Følg os på

Infrastruktur

Øresundsbrokonsortiet: Broen bliver først overfyldt i 2040 – ingen grund til nye forbindelser nu

Publiseret

 

Trængsel bliver først er problem på Øresundsbron i 2040, vurderer virksomheden bag broen, Øresundsbrokonsortiet. Derfor er de mange forslag om nye forbindelser mellem Danmark og Sverige ubegrundede i forhold til spørgsmålet om trængsel, mener konsortiets administrerende direktør, Caroline Ullman Hammer. Det skriver Sydsvenskan. Men allerede i 2016 løftede Caroline Ullman Hammer disse pointer frem via medlemsbrevet Fokus Øresund. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

Der er mange forskellige planer om at bygge flere forbindelser mellem Danmark og Sverige. Men at bygge dem nu for at aflaste en fremtidig trængsel på Øresundsbron er for tidligt, mener broens administrerende direktør, Caroline Ullman Hammer, der fastslår, at trængsel først bliver et reelt problem i 2040, og at problemet først og fremmest kommer til at opstå omkring Københavns Lufthavn, skriver Sydsvenskan. Men allerede i 2016 løftede Caroline Ullman Hammer disse pointer frem via konsortiets nyhedsbrev Fokus Øresund, skriver News Øresund

Ventetid i bussen, i bilen og i toget. Mange timer går dagligt på at vente i trafikken, og udover den individuelle belastning, som de rejsende eventuelt måtte opleve, er ventetiden grundlag for et kæmpe samfundsmæssigt underskud: Trængsel på vejene kostede Danmark 20 milliarder kroner bare i løbet af 2017, viser beregninger fra Dansk Industri ifølge altinget.dk.

Derfor er investeringer i infrastruktur givet godt ud, som for eksempel den netop planlagte forbindelse mellem København og Malmø i form af en Øresundsmetro, eller tunnelforbindelsen mellem Helsingør og Helsingborg. Men at sætte sig fast på et projekter nu er alt for tidligt, mener Caroline Ullman Hammer, der er ansvarshavende direktør for virksomheden bag broen, Øresundsbro Konsortiet I/S.

– Det er vigtigt, at diskussionen i sidste ende fokuserer på et bestemt fremtidigt projekt, og at politikerne kører på benhårdt, men den, der i dag taler om, at der kan opstå trængsel på Øresundsbron, taler om en tid langt ude i fremtiden, siger hun til Sydsvenskan.

Her henviser Caroline Ullman Hammer til de mange forskellige infrastrukturprojekter, der i øjeblikket ligger på de danske og svenske tegnebrætter: en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, et metroprojekt mellem Københavns Kommune og Malmøs Kommune og to forslag om at bygge jernbanetunneller mellem København og Malmø/Landskrona.

Et af de bærende argumenter for opførslen af disse forbindelser er, at de skal kunne aflaste den fremtidige trængsel, der ifølge de danske og svenske regeringers beregninger vil komme som følge af opførslen af Femern-forbindelsen i 2028.

– En Øresundsmetro giver ikke bare kortere rejsetid, den kan også løse flaskehalsproblemer ved Øresundsbroen, hvor der med Femernforbindelsen bliver trængsel med både højhastighedstog, godstog og regionaltog. Når Femernforbindelsen åbner i 2028, vil flere godstog tage noget af pladsen ved Øresundsbroen. Øresundsmetroen kan aflaste broen ved, at lokale og regionale personrejser kan flyttes fra Øresundstoget over i metroen, skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Men det argument køber Caroline Ullman Hammer og Øresundsbrokonsortiet ikke. Ifølge deres beregninger vil der nemlig ikke komme trængsel på broen indenfor en overskuelig fremtid. Selv hvis man tager højde for de trafikale forandringer, der kommer med Femern-forbindelsen, vil der være ”rigeligt med plads på broen indtil 2040”, skriver Øresundsbrokonsortiet ifølge Sydsvenskan.

