Følg os på

Infrastruktur

Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge

Publiseret

 

Københavns Kommunes miljøkonsekvensvurdering er baseret på tidligere undersøgelser, hvor en Øresundsmetro involverer tog fra Malmø til København H og Østerport. Screenshot: Københavns Kommunes undersøgelsesmateriale ”M5 Safeguarding for Øresund Metro - Concept Design”

Det ville koste 400 millioner kroner at bygge et afgreningskammer på den kommende metrolinje M5 i København for at kunne forbinde en eventuel kommende Øresundsmetro fra Malmø. Hvis et sådant kammer skal bygges, vil der i den nærmeste fremtid være behov for en række undersøgelser til omkring 10-12 millioner kroner samt grundreservationer omkring byggeriet, som der endnu ikke er sat pris på. Det viser nyt undersøgelsesmateriale i form af en miljøkonsekvensvurdering, som Københavns Kommune offentliggjorde i sidste uge.

Den såkaldte miljøkonsekvensvurdering for en fremtidig metrolinje, M5, viser hvilke miljømæssige konsekvenser anlæg og drift af en ny metrolinje mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport via Refshaleøen og Lynetteholmen ville få. Materialet beskriver også muligheden for at forberede en forbindelse ved stationen Prags Boulevard til en mulig fremtidig metrolinje mellem Malmø og København, Øresundsmetroen. Muligheden for at gøre M5 til en ringlinje mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport er også blevet undersøgt.

Undersøgelsen præsenterer to muligheder for en M5-linje, en sydlig løsning, der dækker hele strækningen København H-Østerport, som kan bygges i to faser (til Refshaleøen i 2035 og til Østerport i 2045), og en nordlig løsning, der kun dækker strækningen Østerport-Lynetteholm (forventet færdiggørelse i 2045). Undersøgelsen viser blandt andet en trafikpåvirkning på op til 15-20 lastbiler i timen til byggepladserne i de mest intensive byggeperioder og forhøjede støjniveauer på nogle byggepladser. Miljøkonsekvensvurderingen vil blive sendt ud i en otte ugers høringsperiode.

Ifølge Berlingske er det vigtigste i den nærmeste fremtid dog at øge kapaciteten mellem Hovedbanegården og det såkaldte havnesnit til blandt andet Amager. Sophie Hæstorp Andersen (S), overborgmester i København, ser det som den højeste prioritet. ”Der er nu så mange rejsende på M1 og M2, at der er ved at være fyldt op,” siger hun til avisen.

Det københavnske metronet består i forvejen af følgende linjer: M1 Vanløse-Vestamager, M2 Københavns Lufthavn-Vanløse, M3 Cityringen, M4 København H-Orientkaj og M4 Syd til Sydhavnen, som forventes at åbne den 22. juni i år (News Øresund).

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked03. december 2024

Ventetiderne fortsætter med at falde i sundhedsvæsenet i Region Hovedstaden

Flere og flere sygeplejersker er begyndt at vende tilbage til hospitalerne i Region Hovedstaden. Det er en vigtig forklaring på,...

Danmark03. december 2024

Elbiler dominerer bilsalget i Danmark

På trods af mindre bilsalg i november fortsætter nyregistreringer af elbiler med at stige i Danmark. I november steg antallet...

Bæredygtighed03. december 2024

Svenske Sjöfartsverket investerer i en verdensunik eldreven lodsbåd

Som en del af svenske Sjöfartsverkets mål om at skifte til fossilfri drift inden 2045 køber myndigheden en elektrisk batteridrevet...

Øresund29. november 2024

Konjunkturen i Øresund: Lægemiddelindustrien fortsætter med at løfte dansk BNP – boligbyggeriet stiger i Sverige

Den danske økonomi vokser støt, mens det går mere trægt i Sverige. Den stærkere økonomiske udvikling i Danmark er især...

Norden29. november 2024

Nyt program for fri bevægelighed i Norden skal styrke Nordisk Ministerråds arbejde med grænsehindringer

Nordisk Ministerråds arbejde med information og grænsehindringer koordineres i et nyligt vedtaget ”Program for Fri Bevægelighed i Norden 2025-2030”. Programmet...

Sverige29. november 2024

Nyt sundhedssystem brød sammen i Västra Götaland – nu skal det indføres i Skåne

Da direktørerne i Västra Götalandsregionen holdt pressekonference for at fortælle, hvordan det nye Millenium IT-system har fungeret, blev de afbrudt...

Politik29. november 2024

Undersøgelse undtager lærere og sundhedspersonale fra omdiskuteret anmeldelsespligt

Undersøgelsen om styrket hjemsendelsesindsats blev præsenteret onsdag af den svenske migrationsminister Johan Forssell (Moderaterna) og udrederen Anita Linder. Heri undtages...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.