Følg os på

Infrastruktur

Øresundsbroens kapacitet rækker i en overskuelig fremtid – flaskehalsene opstår på land, mener konsortiet

Publiseret

 

Caroline Ullman Hammer

Øresundsbroen har større kapacitet end landanlæggene. Der er brug for at udbygge jernbanen ved Københavns Lufthavn og stationen i Ørestad ligesom jernbanen mellem Malmø og Lund. Det mener Øresundsbro Konsortiets adm. direktør Caroline Ullman-Hammer. Foto: Øresundsbron

Det vil være plads nok til biler og tog på Øresundsbroen i en overskuelig fremtid, viser trafikprognoserne fra Øresundsbro Konsortiet. Flaskehalsene opstår på land og frem for alt ved Københavns Lufthavn. Det skriver konsortiets nyhedsbrev Fokus Øresund.

”De store trængselsproblemer vil opstå på land, ikke på broen. Det er på landanlægget kapaciteten ikke er tilstrækkelig” siger Øresundsbro Konsortiets adm. direktør Caroline Ullman-Hammer til deres eget nyhedsbrev Fokus Øresund.

For nylig lavede Øresundsbro Konsortiet en ny prognose for biltrafikken over Øresundsbroen frem til 2040. Prognosen tager udgangspunkt i en årlig trafikstigning på 2-2,5 procent og viser at også når effekten fra Femern Bælt tunnelen medregnes, vil der være plads nok på vejdelen i prognoseperioden.

Förra året gjordes den senaste prognosen för järnvägstrafiken och den visar att antalet godståg som passerar Öresundsbron väntas öka från dagens 25 till 39 per dygn fram till 2035. Med tanke på att bron klarar 89 godståg per dygn utan att störa trafiken med persontåg uppges kapaciteten vara god under lång tid även om prognosen för järnvägstrafiken inte tar hänsyn till den kommande fasta förbindelsen över Fehmarn Bält.

– Men eftersom bron kan klara ökad belastning med så god marginal, är slutsatsen densamma, även om den förbindelsen räknas in, menar Caroline Ullman-Hammer.

Hon tycker det är bra att diskussionen om ny infrastruktur över Öresund lyfts fram eftersom det tar lång tid att genomföra investeringar i ny infrastruktur.

– Men det sägs ofta, att det ”snart är trångt på bron”, vilket inte är sant. Det visar både våra och andras beräkningar. Det är viktigt att diskussionerna utgår från korrekta fakta. Och de är, att det inte är bron som kommer bli den första framtida flaskhalsen. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur13. januar 2022

Anlægningen af Lynetteholm startet – Länsstyrelsen Skåne fortsat bekymret over spredningen af bundmateriale ved Falsterbonäset

I januar indledte udviklingsselskabet By & Havn arbejdet med at bygge Lynetteholm, en 275 hektar stor ny halvø i Københavns...

Arbejdsmarked13. januar 2022

Arbejdsløsheden i Skåne stiger igen

For første gang siden arbejdsløsheden toppede i sommeren 2020, er arbejdsløsheden i Skåne nu stigende. Arbejdsløsheden i Skåne var på...

Samfund13. januar 2022

Nye restriktioner fra og med onsdag i Sverige

Restauranter og barer skal lukke senest kl. 23.00, og på restauranter, i biografer og til koncerter er kun siddende publikum...

Samfund13. januar 2022

Epidemiologer tror at Danmark kan opnå flokimmunitet inden for den næste måned

To af Danmarks førende epidemiologer mener, at Danmark kan opnå flokimmunitet inden for de næste 30 dage som følge af...

Bæredygtighed11. januar 2022

Miljøundersøgelse om ny dansk vindmøllepark i Køge Bugt i høring – skal forsyne 300.000 husstande med grøn el

Planerne om en ny vindmøllepark i Køge Bugt, 12 km vest for Falsterbonäset på den svenske side af Øresund, har...

Sverige12. januar 2022

Svenske husholdninger foreslås at modtage 6 mia. SEK i kompensation for stærkt forhøjede elpriser

For svenske husstande kan den kraftige stigning i elpriserne afbødes ved hjælp af en statslig kompensation på op til 6...

Infrastruktur10. januar 2022

Metroen i København har haft en milliard passagerer siden starten i 2002 – nye linjer bygges og undersøges

Københavns metro åbnede den 19. oktober 2002 og har nu nået en milliard passagerer. I løbet af de næsten 20...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.