Følg os på

Erhverv

Øresundfiskere i protest mod sandsugning

Publiseret

 

Fiskeprotest2

Protestsejladsen, Jesper Larsen førte flåden med godt 30 små og større fiskerbåde gennem Københavns Havn til den gamle flyvebådsterminal. Herfra gik godt 100 demonstranter til det danske Miljøministerium overfor Christiansborg. Foto: News Øresund – Peter Mulvany

Vrede danske og svenske fiskere fik støtte fra europa-parlamentarikere og fagkundskab over virksomheders sandsugning ved fiskepladser i Øresund. Godt 30 både i protestsejlads til det danske Miljøministerium.

Utilfredsheden med entreprenørselskaber, der fjerner store mængder sand fra fiskepladserne i Øresund, fik fredag vrede fiskere fra danske og svenske Øresundshavne til at sejle til København i protest med ødelæggelsen af fiskeområder som Disken og Lappegrunden i Øresund.

”Vi vi have et totalt stop for råstofindvinding i Øresund,” siger initiativtager til protestsejladsen, Jesper Larsen til News Øresund.

Han førte flåden med godt 30 små og større fiskerbåde gennem Københavns Havn til den gamle flyvebådsterminal. Herfra gik godt 100 demonstranter til det danske Miljøministerium overfor Christiansborg.

På den svenske side af Øresund er det forbudt, at grave og suge efter sand, mens de danske myndigheder tillader udvinding af sand, der bruges i store mængder til byggerier og anlægsarbejder på land. Et generelt forbud mod trawlfiskeri siden 1932 har beskyttet farvandet mod ødelæggelse af havbunden.

Protestfiskerne fra de danske og svenske både fik støtte fra Europaparlamentarikerne Margrethe Auken (Socialistisk Folkeparti) og svenske Isabella Lövin (Miljöpartiet), der talte imod ødelæggelsen af fiskeområderne.

”Torsken er ikke en dansk eller svensk fisk, men fra Øresund. Det er den samme fiskebestand på begge sider, så vi har et ansvar for at opnå en god miljøtilstand i havet,” siger Isabella Lövin til News Øresund.

En enkelt svensk turbåd, Vandia fra Helsingborg måtte vende op ved indsejlingen til Københavns Havn. Da både ikke have monteret fast brandslukker, kunne den ifølge skipper Thomas Nilsson ikke få tilladelse af den svenske søfartsmyndighed til at lægge til kaj i København.

Efter det svenskejede entreprenørselskab NCC sidste år fik tilladelse til at fjerne store mængder sand er vanddybden på den danske del af området Disken nogle steder er steget fra oprindelig syv til 15 meter.

”Der skal ganske lidt til for at forstyrre fisken, og der går op til 20 år før livet er tilbage. Jeg har aldrig set så meget destruktion,” lød det på talerstolen fra Jens Peter Jeppesen, akvariechef på Øresundsakvariet. (News Øresund – Peter Mulvany)

Fiskeprotest1

”Torsken er ikke en dansk eller svensk fisk, men fra Øresund. Det er den samme fiskebestand på begge sider, så vi har et ansvar for at opnå en god miljøtilstand i havet,” siger Isabella Lövin
til News Øresund. Foto: News Øresund – Peter Mulvany

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Ugebrev18. januar 2022

News Øresunds ugebrev uge 2

Klik her for at læse det danske ugebrev uge 2 Klik her for at læse det svenske ugebrev uge 2...

Kultur14. januar 2022

Dronning Margrethe fejrer 50 år på tronen

Den 14. januar 1972 blev dronning Margrethe II dronning af Danmark efter at hendes far, kong Frederik IX, var død....

Bæredygtighed14. januar 2022

Mærsk fremskynder klimamål for containerflåden

Danske A.P. Møller – Mærsk, et af verdens to største containerrederier, øger tempoet for at nå sine klimamål. I 2018...

Miljø14. januar 2022

Aktuelt i Øresundsdebatten uge 2: Øresundspendling, Lynetteholm og havmiljø i Køge Bugt ud for svenske Falsterbo samt køer ved den svenske grænsekontrol

Skånsk arbejdskraft og Øresundspendling kommer i fokus i takt med, at manglen på arbejdskraft vokser i Danmark. Mens arbejdet med...

Infrastruktur14. januar 2022

Op- og nedgang i passagertrafikken, men rekord for lastbiltrafikken, når Øresundsbroen opsummerer 2021

Togtrafikken over Øresundsbron var 57,8 procent lavere og personbiltrafikken 39,2 procent lavere sidste år sammenlignet med trafikvolumen før coronapandemien 2019....

Infrastruktur13. januar 2022

Anlægningen af Lynetteholm startet – Länsstyrelsen Skåne fortsat bekymret over spredningen af bundmateriale ved Falsterbonäset

I januar indledte udviklingsselskabet By & Havn arbejdet med at bygge Lynetteholm, en 275 hektar stor ny halvø i Københavns...

Arbejdsmarked13. januar 2022

Arbejdsløsheden i Skåne stiger igen

For første gang siden arbejdsløsheden toppede i sommeren 2020, er arbejdsløsheden i Skåne nu stigende. Arbejdsløsheden i Skåne var på...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.