Følg os på

Øresund

Øresundsbron males – 200.000 liter maling skal dække 300.000 kvadratmeter stål frem til 2032

Publiseret

 

To af bromalerne fra virksomheden Muehlhan, der står for de første års malerarbejde. Foto: News Øresund - Sofie Paisley

Øresundsbron udsættes konstant for vind og vejr, og arbejdet med at holde ståloverfladen ved lige er derfor højest på listen over nødvendige, og langtidsplanlagte arbejder. Malerarbejdet på broen er p.t. nået 5% af vejen, siden malersæsonen startede i april, og arbejdet forventes at stå på frem til 2032. Opgaven involverer specialbyggede stilladser, en masse speciel maling, nært samarbejde mellem forskellige faggrupper, og ikke mindst, påvirkninger fra vejret og trafikken over Øresund.

Alle sikkerhedsforanstaltninger er taget, men skuldrene ryger alligevel et par centimeter tættere på ørerne, da et Øresundstog tordener forbi på den anden side af afspærring ind til sporene. Alle stopper, hvad de laver i de par sekunder, hvor larmen og lufttrykket fra toget står i skærende kontrast til et efterårståget, stille Øresund udenfor malerplatformen.

– Man vænner sig aldrig til det, siger en af stilladsteknikerne med et smil.

Der er dog stadig chancen for at vænne sig, da mållinjen for arbejdet først er om 13 år. Tempoet på arbejdet er sat i vejret, så i alt tre specialbyggede malerplatforme og omkring 20 malere er i gang.

Et af stilladserne der er hængt uden på Øresundsbroen og fungerer som arbejdsplatform for malerarbejdet. Firmaet Kisab har specialudviklet stilladserne. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

Platformene er ca. 20 meter lange, og flere etager høje – som et halvt hus hængt på siden ad broen. De rykkes af stilladsteknikerne efterhånden som malearbejdet bliver færdigt, hvilket tager ca. 5 dage for 20 meter af broen. De 200.000 liter maling, der skal sprøjtes på broens stål, er vandbaseret og mere miljørigtigt, end den originale epoxy-baserede, der blev påført i 90erne inden broen blev sat på plads i Øresund. Broens overflade renses og repareres inden den males, og alt vand brugt opsamles så det ikke ender i bølgerne under broen.

Kig ud fra malerplatformen. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

Den samlede pris for at male Øresundsbron er 300 millioner kroner, der er afsat i Øresundsbrons budget, så priserne ikke bliver påvirkede for hverken bil – og togrejsende over broen. Selve arbejdet skal heller ikke kunne mærkes af de rejsende der, ulig malerne, kan læne sig tilbage i sædet, og undre sig over, hvad det var for et glimt af en hvid afspærring der for forbi.

(News Øresund – Sofie Paisley)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.