Erhverv
Øresundfiskere i protest mod sandsugning
Protestsejladsen, Jesper Larsen førte flåden med godt 30 små og større fiskerbåde gennem Københavns Havn til den gamle flyvebådsterminal. Herfra gik godt 100 demonstranter til det danske Miljøministerium overfor Christiansborg. Foto: News Øresund – Peter Mulvany
Vrede danske og svenske fiskere fik støtte fra europa-parlamentarikere og fagkundskab over virksomheders sandsugning ved fiskepladser i Øresund. Godt 30 både i protestsejlads til det danske Miljøministerium.
Utilfredsheden med entreprenørselskaber, der fjerner store mængder sand fra fiskepladserne i Øresund, fik fredag vrede fiskere fra danske og svenske Øresundshavne til at sejle til København i protest med ødelæggelsen af fiskeområder som Disken og Lappegrunden i Øresund.
”Vi vi have et totalt stop for råstofindvinding i Øresund,” siger initiativtager til protestsejladsen, Jesper Larsen til News Øresund.
Han førte flåden med godt 30 små og større fiskerbåde gennem Københavns Havn til den gamle flyvebådsterminal. Herfra gik godt 100 demonstranter til det danske Miljøministerium overfor Christiansborg.
På den svenske side af Øresund er det forbudt, at grave og suge efter sand, mens de danske myndigheder tillader udvinding af sand, der bruges i store mængder til byggerier og anlægsarbejder på land. Et generelt forbud mod trawlfiskeri siden 1932 har beskyttet farvandet mod ødelæggelse af havbunden.
Protestfiskerne fra de danske og svenske både fik støtte fra Europaparlamentarikerne Margrethe Auken (Socialistisk Folkeparti) og svenske Isabella Lövin (Miljöpartiet), der talte imod ødelæggelsen af fiskeområderne.
”Torsken er ikke en dansk eller svensk fisk, men fra Øresund. Det er den samme fiskebestand på begge sider, så vi har et ansvar for at opnå en god miljøtilstand i havet,” siger Isabella Lövin til News Øresund.
En enkelt svensk turbåd, Vandia fra Helsingborg måtte vende op ved indsejlingen til Københavns Havn. Da både ikke have monteret fast brandslukker, kunne den ifølge skipper Thomas Nilsson ikke få tilladelse af den svenske søfartsmyndighed til at lægge til kaj i København.
Efter det svenskejede entreprenørselskab NCC sidste år fik tilladelse til at fjerne store mængder sand er vanddybden på den danske del af området Disken nogle steder er steget fra oprindelig syv til 15 meter.
”Der skal ganske lidt til for at forstyrre fisken, og der går op til 20 år før livet er tilbage. Jeg har aldrig set så meget destruktion,” lød det på talerstolen fra Jens Peter Jeppesen, akvariechef på Øresundsakvariet. (News Øresund – Peter Mulvany)
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark