Norden
Nye nordiske ministre efter møde med Greater Copenhagen: “Øresundsregionen er en test af, hvor gode vi kan være til at integrere”
Norden skal være verdens mest integrerede region i 2030 – men den tyveårige skatteaftale mellem Sverige og Danmark opfattes som “forældet”. Der er endnu ingen tidshorisont for en ny Øresundsaftale, men landenes nye nordiske ministre har store forhåbninger. Nu vil de både afvente udfaldet af de igangværende tjenestemandsforhandlinger og skabe sig et overblik over projektet, meddelte de efter tirsdagens møde i Greater Copenhagen Task Force. Derudover spøger en undersøgelse af skærpet svensk grænsekontrol samt genindførelse af den såkaldte id-kontrol.
Ud over de nordiske ministre Louise Schack Elholm (V) (der også er kirke- og landdistriktsminister) og Jessika Roswall fra Moderaterna (der også er ansvarlig for EU-samarbejdet) deltog også Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S), Malmøs kommunalformand Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) og Region Skånes formand Carl-Johan Sonesson, Moderaterna. De sidder i bestyrelsen for Greater Copenhagen, hvor sidstnævnte er formand.
På det efterfølgende pressemøde fremhævede begge ministre den fælles nordiske vision om at blive “Verdens mest integrerede region i 2030”.
– Øresundsregionen er en test af, hvor gode vi kan være til at integrere. Jeg tror, at min svenske kollega og jeg har fået et bedre overblik over udfordringerne, og Greater Copenhagen er kommet med en række forslag, som jeg vil tage med mig til regeringen, sagde Louise Schack Elholm (V).
“Der er mange ting, som er forældede tyve år senere”
Blandt andet blev der debat om den såkaldte Øresundsaftale fra 2003, som Greater Copenhagen Task Force på sit første møde i fjor besluttede skulle revideres.
Den regulerer, hvordan skattespørgsmål skal løses for grænsependlere, noget der kom i søgelyset under coronapandemien.
– Vores budskab er, at aftalen skal tage udgangspunkt i borgernes muligheder for at tage job på hver sin side af sundet. Under pandemien blev det absurd at have en lovgivningsmæssig ramme, der kræver, at du tager til din arbejdsplads på den anden side. Der er mange ting, der er forældede tyve år senere, sagde Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).
Ingen tidshorisont for en ny Øresundsaftale
Sofie Hæstorp Andersen (S) fremhævede fire forhold, som skal skabe stabilitet for pendlere: Indberetningskravet hver tredje måned, pensionsbidrag, digitalisering og smidigere bankløsninger.
– Hvis man som københavner skal have en følelse af, at man bor i den mest integrerede region i verden, skal det kunne mærkes i hverdagen. I dag er der alt for mange, der spørger sig selv: “Hvis jeg bor i Malmø, men gerne vil arbejde i København, kan jeg så være sikker på, at togene kører til tiden, så jeg har tid til at hente mine børn? Og hvad nu, hvis jeg ønsker til at arbejde hjemmefra et par dage om ugen, kan jeg så gøre det på trods af skattereglerne?
Der blev dog ikke fastsat nogen konkret tidsramme for skatteaftalen.
– Når det kommer til Øresundsaftalen, ser jeg frem til et fortsat godt samarbejde, og jeg tror på, at vi har alle forudsætninger for det, sagde Jessika Roswall (M).
Skærpet svensk grænsekontrol skal undersøges
Carl-Johan Sonesson (M) luftede bekymringen fra både svensk og dansk side over Tidö-aftalens signaler om skrappere grænsekontrol samt genindførelse af transportøransvar, den såkaldte ID-kontrol:
– Vi er bekymrede over, at det svenske Trafikverket på eget initiativ er begyndt at undersøge muligheden for en permanent kontrol i Lernacken. Hvis det nu kun skal bruges i en nødsituation, er det svært at få logikken til at hænge sammen med, at man skal have byggeudgifter på en halv milliard kroner.
Jessika Roswall (M) sagde, at hun har “stor forståelse for, hvordan det opleves”, men at hun også føler, at der er forståelse for, hvorfor de engang blev indført.
– Der har jeg gjort det klart, at det er noget, der skal undersøges og kun bruges, hvis det er nødvendigt. Men jeg tager den frustration, som findes, med mig.
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23