Følg os på

Norden

Nye nordiske ministre efter møde med Greater Copenhagen: “Øresundsregionen er en test af, hvor gode vi kan være til at integrere”

Publiseret

 

Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen, Louise Schack Elholm, Katrin Stjernfeldt Jammeh, Carl-Johan Sonesson og Jessika Roswall holder pressemøde efter mødet. Foto: Johan Wessman/News Øresund

Norden skal være verdens mest integrerede region i 2030 – men den tyveårige skatteaftale mellem Sverige og Danmark opfattes som “forældet”. Der er endnu ingen tidshorisont for en ny Øresundsaftale, men landenes nye nordiske ministre har store forhåbninger. Nu vil de både afvente udfaldet af de igangværende tjenestemandsforhandlinger og skabe sig et overblik over projektet, meddelte de efter tirsdagens møde i Greater Copenhagen Task Force. Derudover spøger en undersøgelse af skærpet svensk grænsekontrol samt genindførelse af den såkaldte id-kontrol.

Ud over de nordiske ministre Louise Schack Elholm (V) (der også er kirke- og landdistriktsminister) og Jessika Roswall fra Moderaterna (der også er ansvarlig for EU-samarbejdet) deltog også Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S), Malmøs kommunalformand Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) og Region Skånes formand Carl-Johan Sonesson, Moderaterna. De sidder i bestyrelsen for Greater Copenhagen, hvor sidstnævnte er formand.

På det efterfølgende pressemøde fremhævede begge ministre den fælles nordiske vision om at blive “Verdens mest integrerede region i 2030”.

– Øresundsregionen er en test af, hvor gode vi kan være til at integrere. Jeg tror, at min svenske kollega og jeg har fået et bedre overblik over udfordringerne, og Greater Copenhagen er kommet med en række forslag, som jeg vil tage med mig til regeringen, sagde Louise Schack Elholm (V).

“Der er mange ting, som er forældede tyve år senere”

Blandt andet blev der debat om den såkaldte Øresundsaftale fra 2003, som Greater Copenhagen Task Force på sit første møde i fjor besluttede skulle revideres.

Den regulerer, hvordan skattespørgsmål skal løses for grænsependlere, noget der kom i søgelyset under coronapandemien.

– Vores budskab er, at aftalen skal tage udgangspunkt i borgernes muligheder for at tage job på hver sin side af sundet. Under pandemien blev det absurd at have en lovgivningsmæssig ramme, der kræver, at du tager til din arbejdsplads på den anden side. Der er mange ting, der er forældede tyve år senere, sagde Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).

Ingen tidshorisont for en ny Øresundsaftale

Sofie Hæstorp Andersen (S) fremhævede fire forhold, som skal skabe stabilitet for pendlere: Indberetningskravet hver tredje måned, pensionsbidrag, digitalisering og smidigere bankløsninger.

– Hvis man som københavner skal have en følelse af, at man bor i den mest integrerede region i verden, skal det kunne mærkes i hverdagen. I dag er der alt for mange, der spørger sig selv: “Hvis jeg bor i Malmø, men gerne vil arbejde i København, kan jeg så være sikker på, at togene kører til tiden, så jeg har tid til at hente mine børn? Og hvad nu, hvis jeg ønsker til at arbejde hjemmefra et par dage om ugen, kan jeg så gøre det på trods af skattereglerne?

Der blev dog ikke fastsat nogen konkret tidsramme for skatteaftalen.

– Når det kommer til Øresundsaftalen, ser jeg frem til et fortsat godt samarbejde, og jeg tror på, at vi har alle forudsætninger for det, sagde Jessika Roswall (M).

Skærpet svensk grænsekontrol skal undersøges

Carl-Johan Sonesson (M) luftede bekymringen fra både svensk og dansk side over Tidö-aftalens signaler om skrappere grænsekontrol samt genindførelse af transportøransvar, den såkaldte ID-kontrol:

– Vi er bekymrede over, at det svenske Trafikverket på eget initiativ er begyndt at undersøge muligheden for en permanent kontrol i Lernacken. Hvis det nu kun skal bruges i en nødsituation, er det svært at få logikken til at hænge sammen med, at man skal have byggeudgifter på en halv milliard kroner.

Jessika Roswall (M) sagde, at hun har “stor forståelse for, hvordan det opleves”, men at hun også føler, at der er forståelse for, hvorfor de engang blev indført.

– Der har jeg gjort det klart, at det er noget, der skal undersøges og kun bruges, hvis det er nødvendigt. Men jeg tager den frustration, som findes, med mig.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Cleantech28. februar 2024

Efterspørgslen på at genanvende tekstiler har ikke været tilstrækkelig – Svenske Renewcells er gået konkurs

Renewcells har udviklet en metode, der kan genanvende tekstiler og tøj til tekstilaffald, men efterspørgslen på tekstilmasse har ikke været...

Øresund27. februar 2024

Øresundsregionen voksede med 30.000 indbyggere i 2023 – den stærkeste befolkningstilvækst på dansk side

I 2023 steg Øresundsregionens befolkning med over 29.700 indbyggere, svarende til 0,7 pct, til 4.185.801 indbyggere. Det var den laveste...

Politik23. februar 2024

Ungarn skal mandag stemme om svensk NATO-medlemskab – og køber fire nye kampfly fra Sverige

Mandag ventes det ungarske parlament at stemme for Sveriges NATO-ansøgning efter en langvarig ratifikationsproces. Fredag blev det også offentliggjort, at...

Sverige23. februar 2024

Nordea: Økonomisk afmatning i Sydsverige slutter i år

Hele Sverige tynges af recessionen, men der er store regionale forskelle. Stockholm står over for en svag tendens og taber...

Ejendomme23. februar 2024

Boligbyggeriet faldt mere i Sverige end i Danmark i 2023

Boligbyggeriet fortsatte med at falde i 2023 på begge sider af Øresund. Procentuelt var faldet størst i Sverige, hvor antallet...

Ejendomme23. februar 2024

Ny rapport: Svensk byggekrise kan koste 1.000 milliarder kroner i 2030

Stockholms Handelskammare har i samarbejde med WSP i en ny rapport beregnet, hvad den reducerede byggeprocent kan betyde på lang sigt....

Ejendomme23. februar 2024

Svenske ejendomsinvesteringer i Danmark: To nysalg og et opkøb

Det svenske ejendomsselskab Corem har solgt en ejendom på Frederiksberg for 890 millioner svenske kroner. Ejendommen i Porcelænshaven, der er udlejet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.