Og heller ikke godstransporten synes at være i fare for trængselsproblemer. I dag kører 25 godstog over broen i døgnet, mens den maksimale kapacitet er helt oppe på 89 i døgnet. I år 2035 har konsortiet regnet sig frem til, at omkring 35 godstog dagligt kører over broen, og det vil derfor tage sin tid, før makskapaciteten er nået.

Og vil man en fremtidig trængsel til livs, vil det desuden være bedre at fokuserer på flaskehalsproblemerne ved Københavns Lufthavn, mener Caroline Ullman Hammer.

– I dag er Kastrup en flaskehals, da der går både gods- og persontog til og fra lufthavnsområdet. Togene modvirker hinanden. Nogle kører hurtigt, mens de andre kører meget langsomt, siger hun til Sydsvenskan.

Og den trængsel bliver kun større med fremtidens nye forbindelser og øgede mobilitet, som dermed også påvirker trængslen på Øresundsbron. Ved at øge kapaciteten nær Kastrup, eksempelvis i form af to ekstra spor gennem lufthavnen, vil trængslen altså blive mindsket både i lufthavnen og på broen, konkluderer konsortiet i en rapport.

Nye forbindelser mellem Danmark og Sverige vil altså ikke aflaste nogen trængselsproblemer i hverken dette eller næste årti. Men derfor er det stadig en god idé at kigge på alternative og komplimentære trafikveje mellem landene allerede nu, mener konsortiet, der påpeger, at store infrastrukturprojekter tager lang tid, og at det derfor er godt at være tidligt ude.

Det er dog ikke kun for trængslens skyld, at diverse aktører har planlagt at opføre flere dansk-svenske forbindelser. For eksempel skal Øresundsmetroen også være med til at ”skabe en international, førende metropol, hvor vi kan realisere visionen om et større og mere integreret arbejdsmarked i hele Greater Copenhagen”, siger Københavns Kommunes overborgmester, Frank Jensen, til eksempel i en pressemeddelelse.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Okategoriserade08. december 2023

Bygge- og ejendomsbranchen ønskede at hæve sine egne ambitioner og lancerede LFM30

Lokal Färdplan Malmö 2030 er et brancheinitiativ, der er lanceret for at sætte mere ambitiøse klimamål for bygge- og ejendomssektoren...

Erhverv08. december 2023

Christian Poulsen bliver ny administrerende direktør for Københavns Lufthavn

Christian Poulsen, der siden 30. september har været konstitueret som administrerende direktør i Københavns Lufthavn, bliver lufthavnens nye administrerende direktør...

Infrastruktur08. december 2023

Dobbelt indvielse af nye jernbanespor i Skåne fredag

Fredag var Trafikverket vært for indvielsen af det nye firesporede anlæg Malmö-Lund, Södra stambanan, og det dobbeltsporede Ängelholm-Maria, Västkustbanan. Blandt...

Samfund08. december 2023

Et flertal af svenskerne vil tage imod færre flygtninge, viser ny meningsmåling

Synet på flygtningeindvandring i Sverige blev mere positivt i forbindelse med Ruslands invasion af Ukraine sidste år. Men nu har...

Infrastruktur08. december 2023

Skanska og Alstom vil bygge ny jernbane på søjler mellem Ski i Norge og Arvika i Sverige

Ved at bygge 106 km ny dobbeltsporet jernbane mellem Ski uden for Oslo og Arvika i Sverige vil man kunne...

Øresund08. december 2023

Øresundstogene over broen vil afgå hvert 15. minut, når den nye køreplan træder i kraft den 10. december – rejsetiden vil stige med 4 minutter

Fra den 10. december bliver trafikken med Øresundstog mellem Danmark og Sverige mere regelmæssigt med en afgang hvert 15. minut...

Samfund08. december 2023

Ny aftale giver USA adgang til 17 svenske forsvarsbaser – Revingehed og Ravlunda i Skåne kan få besøg af amerikanske tropper

Sverige og USA har underskrevet en aftale, der tillader amerikanske styrker at bruge 17 svenske forsvarsbaser i Sverige, herunder Revingehed...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.