Infrastruktur
Ny rapport: Der skal investeres mere i jernbanenettet for at udnytte Femern Bælt-tunnelens grønne muligheder
For at forhindre at vejtransporten fortsætter med at stige, og at jernbanetransporten vil falde, når den dansk-tyske Femern Bælt-tunnel står færdig i 2029, er der behov for flere investeringer i jernbanenettet. Det er en af konklusionerne i en rapport, som konsulentvirksomheden Sweco har udarbejdet på vegne af det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen og det tysk-dansk-svensk-norske samarbejde STRING. Rapporten slår også fast, at den tidligere prognose fra Intraplan og BVU har været for positiv i forhold til hvor meget trafik, der forventes at flytte fra vej til jernbane, når Femern Bælt-tunnelen tages i brug om seks år.
Sweco mener i rapporten, at den tidligere prognose fra Intraplan og BVU fra 2014 om, at 165.000 tons gods om året vil flytte fra vej til jernbane, når Femern Bælt-tunnelen står færdig, er for positiv. Den nye rapport nævner, at ”set i lyset af udviklingen i de seneste år var denne prognose for positiv. Beregningen viser nu syv godstog færre om dagen end den tidligere prognose.”
Scenarierne i rapporten viser, hvordan mængden af jernbanegods forventes at stige med ca. 20 pct. eller mindre frem til 2040, og at det ikke kan udelukkes, at jernbanegodstransporten kan falde i mængde. Dette står i kontrast til, at vejtransporten over Femern Bælt forventes at stige med mindst 50 pct. og måske endda fordobles.
– Rapporten er bekymrende læsning, da den viser, at uden investeringer i jernbanenettet vil vi ikke kunne udnytte Femern Bælt-forbindelsens fulde potentiale i forhold til grøn transport. Øresundsbroens landforbindelser på den svenske side, firesporede Lund-Hässleholm og flere spor, gerne helt til Linköping, samt en ny omladningsterminal i Danmark, er nogle af de investeringer, der skal foretages for at løse flaskehals- og kapacitetsproblemer, så jernbanen bliver mere konkurrencedygtig, siger Tue David Bak, administrerende direktør i Greater Copenhagen.
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23