Følg os på

Infrastruktur

Ny rapport: Der skal investeres mere i jernbanenettet for at udnytte Femern Bælt-tunnelens grønne muligheder

Publiseret

 

I Danmark er man i gang med forberedelserne til åbningen af Femern Bælt-tunnelen. Billedet viser byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, der sammen med en ny jernbane København-Ringsted, yderligere investeringer i København samt en opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Rødbyhavn vil øge den danske jernbanekapacitet. Ifølge Swecos nye rapport er det nu primært på den svenske side af Øresundsbroen, at der er behov for yderligere jernbaneinvesteringer. I Skåne er to store jernbaneprojekter imidlertid ved at blive afsluttet i år: Udvidelse til en firesporet jernbane mellem Malmø og Lund samt dobbeltspor mellem Ängelholm og Maria station i Helsingborg. Foto: News Øresund

For at forhindre at vejtransporten fortsætter med at stige, og at jernbanetransporten vil falde, når den dansk-tyske Femern Bælt-tunnel står færdig i 2029, er der behov for flere investeringer i jernbanenettet. Det er en af konklusionerne i en rapport, som konsulentvirksomheden Sweco har udarbejdet på vegne af det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen og det tysk-dansk-svensk-norske samarbejde STRING. Rapporten slår også fast, at den tidligere prognose fra Intraplan og BVU har været for positiv i forhold til hvor meget trafik, der forventes at flytte fra vej til jernbane, når Femern Bælt-tunnelen tages i brug om seks år.

Sweco mener i rapporten, at den tidligere prognose fra Intraplan og BVU fra 2014 om, at 165.000 tons gods om året vil flytte fra vej til jernbane, når Femern Bælt-tunnelen står færdig, er for positiv. Den nye rapport nævner, at ”set i lyset af udviklingen i de seneste år var denne prognose for positiv. Beregningen viser nu syv godstog færre om dagen end den tidligere prognose.”

Scenarierne i rapporten viser, hvordan mængden af jernbanegods forventes at stige med ca. 20 pct. eller mindre frem til 2040, og at det ikke kan udelukkes, at jernbanegodstransporten kan falde i mængde. Dette står i kontrast til, at vejtransporten over Femern Bælt forventes at stige med mindst 50 pct. og måske endda fordobles.

– Rapporten er bekymrende læsning, da den viser, at uden investeringer i jernbanenettet vil vi ikke kunne udnytte Femern Bælt-forbindelsens fulde potentiale i forhold til grøn transport. Øresundsbroens landforbindelser på den svenske side, firesporede Lund-Hässleholm og flere spor, gerne helt til Linköping, samt en ny omladningsterminal i Danmark, er nogle af de investeringer, der skal foretages for at løse flaskehals- og kapacitetsproblemer, så jernbanen bliver mere konkurrencedygtig, siger Tue David Bak, administrerende direktør i Greater Copenhagen.
(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik02. oktober 2024

Nationalt forbud mod tiggeri undersøges i Sverige

Den svenske regering iværksætter sammen med Sverigedemokraterna en undersøgelse af et nationalt forbud mod tiggeri. Undersøgelsen af et nationalt forbud...

Øresund27. september 2024

Forslag til sundhedsreform afskærer danske regioner fra at deltage i samarbejdet i Greater Copenhagen

Hvis forslaget til en ny dansk sundhedsreform gennemføres uden ændringer, vil de danske regioner ikke længere kunne deltage i det dansk-svenske politiske...

Bæredygtighed27. september 2024

Greater Copenhagen på ottendepladsen i OECD, når det gælder grønne patenter

Ifølge rapporten “The geography of green innovation hubs in OECD regions” er den dansk-svenske Greater Copenhagen-region blandt de mere succesfulde...

Arbejdsmarked26. september 2024

Mulige løsninger for tredjelandsmedborgere drøftet på OECD-konference

Problemet med tredjelandsmedborgere, der har opholdstilladelse i ét EU-land, men ikke kan arbejde i et andet, er ikke kun et...

Sverige27. september 2024

Svensk lovforslag om at indføre en forpligtelse for myndigheder, regioner og kommuner til at videregive oplysninger til retshåndhævende myndigheder

Danmark har gjort det i flere årtier. Nu vil Sverige følge trop. Den svenske regering har besluttet at sende sagen...

IT / Mobiltelefoni27. september 2024

Digital grænsehindring løst – Vipps MobilePay fungerer nu også i Sverige

En digital grænsehindring mellem Sverige og resten af Norden blev løst i denne uge – men ikke for alle svenskere....

Sverige27. september 2024

Region Skåne stopper med at ansætte vikarlæger inden for flere specialområder

Region Skåne indfører den 1. oktober et ansættelsesstop for vikarlæger til en række medicinske specialer i alle sundheds- og sygehusforvaltninger undtagen...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.