Følg os på

Infrastruktur

Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge

Publiseret

 

Københavns Kommunes miljøkonsekvensvurdering er baseret på tidligere undersøgelser, hvor en Øresundsmetro involverer tog fra Malmø til København H og Østerport. Screenshot: Københavns Kommunes undersøgelsesmateriale ”M5 Safeguarding for Øresund Metro - Concept Design”

Det ville koste 400 millioner kroner at bygge et afgreningskammer på den kommende metrolinje M5 i København for at kunne forbinde en eventuel kommende Øresundsmetro fra Malmø. Hvis et sådant kammer skal bygges, vil der i den nærmeste fremtid være behov for en række undersøgelser til omkring 10-12 millioner kroner samt grundreservationer omkring byggeriet, som der endnu ikke er sat pris på. Det viser nyt undersøgelsesmateriale i form af en miljøkonsekvensvurdering, som Københavns Kommune offentliggjorde i sidste uge.

Den såkaldte miljøkonsekvensvurdering for en fremtidig metrolinje, M5, viser hvilke miljømæssige konsekvenser anlæg og drift af en ny metrolinje mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport via Refshaleøen og Lynetteholmen ville få. Materialet beskriver også muligheden for at forberede en forbindelse ved stationen Prags Boulevard til en mulig fremtidig metrolinje mellem Malmø og København, Øresundsmetroen. Muligheden for at gøre M5 til en ringlinje mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport er også blevet undersøgt.

Undersøgelsen præsenterer to muligheder for en M5-linje, en sydlig løsning, der dækker hele strækningen København H-Østerport, som kan bygges i to faser (til Refshaleøen i 2035 og til Østerport i 2045), og en nordlig løsning, der kun dækker strækningen Østerport-Lynetteholm (forventet færdiggørelse i 2045). Undersøgelsen viser blandt andet en trafikpåvirkning på op til 15-20 lastbiler i timen til byggepladserne i de mest intensive byggeperioder og forhøjede støjniveauer på nogle byggepladser. Miljøkonsekvensvurderingen vil blive sendt ud i en otte ugers høringsperiode.

Ifølge Berlingske er det vigtigste i den nærmeste fremtid dog at øge kapaciteten mellem Hovedbanegården og det såkaldte havnesnit til blandt andet Amager. Sophie Hæstorp Andersen (S), overborgmester i København, ser det som den højeste prioritet. ”Der er nu så mange rejsende på M1 og M2, at der er ved at være fyldt op,” siger hun til avisen.

Det københavnske metronet består i forvejen af følgende linjer: M1 Vanløse-Vestamager, M2 Københavns Lufthavn-Vanløse, M3 Cityringen, M4 København H-Orientkaj og M4 Syd til Sydhavnen, som forventes at åbne den 22. juni i år (News Øresund).

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.