Infrastruktur
Nyt forslag til HH-forbindelse uden Ring 5
En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg kan betale sig uden at bygge en ny motorvej og jernbane rundt om Storkøbenhavn, den såkaldte Ring 5. Det viser en rapport, som Öresundskomiteen netop har offentliggjort. Desuden foreslås det at HH-forbindelsen på sigt skal finansiere en Øresundsmetro mellem København og Malmö.
Prisen for en HH-forbindelse for både persontog og biltrafik, men uden godstogstunnel og Ring 5, skønnes at blive 34 milliarder danske kroner. Tilbagebetalingen vil kunne ske på 24 år og det foreslås at forbindelsens overskud derefter vil blive anvendt til at finansiere en metrotunnel mellem København og Malmø.
Det oprindelige forslag om Ring 5, en ny motorvej og jernbane fra Helsingør til Køge, har været en øm tå i Danmark. Kritikken har blandt andet været at øget trafik på Nord- og Midtsjælland kan give negative følger for beboere, natur og miljø. I den nye rapport foreslås det i stedet at bygge en landevejsforbindelse med to spor i hver retning og lade persontog køre på det eksisterende jernbanenet på begge sider af Øresund. Det forudsættes at godstogstrafikken vil benytte strækningen over Øresundsbroen, som efter opgradering af stationen ved Københavns Lufthavn og Ny Ellebjerg vil få øget kapacitet. På længere sigt vil der, ifølge rapporten, være behov for yderligere opgradering for godstogstrafikken over Øresund.
Den nye rapport er en opdatering af forslagene fra Interreg-projektet IBU, der i 2009-2010 blandt andet undersøgte mulighederne for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Det er den dansk-svenske politiske samarbejdsorganisation Öresundskomiteen som har bestilt opdateringen af rapporten.
Udover forslagene om en HH-forbindelse og en Øresundsmetro mellem Malmø og København, undersøger Landskrona muligheden for at bygge en fast forbindelse til Nordhavnen i København. (News Øresund)
Fakta fra IBU-update rapporten om en HH-forbindelse
En HH-forbindelse uden Ring 5 og godstunnel vil koste 34 mia. danske kroner og kan blive tilbagebetalt på 24 år.
Det vil tage 8 minutter at køre bil over Øresund og 5 minutter med tog. Rejsetiden med tog mellem Helsingborg og København vil blive reduceret til 40 minutter.
Cirka 26.000 biler og 20.000 togpassagerer forventes at benytte den faste forbindelse dagligt i 2030.
Kilde: IBU-update
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23