Følg os på

Øresund

Øresundsbron males – 200.000 liter maling skal dække 300.000 kvadratmeter stål frem til 2032

Publiseret

 

To af bromalerne fra virksomheden Muehlhan, der står for de første års malerarbejde. Foto: News Øresund - Sofie Paisley

Øresundsbron udsættes konstant for vind og vejr, og arbejdet med at holde ståloverfladen ved lige er derfor højest på listen over nødvendige, og langtidsplanlagte arbejder. Malerarbejdet på broen er p.t. nået 5% af vejen, siden malersæsonen startede i april, og arbejdet forventes at stå på frem til 2032. Opgaven involverer specialbyggede stilladser, en masse speciel maling, nært samarbejde mellem forskellige faggrupper, og ikke mindst, påvirkninger fra vejret og trafikken over Øresund.

Alle sikkerhedsforanstaltninger er taget, men skuldrene ryger alligevel et par centimeter tættere på ørerne, da et Øresundstog tordener forbi på den anden side af afspærring ind til sporene. Alle stopper, hvad de laver i de par sekunder, hvor larmen og lufttrykket fra toget står i skærende kontrast til et efterårståget, stille Øresund udenfor malerplatformen.

– Man vænner sig aldrig til det, siger en af stilladsteknikerne med et smil.

Der er dog stadig chancen for at vænne sig, da mållinjen for arbejdet først er om 13 år. Tempoet på arbejdet er sat i vejret, så i alt tre specialbyggede malerplatforme og omkring 20 malere er i gang.

Et af stilladserne der er hængt uden på Øresundsbroen og fungerer som arbejdsplatform for malerarbejdet. Firmaet Kisab har specialudviklet stilladserne. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

Platformene er ca. 20 meter lange, og flere etager høje – som et halvt hus hængt på siden ad broen. De rykkes af stilladsteknikerne efterhånden som malearbejdet bliver færdigt, hvilket tager ca. 5 dage for 20 meter af broen. De 200.000 liter maling, der skal sprøjtes på broens stål, er vandbaseret og mere miljørigtigt, end den originale epoxy-baserede, der blev påført i 90erne inden broen blev sat på plads i Øresund. Broens overflade renses og repareres inden den males, og alt vand brugt opsamles så det ikke ender i bølgerne under broen.

Kig ud fra malerplatformen. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

Den samlede pris for at male Øresundsbron er 300 millioner kroner, der er afsat i Øresundsbrons budget, så priserne ikke bliver påvirkede for hverken bil – og togrejsende over broen. Selve arbejdet skal heller ikke kunne mærkes af de rejsende der, ulig malerne, kan læne sig tilbage i sædet, og undre sig over, hvad det var for et glimt af en hvid afspærring der for forbi.

(News Øresund – Sofie Paisley)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.