Følg os på

Infrastruktur

Øresundsbron planlægger et nyt rejsetilbud, når coronapandemien er forbi – ønsker at bidrage til at kickstarte regionen

Publiseret

 

Trine Grönlund, moderator på Øresundsbrons Business Meeting, og Adm. direktør Linus Eriksson. Foto: News Øresund

Når coronapandemien er overstået, planlægger Øresundsbron at tilbyde sine kunder en tur over broen og få den næste tur gratis, hvis den sker inden for tre måneder. Ideen er at bidrage til en kickstart for regionen, når alt begynder at bevæge sig igen. Dette blev meddelt af adm. direktør Linus Eriksson på Øresundsbrons Business Meeting torsdag.

– Vi taler om at kickstarte regionen igen, om at genstarte Øresund. Vi kan ikke have en langsom bedring, det koster for meget. Vi skal have et hurtigt opsving og ikke fokusere på problemer og grænser, men på muligheder. Hvad længes vi efter på den anden side? Vi kommer til at have et konkret tilbud, rejs én gang og få den næste tur inden for tre måneder gratis. Vi vil vise, hvad vi kan gøre. Kan andre skabe lignende tilbud? Så kan vi få en kickstart i gang i regionen, sagde adm. direktør Linus Eriksson på Øresundsbrons digitale Business Meeting, som blev sendt live torsdag fra Malmö Arena Hotel.

Ønsker at synkronisere danske og svenske krav til covid-19 test

Under coronapandemien har Øresundsbron blandt andet skabt en pendlerbane for at gøre det lettere for arbejdspendlere over sundet og for at undgå køer. Men i sidste ende er det regeringerne, der kan påvirke situationen, siger Linus Eriksson.

– Broen er bygget til at være en pulsåre, der ikke bør begrænses. Det er specielt, at det er vores regeringer, der i sidste ende ejer broen, der gør det. Kan vi have meninger om det? Ja, fordi vores kunder rammes. Da man kvalte strømmen til Bornholm, var det ikke OK, det skal jeg kunne sige. Det må være muligt at gøre det på en måde, der er smartere og enklere. Man kræver 48 timers test på den ene side og 72 timer på den anden. Kan vi ikke synkronisere det? Broen kan ikke lukkes, selv når der er mindst trafik, er der 7-8.000 køretøjer hver dag og et antal tusinder af passagerer i togene. Vi er afhængige af hinanden.

Drømmer om et statsministermøde på en pylontop

Han understregede, at der er mange drivkræfter tilbage til integration, der ikke har ændret sig, herunder forskelle i valutakurser, lønniveauer og det udbud, som en hovedstad giver. Linus Eriksson tror på symbolske handlinger og ønsker at invitere statsministrene til regionen.

– En drøm ville være at få vores statsministre til at mødes på Peberholm eller på en pylontop. For at vise, at vi er venner, og forbindelsen altid vil være åben. Kan vi få fodbolds VM-mesterskabet sammen, ville det være fantastisk. Jeg tror, ​​vi har brug for de store ting og samtidig samarbejde om turisme og andre konkrete ting. Hvis vi kan hjælpe, vil vi gøre det, sagde han.

Ny forretningsplan frem til 2025

Øresundsbron arbejder i øjeblikket på en forretningsplan, der strækker sig indtil 2025, og Linus Eriksson inviterer aktører i regionen til at kommentere.

– I, der er en del af netværket i dag, meld ud hvad I forventer. Hvad kan vi gøre for at gøre det lettere for jer i hverdagen? Sænk prisen, siger I måske med det samme, men hvad mere er der? Netværk, sammenhæng, bæredygtighed? Vi har ejere på begge sider og har indgange, sagde han.

En af hans første beslutninger som ny adm. direktør, da han tiltrådte i november, var at lade togene over Øresundsbron køre på grøn elektricitet, og han har flere tanker inden for bæredygtighed.

– Den næste udfordring er at gøre godstrafikken bæredygtig, det er en større del end kun os, men vi kan bidrage. Det kan være en elonroad-løsning, vi ejer 16 kilometer vej. Hvordan kan broen blive en grøn bro eller måske verdens mest bæredygtige forbindelse?

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked03. december 2024

Ventetiderne fortsætter med at falde i sundhedsvæsenet i Region Hovedstaden

Flere og flere sygeplejersker er begyndt at vende tilbage til hospitalerne i Region Hovedstaden. Det er en vigtig forklaring på,...

Danmark03. december 2024

Elbiler dominerer bilsalget i Danmark

På trods af mindre bilsalg i november fortsætter nyregistreringer af elbiler med at stige i Danmark. I november steg antallet...

Bæredygtighed03. december 2024

Svenske Sjöfartsverket investerer i en verdensunik eldreven lodsbåd

Som en del af svenske Sjöfartsverkets mål om at skifte til fossilfri drift inden 2045 køber myndigheden en elektrisk batteridrevet...

Øresund29. november 2024

Konjunkturen i Øresund: Lægemiddelindustrien fortsætter med at løfte dansk BNP – boligbyggeriet stiger i Sverige

Den danske økonomi vokser støt, mens det går mere trægt i Sverige. Den stærkere økonomiske udvikling i Danmark er især...

Norden29. november 2024

Nyt program for fri bevægelighed i Norden skal styrke Nordisk Ministerråds arbejde med grænsehindringer

Nordisk Ministerråds arbejde med information og grænsehindringer koordineres i et nyligt vedtaget ”Program for Fri Bevægelighed i Norden 2025-2030”. Programmet...

Sverige29. november 2024

Nyt sundhedssystem brød sammen i Västra Götaland – nu skal det indføres i Skåne

Da direktørerne i Västra Götalandsregionen holdt pressekonference for at fortælle, hvordan det nye Millenium IT-system har fungeret, blev de afbrudt...

Politik29. november 2024

Undersøgelse undtager lærere og sundhedspersonale fra omdiskuteret anmeldelsespligt

Undersøgelsen om styrket hjemsendelsesindsats blev præsenteret onsdag af den svenske migrationsminister Johan Forssell (Moderaterna) og udrederen Anita Linder. Heri undtages...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.