Arbejdsmarked
Ny rapport om dansk-svensk samarbejde: Tid til forhandlinger i Øresundsregionen
Det indeværende år har været præget af forhandlinger om bl.a. en ny dansk-svensk skatteaftale, grænsehindringer og nye faste forbindelser. Efter et par år præget af effekterne af coronapandemien er regionen gået fra krise til genopretning, nye samarbejdsinitiativer og et øget hverdagsfokus på arbejdsmarkedet. Det fremgår af Øresundsinstituttets nye rapport State of the Region, om udviklingen i det dansk-svenske samarbejde.
Siden 2016 har Øresundsinstituttet analyseret regionens udvikling i rapporten “State of the Region”. Dette års rapport viser, at der er igangværende processer med forhandlinger om f.eks. at opdatere skatteaftalen mellem Danmark og Sverige og gøre det lettere for grænsependlere, der delvist arbejder hjemmefra. Samtidig undersøges grænsehindringer, som har eksisteret længe, og som har stor indflydelse på arbejdsmarkedet. Det gælder reglerne for at arbejde i både Danmark og Sverige og det faktum, at ikke-EU-borgere i dag ikke har lov til at pendle over grænsen. Det sidste vil OECD nu undersøge på opdrag af Region Skåne og Region Hovedstaden.
En splittet økonomisk udvikling påvirker i øjeblikket samarbejdet og mobiliteten på tværs af sundet. Mens den svenske økonomi i øjeblikket skrumper, vokser den danske økonomi moderat, hvilket kan forklares med en stærk dansk medicinalindustri og en historisk svag svensk krone. I september var inflationen i Danmark på 0,9 procent, mens den var på 6,5 procent i Sverige.
Danmark har helt afskaffet sin grænsekontrol, mens den svenske regering har signaleret, at den ønsker at kunne indføre ID-kontrol, selvom det er blevet kritiseret i høringssvarene fra regionale aktører. Den midlertidige grænsekontrol på den svenske side, som skulle vare i ti dage, har nu eksisteret i otte år, ifølge rapporten.
Det igangværende byggeri af Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, som skal være færdig i 2029, har sat fokus på kapaciteten i vej- og jernbanetrafikken. Mens Danmark investerer i øget infrastrukturkapacitet, har den svenske regering endnu ikke truffet beslutning om f.eks. udvidede landforbindelser ved Øresundsbroen og om at udvide jernbanelinjen mellem Lund og Hässleholm til fire spor. Flere regionale aktører mener, at de svenske tiltag halter bagefter i forhold til at imødekomme den fremtidige trafikudvikling.
Rapporten blev udgivet den 12. oktober og kan læses her.
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23