prioriteret område i de nordiske landes transportplaner. Selv om EU’s politik spiller en...

Bæredygtighed02. februar 2023

Bevillingerne til naturbeskyttelse i Skåne reduceres med to tredjedele

Fra 74 millioner svenske kroner til 24 millioner – så meget vil de statslige midler til forvaltningen af Skånes beskyttede...

Infrastruktur02. februar 2023

Det ligger fast, at SJ kører højhastighedstog Stockholm-Berlin fra og med 31. marts

SJ’s nattog på ruten Stockholm-Hamburg fortsætter til Berlin fra den 31. marts. Dette står klart, da SJ nu formelt har...

Norden02. februar 2023

Nye nordiske ministre efter møde med Greater Copenhagen: “Øresundsregionen er en test af, hvor gode vi kan være til at integrere”

Norden skal være verdens mest integrerede region i 2030 – men den tyveårige skatteaftale mellem Sverige og Danmark opfattes som...

Norden02. februar 2023

Transparency International: Danmark verdens mindst korrupte land – Sverige glider ned ad listen

Danmark er verdens mindst korrupte land, mens Sverige dykker til det laveste niveau i 10 år. Det viser Transparency Internationals...

Energi02. februar 2023

Ørsted kom ud af 2022 med 32 mia. kr. i overskud

2022 var et rekordår for den statskontrollerede energikoncern Ørsted. Sidste års resultat viste 32,1 mia. kroner i overskud, hvilket er...

Norden31. januar 2023

Rigspolitiet: Grænsekontrol stopper ikke bandekriminelle over Øresund

Grænsekontrollen mellem Danmark og Sverige har ikke forhindret svenske bandekriminelle i at krydse Øresund og begå voldshandlinger. Det mener Rigspolitiet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.