Infrastruktur
Ny rapport fra Nordregio: Dårlig nordisk planlægning og samarbejde om grænseoverskridende transportinfrastruktur
Infrastrukturplanlægning for grænseoverskridende transport er ikke et prioriteret område i de nordiske landes transportplaner. Selv om EU’s politik spiller en vigtig rolle i planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur, er det nordiske perspektiv ikke så nærværende. Det fremgår af en ny forskningsrapport fra Nordregio og Umeå Universitet.
Der er mange ligheder mellem Danmarks, Finlands, Norges og Sveriges planlægningssystemer for transportinfrastruktur. Landene har i vid udstrækning samme tidsramme for planlægningsperioden, hvilket forventes at lette planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastrukturobjekter. Men den slags planlægning er ikke en prioritet. Selv om alle landes nationale transportplaner vedrører prioriterede grænseoverskridende projekter, er det nationale perspektiv langt det mest fremtrædende.
Det fremgår af den første rapport fra forskningsprojektet Nordinfra, hvor planlægningssystemet for transportinfrastruktur i Danmark, Finland, Norge og Sverige er blevet gennemgået.
Siden Nordisk Ministerråd for Transport blev opløst i 2005, har der ikke været noget formelt politisk samarbejde mellem de nordiske lande om planlægning af transportinfrastruktur. Planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur er hovedsageligt udformet ud fra et europæisk perspektiv, viser rapporten. Især EU’s transportpolitik, hvor det transeuropæiske transportnet (TEN-T), der har til formål at forbinde territorier i hele EU via et hovednet af korridorer, er vigtig for de nordiske lande; ikke mindst korridorerne Scandinavian-Mediterranean og North Sea-Baltic. Det er også EU’s regionaludviklingspolitik og samhørighedspolitik, der er i højsædet i det grænseoverskridende samarbejde, ikke mindst gennem de såkaldte Interreg A-programmer.
Rapporten giver også et resumé af tidligere forskning og litteratur om udfordringer og muligheder for grænseoverskridende transportinfrastruktur på forskellige områder. (News Øresund)
Fakta: Nordinfra
Et forskningsprojekt udført af Nordregio og Umeå Universitet og finansieret af det svenske Trafikverket. Formålet er at øge kendskabet til de institutionelle forudsætninger for udviklingen af en mere koordineret transportplanlægning i Norden. I næste trin vil tre grænseoverskridende planlægningsobjekter for transportinfrastruktur i Norden blive undersøgt nærmere. Formålet er at undersøge, hvordan planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur udføres, og hvordan den kan forbedres yderligere.
Kilde: Nordregio
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23