Følg os på

Infrastruktur

Øresundsbrokonsortiet: Broen bliver først overfyldt i 2040 – ingen grund til nye forbindelser nu

Publiseret

 

Trængsel bliver først er problem på Øresundsbron i 2040, vurderer virksomheden bag broen, Øresundsbrokonsortiet. Derfor er de mange forslag om nye forbindelser mellem Danmark og Sverige ubegrundede i forhold til spørgsmålet om trængsel, mener konsortiets administrerende direktør, Caroline Ullman Hammer. Det skriver Sydsvenskan. Men allerede i 2016 løftede Caroline Ullman Hammer disse pointer frem via medlemsbrevet Fokus Øresund. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

Der er mange forskellige planer om at bygge flere forbindelser mellem Danmark og Sverige. Men at bygge dem nu for at aflaste en fremtidig trængsel på Øresundsbron er for tidligt, mener broens administrerende direktør, Caroline Ullman Hammer, der fastslår, at trængsel først bliver et reelt problem i 2040, og at problemet først og fremmest kommer til at opstå omkring Københavns Lufthavn, skriver Sydsvenskan. Men allerede i 2016 løftede Caroline Ullman Hammer disse pointer frem via konsortiets nyhedsbrev Fokus Øresund, skriver News Øresund

Ventetid i bussen, i bilen og i toget. Mange timer går dagligt på at vente i trafikken, og udover den individuelle belastning, som de rejsende eventuelt måtte opleve, er ventetiden grundlag for et kæmpe samfundsmæssigt underskud: Trængsel på vejene kostede Danmark 20 milliarder kroner bare i løbet af 2017, viser beregninger fra Dansk Industri ifølge altinget.dk.

Derfor er investeringer i infrastruktur givet godt ud, som for eksempel den netop planlagte forbindelse mellem København og Malmø i form af en Øresundsmetro, eller tunnelforbindelsen mellem Helsingør og Helsingborg. Men at sætte sig fast på et projekter nu er alt for tidligt, mener Caroline Ullman Hammer, der er ansvarshavende direktør for virksomheden bag broen, Øresundsbro Konsortiet I/S.

– Det er vigtigt, at diskussionen i sidste ende fokuserer på et bestemt fremtidigt projekt, og at politikerne kører på benhårdt, men den, der i dag taler om, at der kan opstå trængsel på Øresundsbron, taler om en tid langt ude i fremtiden, siger hun til Sydsvenskan.

Her henviser Caroline Ullman Hammer til de mange forskellige infrastrukturprojekter, der i øjeblikket ligger på de danske og svenske tegnebrætter: en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, et metroprojekt mellem Københavns Kommune og Malmøs Kommune og to forslag om at bygge jernbanetunneller mellem København og Malmø/Landskrona.

Et af de bærende argumenter for opførslen af disse forbindelser er, at de skal kunne aflaste den fremtidige trængsel, der ifølge de danske og svenske regeringers beregninger vil komme som følge af opførslen af Femern-forbindelsen i 2028.

– En Øresundsmetro giver ikke bare kortere rejsetid, den kan også løse flaskehalsproblemer ved Øresundsbroen, hvor der med Femernforbindelsen bliver trængsel med både højhastighedstog, godstog og regionaltog. Når Femernforbindelsen åbner i 2028, vil flere godstog tage noget af pladsen ved Øresundsbroen. Øresundsmetroen kan aflaste broen ved, at lokale og regionale personrejser kan flyttes fra Øresundstoget over i metroen, skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Men det argument køber Caroline Ullman Hammer og Øresundsbrokonsortiet ikke. Ifølge deres beregninger vil der nemlig ikke komme trængsel på broen indenfor en overskuelig fremtid. Selv hvis man tager højde for de trafikale forandringer, der kommer med Femern-forbindelsen, vil der være ”rigeligt med plads på broen indtil 2040”, skriver Øresundsbrokonsortiet ifølge Sydsvenskan.

