Følg os på

Norden

Nye nordiske ministre efter møde med Greater Copenhagen: “Øresundsregionen er en test af, hvor gode vi kan være til at integrere”

Publiseret

 

Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen, Louise Schack Elholm, Katrin Stjernfeldt Jammeh, Carl-Johan Sonesson og Jessika Roswall holder pressemøde efter mødet. Foto: Johan Wessman/News Øresund

Norden skal være verdens mest integrerede region i 2030 – men den tyveårige skatteaftale mellem Sverige og Danmark opfattes som “forældet”. Der er endnu ingen tidshorisont for en ny Øresundsaftale, men landenes nye nordiske ministre har store forhåbninger. Nu vil de både afvente udfaldet af de igangværende tjenestemandsforhandlinger og skabe sig et overblik over projektet, meddelte de efter tirsdagens møde i Greater Copenhagen Task Force. Derudover spøger en undersøgelse af skærpet svensk grænsekontrol samt genindførelse af den såkaldte id-kontrol.

Ud over de nordiske ministre Louise Schack Elholm (V) (der også er kirke- og landdistriktsminister) og Jessika Roswall fra Moderaterna (der også er ansvarlig for EU-samarbejdet) deltog også Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S), Malmøs kommunalformand Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) og Region Skånes formand Carl-Johan Sonesson, Moderaterna. De sidder i bestyrelsen for Greater Copenhagen, hvor sidstnævnte er formand.

På det efterfølgende pressemøde fremhævede begge ministre den fælles nordiske vision om at blive “Verdens mest integrerede region i 2030”.

– Øresundsregionen er en test af, hvor gode vi kan være til at integrere. Jeg tror, at min svenske kollega og jeg har fået et bedre overblik over udfordringerne, og Greater Copenhagen er kommet med en række forslag, som jeg vil tage med mig til regeringen, sagde Louise Schack Elholm (V).

“Der er mange ting, som er forældede tyve år senere”

Blandt andet blev der debat om den såkaldte Øresundsaftale fra 2003, som Greater Copenhagen Task Force på sit første møde i fjor besluttede skulle revideres.

Den regulerer, hvordan skattespørgsmål skal løses for grænsependlere, noget der kom i søgelyset under coronapandemien.

– Vores budskab er, at aftalen skal tage udgangspunkt i borgernes muligheder for at tage job på hver sin side af sundet. Under pandemien blev det absurd at have en lovgivningsmæssig ramme, der kræver, at du tager til din arbejdsplads på den anden side. Der er mange ting, der er forældede tyve år senere, sagde Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).

Ingen tidshorisont for en ny Øresundsaftale

Sofie Hæstorp Andersen (S) fremhævede fire forhold, som skal skabe stabilitet for pendlere: Indberetningskravet hver tredje måned, pensionsbidrag, digitalisering og smidigere bankløsninger.

– Hvis man som københavner skal have en følelse af, at man bor i den mest integrerede region i verden, skal det kunne mærkes i hverdagen. I dag er der alt for mange, der spørger sig selv: “Hvis jeg bor i Malmø, men gerne vil arbejde i København, kan jeg så være sikker på, at togene kører til tiden, så jeg har tid til at hente mine børn? Og hvad nu, hvis jeg ønsker til at arbejde hjemmefra et par dage om ugen, kan jeg så gøre det på trods af skattereglerne?

Der blev dog ikke fastsat nogen konkret tidsramme for skatteaftalen.

– Når det kommer til Øresundsaftalen, ser jeg frem til et fortsat godt samarbejde, og jeg tror på, at vi har alle forudsætninger for det, sagde Jessika Roswall (M).

Skærpet svensk grænsekontrol skal undersøges

Carl-Johan Sonesson (M) luftede bekymringen fra både svensk og dansk side over Tidö-aftalens signaler om skrappere grænsekontrol samt genindførelse af transportøransvar, den såkaldte ID-kontrol:

– Vi er bekymrede over, at det svenske Trafikverket på eget initiativ er begyndt at undersøge muligheden for en permanent kontrol i Lernacken. Hvis det nu kun skal bruges i en nødsituation, er det svært at få logikken til at hænge sammen med, at man skal have byggeudgifter på en halv milliard kroner.

Jessika Roswall (M) sagde, at hun har “stor forståelse for, hvordan det opleves”, men at hun også føler, at der er forståelse for, hvorfor de engang blev indført.

– Der har jeg gjort det klart, at det er noget, der skal undersøges og kun bruges, hvis det er nødvendigt. Men jeg tager den frustration, som findes, med mig.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur10. december 2024

SJ forlader Stockholms pendlertog i 2026 – uklart hvem der overtager

SJ Stockholmståg vil ikke fortsætte med at drive Stockholms pendlertog efter 2026, hvor den nuværende kontrakt udløber. Selskabet mener ikke,...

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Øresund06. december 2024

Københavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport

En høj vækst i antallet af passagerer gør Københavns Lufthavns rolle som skandinavisk knudepunkt stadig tydeligere. Den danske lufthavn er...

Arbejdsmarked05. december 2024

Bekymring for unge grænsependlere og fokus på digitale hindringer på Greater Copenhagen Task Force-møde

Flere medlemmer af Greater Copenhagen Task Force var enige om at mandagens møde på den svenske ambassade i København havde...

Interviews05. december 2024

Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister

Det var en begejstret svensk EU- og Nordenminister, News Øresund mødte på Sveriges Ambassade i København mandag, 2. december. Her...

Politik06. december 2024

Greater Copenhagen inviterede beslutningstagere i Stockholm til smørrebrødsminglen

Efter mandag at have samlet beslutningstagere på regionalt og nationalt niveau i København til et møde med Greater Copenhagen Task...

Samfund06. december 2024

Øresundsdebatten uge 49: Danmarks investering i SAS og Kastrup styrker Øresundsregionen og udfordrer Arlanda – Northvolts krise er Europas krise

Danmark var det eneste land, der fortsatte som aktionær efter rekonstruktionen af flyselskabet SAS. Den danske stat øger nu ejerskabet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.