Følg os på

Infrastruktur

Ny teknologi forventes at forlænge Storebæltsbroens levetid med 100 år

Publiseret

 

Med ny teknik ventes Storebæltbroens livstid at øges med 100 år. Foto: News Øresund

Moderne teknologi i form af droner og kunstig intelligens skaber nye muligheder for kortlægning og udførelse af vedligeholdelse på Storebæltsbroen, som skønnes at øge broens levetid fra 100 til 200 år. Øresundsbroen kan være den næste i køen for at introducere den nye teknologi, fastslår Berlingske.

Sund og Bælt er partner i både Storebæltsbroen, Øresundsbroen og Femern Bælttunnelen. Sammen med IBM og Rambøll har de udviklet en ny metode til at undersøge og renovere vedligeholdelsesbehovet til Storebæltsbroen ved hjælp af droner og kunstig intelligens.

I stedet for at sende folk op i de 254 meter høje pyloner fotograferer dronerne broen, og billederne analyseres derefter ved hjælp af kunstig intelligens og en stor mængde data indsamlet om, hvordan broen påvirkes af vind, vand, biler og ulykker.
– Gennem den kunstige intelligens kan vi også følge med i, hvordan skader udvikler sig, om der er konkrete steder, hvor vi er nødt til at gå ind og vedligeholde. Og så kan vi også gøre det væsentlig billigere, mere effektivt og bedre end i gamle dage, hvor vi havde folk til at klatre rundt på konstruktionerne. At komme op og inspicere ydersiden af vores pyloner er noget af en klatretur. Det koster mange penge at have folk til at hænge derude, og vi får ikke engang så præcise data, som vi kan få fra billederne, siger Sund og Bælts tekniske direktør Lars Fuhr Pedersen til Berlingske.

Ved hjælp af den nye metode skønnes Storebæltsbroens levetid at stige fra 100 til 200 år, og den nye teknologi har vækket interesse selv uden for Danmarks grænser. På nuværende tidspunkt føres der en dialog om brugen af ​​teknologien på Øresundsbroen, og det indsamlede datamateriale bruges allerede til opførelsen af ​​Femern Bælt-forbindelsen, siger Lars Fuhr Pedersen. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.