Følg os på

Infrastruktur

Nye jernbanestrækninger for højhastighedstog diskuteres i Sverige

Publiseret

 

Anders Jönsson er ny enhedschef på Trafikverket som lige nu undersøger konsekvenser af forskellige alternativer for nye jernbanestrækninger for højhastighedstog. Foto: News Øresund - Jenny Andersson

Tre spørgsmål til Anders Jönsson som er ny enhedschef for systemudformning på Nya stambanor på svenske Trafikverket, som den 28. februar skal redegøre for undersøgelsen om nye jernbaner til højhastighedstog i Sverige. Han har tidligere arbejdet blandt andet på Transportministeriet i Danmark og i Region Skåne.

Hvad indebærer din nye stilling?
– Vi laver analyser i samarbejde med andre afdelinger på Trafikverket om konsekvenserne af nye jernbaner. Det vil sige at vi blandt andet ser på stationsbyer og placering af stationerne, altså eksempelvis konsekvenser af om stationen ligger centralt eller uden for centrum. Det handler også om landskabet, arkitektur og koblingspunkter med den eksisterende jernbane. Det er sådan noget som styrer hvilke strækninger som er mulige. Vi undersøger også mulig trafikering, det vil sige hvor mange afgange som kan forventes på strækningen.

Hvad er aktuelt nu i arbejdet med de tre første etaper (Ostlänken, Gøteborg-Brås og Hässleholm-Lund)?
– For etapen Hässleholm-Lund har vi for nylig præsenteret en lokaliseringsundersøgelse med forskellige alternativer. Det er flere forskellige kombinationer. Det handler både om strækningerne mellem de to byer, men også for placeringen af stationen er der flere alternativer. Vi gennemfører lige nu et samråd omkring forslagene, hvor vi diskuterer forskellige synspunkter.

– Den 28. februar skal vi redegøre for en undersøgelse vi har foretaget for regeringen angående nye jernbaner for højhastighedstog. Vi præsenterer dels opdaterede udgifter for højhastighedsjernbanen som den ser ud i den aktuelle planlægning og dels forslag til alternative lavere omkostninger inden for en ramme på 205 milliarder svenske kroner i 2017 års prisniveau.

Hvordan ser tidsplanen ud for højhastighedsjernbane mellem Hässleholm og Lund?
– Som det ser ud nu, så er byggestart planlagt til mellem 2027-2029 og det forventes at byggetiden er omkring ti år. Men der er naturligvis meget som kan påvirke byggestart og byggetiden. En ny jernbane mellem Lund og Hässleholm er med i den nationale plan for transportsystemet, men for at Trafikverket skal kunne starte med at bygge skal det besluttes af regeringen. I år forventes regeringen at præsentere en ny infrastrukturplan.

(News Øresund – Thea Wiborg)


Fakta: Sverige planlægger nye jernbanestrækninger
Trafikverket skal bygge ny jernbane mellem storbyregionerne i Sverige for at mindske rejsetiden og aflaste de eksisterende jernbaner. De første deletaper er Hässleholm-Lund, Göteborg-Borås samt Ostlänken mellem Linköping og Järna. Ostlänken og Göteborg–Borås planlægges for hastighed på 250 km/h, mens Lund–Hässleholm dimensioneres for 320 km/h for højhastighedstog og 250 km/h for hurtige regionaltog.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur24. april 2024

Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund forventes at åbne for trafik allerede til sommer

I februar meddelte Trafikverket, at reparationsarbejdet af E6 uden for Stenungsund forventedes at være færdigt og klar til trafik i...

Forskning24. april 2024

Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed

Kvinders sundhed skal sættes højere på dagsordenen. Det mener et panel bestående af sundhedspolitikere fra begge sider af sundet, da...

Infrastruktur24. april 2024

Ny rapport om Inlandsbanan – ruten er interessant for det svenske forsvar

I en ny rapport fra Trafikverket fremgår det, at det svenske forsvar “bør have større og tydeligere indflydelse på infrastrukturudviklingen af...

Infrastruktur24. april 2024

Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”

Kapaciteten på tværs af Øresund vil vare længe endnu, mens redundans allerede er en mangelvare. Det er en af konklusionerne...

Sverige19. april 2024

Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år

Mellem 2022 og 2023 steg den gennemsnitlige pensionsalder i Sverige med 1,2 år til 66,0 år, skriver Sydsvenskan baseret på...

Energi19. april 2024

Malmø starter forfra med sit eget energiselskab

Malmø Kommune starter sit eget energiselskab for at sikre en “tilstrækkelig og bæredygtig elforsyning til en overkommelig pris og samtidig...

Energi19. april 2024

Danmark og Sverige indgår aftale om eksport af CO2 til permanent oplagring

Opsamling og lagring af CO2 kaldes normalt CCS og anses af mange for at være en af mange måder at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.