Og heller ikke godstransporten synes at være i fare for trængselsproblemer. I dag kører 25 godstog over broen i døgnet, mens den maksimale kapacitet er helt oppe på 89 i døgnet. I år 2035 har konsortiet regnet sig frem til, at omkring 35 godstog dagligt kører over broen, og det vil derfor tage sin tid, før makskapaciteten er nået.

Og vil man en fremtidig trængsel til livs, vil det desuden være bedre at fokuserer på flaskehalsproblemerne ved Københavns Lufthavn, mener Caroline Ullman Hammer.

– I dag er Kastrup en flaskehals, da der går både gods- og persontog til og fra lufthavnsområdet. Togene modvirker hinanden. Nogle kører hurtigt, mens de andre kører meget langsomt, siger hun til Sydsvenskan.

Og den trængsel bliver kun større med fremtidens nye forbindelser og øgede mobilitet, som dermed også påvirker trængslen på Øresundsbron. Ved at øge kapaciteten nær Kastrup, eksempelvis i form af to ekstra spor gennem lufthavnen, vil trængslen altså blive mindsket både i lufthavnen og på broen, konkluderer konsortiet i en rapport.

Nye forbindelser mellem Danmark og Sverige vil altså ikke aflaste nogen trængselsproblemer i hverken dette eller næste årti. Men derfor er det stadig en god idé at kigge på alternative og komplimentære trafikveje mellem landene allerede nu, mener konsortiet, der påpeger, at store infrastrukturprojekter tager lang tid, og at det derfor er godt at være tidligt ude.

Det er dog ikke kun for trængslens skyld, at diverse aktører har planlagt at opføre flere dansk-svenske forbindelser. For eksempel skal Øresundsmetroen også være med til at ”skabe en international, førende metropol, hvor vi kan realisere visionen om et større og mere integreret arbejdsmarked i hele Greater Copenhagen”, siger Københavns Kommunes overborgmester, Frank Jensen, til eksempel i en pressemeddelelse.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund13. december 2024

Det danske og svenske luftvåben foretog for første gang en fælles “Juletræsflyvning” over Øresund

Det svenske flyvevåben har tradition for at gennemføre flyvninger over dele af Sverige hvert år med JAS 39 Gripen i...

Erhverv13. december 2024

Forsvarskoncernen Saab investerer massivt i Skåne – nyt kontor i Lund og nyt værft i Landskrona

Den 5. december indviede den svenske forsvarskoncern Saab sit nye værft Shipyard Landskrona, som bliver et supplement til virksomhedens store...

Erhverv13. december 2024

Den danske bankudfordrer Lunar udvider i Sverige

Den danske fintech-virksomhed Lunar fortsætter sin investering i Sverige og er på vej til at blive en full-service bank. Ifølge...

Energi12. december 2024

Elpriserne på niveau med elkrisen i 2022– store regionale forskelle i Sverige

Et vindstille Tyskland presser elpriserne op i hele Nordeuropa, hvilket får den svenske regering til at begynde at tale om...

Kultur11. december 2024

Svenske Kiruna kåres til europæisk kulturhovedstad i 2029

Det var en enig ekspertjury, der pegede på Kiruna som europæisk kulturhovedstad i 2029. Kiruna og Uppsala havde dystet om...

IT / Mobiltelefoni11. december 2024

Nyt svensk pilotprojekt giver længere mobildækning i tilfælde af strømafbrydelse

Uden for Norrtälje er Sveriges første anlæg til backup-dækning til mobiltelefoner blevet bygget. Personer i nærheden af anlægget vil kunne...

Energi11. december 2024

Industrivirksomheder vil sætte skub i svensk energiproduktion – klar til at betale for atomkraft

Et samarbejde mellem 17 store industrivirksomheder, Industrikraft, er klar til at “tage en mere aktiv rolle” i at sikre Sveriges...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.