Infrastruktur
Øresundsbrokonsortiet: Broen bliver først overfyldt i 2040 – ingen grund til nye forbindelser nu
Der er mange forskellige planer om at bygge flere forbindelser mellem Danmark og Sverige. Men at bygge dem nu for at aflaste en fremtidig trængsel på Øresundsbron er for tidligt, mener broens administrerende direktør, Caroline Ullman Hammer, der fastslår, at trængsel først bliver et reelt problem i 2040, og at problemet først og fremmest kommer til at opstå omkring Københavns Lufthavn, skriver Sydsvenskan. Men allerede i 2016 løftede Caroline Ullman Hammer disse pointer frem via konsortiets nyhedsbrev Fokus Øresund, skriver News Øresund.
Ventetid i bussen, i bilen og i toget. Mange timer går dagligt på at vente i trafikken, og udover den individuelle belastning, som de rejsende eventuelt måtte opleve, er ventetiden grundlag for et kæmpe samfundsmæssigt underskud: Trængsel på vejene kostede Danmark 20 milliarder kroner bare i løbet af 2017, viser beregninger fra Dansk Industri ifølge altinget.dk.
Derfor er investeringer i infrastruktur givet godt ud, som for eksempel den netop planlagte forbindelse mellem København og Malmø i form af en Øresundsmetro, eller tunnelforbindelsen mellem Helsingør og Helsingborg. Men at sætte sig fast på et projekter nu er alt for tidligt, mener Caroline Ullman Hammer, der er ansvarshavende direktør for virksomheden bag broen, Øresundsbro Konsortiet I/S.
– Det er vigtigt, at diskussionen i sidste ende fokuserer på et bestemt fremtidigt projekt, og at politikerne kører på benhårdt, men den, der i dag taler om, at der kan opstå trængsel på Øresundsbron, taler om en tid langt ude i fremtiden, siger hun til Sydsvenskan.
Her henviser Caroline Ullman Hammer til de mange forskellige infrastrukturprojekter, der i øjeblikket ligger på de danske og svenske tegnebrætter: en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, et metroprojekt mellem Københavns Kommune og Malmøs Kommune og to forslag om at bygge jernbanetunneller mellem København og Malmø/Landskrona.
Et af de bærende argumenter for opførslen af disse forbindelser er, at de skal kunne aflaste den fremtidige trængsel, der ifølge de danske og svenske regeringers beregninger vil komme som følge af opførslen af Femern-forbindelsen i 2028.
– En Øresundsmetro giver ikke bare kortere rejsetid, den kan også løse flaskehalsproblemer ved Øresundsbroen, hvor der med Femernforbindelsen bliver trængsel med både højhastighedstog, godstog og regionaltog. Når Femernforbindelsen åbner i 2028, vil flere godstog tage noget af pladsen ved Øresundsbroen. Øresundsmetroen kan aflaste broen ved, at lokale og regionale personrejser kan flyttes fra Øresundstoget over i metroen, skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.
Men det argument køber Caroline Ullman Hammer og Øresundsbrokonsortiet ikke. Ifølge deres beregninger vil der nemlig ikke komme trængsel på broen indenfor en overskuelig fremtid. Selv hvis man tager højde for de trafikale forandringer, der kommer med Femern-forbindelsen, vil der være ”rigeligt med plads på broen indtil 2040”, skriver Øresundsbrokonsortiet ifølge Sydsvenskan.
Og heller ikke godstransporten synes at være i fare for trængselsproblemer. I dag kører 25 godstog over broen i døgnet, mens den maksimale kapacitet er helt oppe på 89 i døgnet. I år 2035 har konsortiet regnet sig frem til, at omkring 35 godstog dagligt kører over broen, og det vil derfor tage sin tid, før makskapaciteten er nået.
Og vil man en fremtidig trængsel til livs, vil det desuden være bedre at fokuserer på flaskehalsproblemerne ved Københavns Lufthavn, mener Caroline Ullman Hammer.
– I dag er Kastrup en flaskehals, da der går både gods- og persontog til og fra lufthavnsområdet. Togene modvirker hinanden. Nogle kører hurtigt, mens de andre kører meget langsomt, siger hun til Sydsvenskan.
Og den trængsel bliver kun større med fremtidens nye forbindelser og øgede mobilitet, som dermed også påvirker trængslen på Øresundsbron. Ved at øge kapaciteten nær Kastrup, eksempelvis i form af to ekstra spor gennem lufthavnen, vil trængslen altså blive mindsket både i lufthavnen og på broen, konkluderer konsortiet i en rapport.
Nye forbindelser mellem Danmark og Sverige vil altså ikke aflaste nogen trængselsproblemer i hverken dette eller næste årti. Men derfor er det stadig en god idé at kigge på alternative og komplimentære trafikveje mellem landene allerede nu, mener konsortiet, der påpeger, at store infrastrukturprojekter tager lang tid, og at det derfor er godt at være tidligt ude.
Det er dog ikke kun for trængslens skyld, at diverse aktører har planlagt at opføre flere dansk-svenske forbindelser. For eksempel skal Øresundsmetroen også være med til at ”skabe en international, førende metropol, hvor vi kan realisere visionen om et større og mere integreret arbejdsmarked i hele Greater Copenhagen”, siger Københavns Kommunes overborgmester, Frank Jensen, til eksempel i en pressemeddelelse.
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23