27 maj 2019 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2B xx

Published on februar 15th, 2019 | by Sofi Eriksson

0

Nyt informationskontor i Helsingborg skal vække idéer om at pendle over Sundet

2019-02-15:

Invigning av informationscentret Øresunddirekts Helsingborgskontor. Från vänster: Jesper Theander, arbetsmarknadsdirektör i Helsingborg, Sandra Forsén, verksamhetsansvarig Øresunddirekt Sverige, Anneli Hulthén, landshövding Skåne, Bendikte Kiær (Konservative), borgmästare i Helsingør, samt Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg. Foto: Øresunddirekt

At få flere til at pendle mellem Helsingborg og Helsingør er en af grundene til at informationscentret Øresunddirekt nu åbner et nyt kontor i Helsingborg, som skal være åbent hver tredje mandag i 2019. Da kontoret blev indviet i starten af februar var blandt andre Skånes landshövding Anneli Hulthén, Peter Danielsson (M), borgmester i Helsingborg, samt Helsingørs borgmester Benedikte Kiær (Konservative) på plads i lokalerne hos kommunens arbejdsmarkedsforvaltning.

Sandra Forsén, virksomhedsansvarlig for Øresunddirekt i Sverige – hvorfor starter I op i Helsingborg?
– Vi kan se at der er et potentiale i den nordlige del af Øresundsregionen. Der har været meget fokus på Malmø-København, men der pendles også i den nordlige del af Øresundsregionen, og det kan blive endnu bedre, synes vi. Helsingborg og Helsingør har vi haft nær kontakt med og vi har talt om det her længe, og nu var muligheden der så for at hoppe ind i en eksisterende virksomhed på arbejdsmarkedsforvaltning, så vi greb chansen.

 Ligger fokus på privatpersoner eller virksomheder?
– Vores første fokus er på privatpersoner, men vi kan også hjælpe virksomheder med specifikke spørgsmål omkring eksempelvis skat og socialforsikring ved rekruttering. Men størstedelen af virksomhedsrådgivningen er stadig i Malmø, som det ser ud nu.

 Hvordan ser I på fremtiden for kontoret i Helsingborg, som I kalder et pop-up kontor?
– Vi ser 2019 som et test-år, for at afveje satsningerne op imod hvordan det fungerer: er der brugere, er der interesse, hvordan går samarbejdet med de involverede? Men jeg synes, at kontoret er et vigtigt signal, for vi taler meget om at man kan ringe til os eller læse på nettet, men for en person som gerne vil starte på at pendle eller allerede er startet med at pendle og har brug for at tale med nogen, er det super vigtigt at have mulighed for et personligt møde. 

Hvordan planlægger I at nå folk, nu når I har åbent en dag hver tredje uge?
– Arbejdsmarkedsforvaltning, hvor vi har vores kontor, har åbent mandag til fredag, og de har altid en lind strøm af mennesker. Når vi er her hver tredje mandag, kan vi dels mødes med dem som er her i andre ærinder og derved så et frø ”har du tænkt på at der også findes et arbejdsmarked på den anden side af Sundet – det tager kun 20 minutter med færgen”, og dels kommer vi også til at arbejde hårdt med markedsføringen. Vi kommer til at gå ud via forskellige kanaler, sociale medier for eksempel, og Helsingborgs stad og Helsingør kommune kommer også til at markedsføre det her, så vi håber at vi  kunne få beskeden ud om at vi er her.

(News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