Følg os på

Infrastruktur

Øresundsbron planlægger et nyt rejsetilbud, når coronapandemien er forbi – ønsker at bidrage til at kickstarte regionen

Publiseret

 

Trine Grönlund, moderator på Øresundsbrons Business Meeting, og Adm. direktør Linus Eriksson. Foto: News Øresund

Når coronapandemien er overstået, planlægger Øresundsbron at tilbyde sine kunder en tur over broen og få den næste tur gratis, hvis den sker inden for tre måneder. Ideen er at bidrage til en kickstart for regionen, når alt begynder at bevæge sig igen. Dette blev meddelt af adm. direktør Linus Eriksson på Øresundsbrons Business Meeting torsdag.

– Vi taler om at kickstarte regionen igen, om at genstarte Øresund. Vi kan ikke have en langsom bedring, det koster for meget. Vi skal have et hurtigt opsving og ikke fokusere på problemer og grænser, men på muligheder. Hvad længes vi efter på den anden side? Vi kommer til at have et konkret tilbud, rejs én gang og få den næste tur inden for tre måneder gratis. Vi vil vise, hvad vi kan gøre. Kan andre skabe lignende tilbud? Så kan vi få en kickstart i gang i regionen, sagde adm. direktør Linus Eriksson på Øresundsbrons digitale Business Meeting, som blev sendt live torsdag fra Malmö Arena Hotel.

Ønsker at synkronisere danske og svenske krav til covid-19 test

Under coronapandemien har Øresundsbron blandt andet skabt en pendlerbane for at gøre det lettere for arbejdspendlere over sundet og for at undgå køer. Men i sidste ende er det regeringerne, der kan påvirke situationen, siger Linus Eriksson.

– Broen er bygget til at være en pulsåre, der ikke bør begrænses. Det er specielt, at det er vores regeringer, der i sidste ende ejer broen, der gør det. Kan vi have meninger om det? Ja, fordi vores kunder rammes. Da man kvalte strømmen til Bornholm, var det ikke OK, det skal jeg kunne sige. Det må være muligt at gøre det på en måde, der er smartere og enklere. Man kræver 48 timers test på den ene side og 72 timer på den anden. Kan vi ikke synkronisere det? Broen kan ikke lukkes, selv når der er mindst trafik, er der 7-8.000 køretøjer hver dag og et antal tusinder af passagerer i togene. Vi er afhængige af hinanden.

Drømmer om et statsministermøde på en pylontop

Han understregede, at der er mange drivkræfter tilbage til integration, der ikke har ændret sig, herunder forskelle i valutakurser, lønniveauer og det udbud, som en hovedstad giver. Linus Eriksson tror på symbolske handlinger og ønsker at invitere statsministrene til regionen.

– En drøm ville være at få vores statsministre til at mødes på Peberholm eller på en pylontop. For at vise, at vi er venner, og forbindelsen altid vil være åben. Kan vi få fodbolds VM-mesterskabet sammen, ville det være fantastisk. Jeg tror, ​​vi har brug for de store ting og samtidig samarbejde om turisme og andre konkrete ting. Hvis vi kan hjælpe, vil vi gøre det, sagde han.

Ny forretningsplan frem til 2025

Øresundsbron arbejder i øjeblikket på en forretningsplan, der strækker sig indtil 2025, og Linus Eriksson inviterer aktører i regionen til at kommentere.

– I, der er en del af netværket i dag, meld ud hvad I forventer. Hvad kan vi gøre for at gøre det lettere for jer i hverdagen? Sænk prisen, siger I måske med det samme, men hvad mere er der? Netværk, sammenhæng, bæredygtighed? Vi har ejere på begge sider og har indgange, sagde han.

En af hans første beslutninger som ny adm. direktør, da han tiltrådte i november, var at lade togene over Øresundsbron køre på grøn elektricitet, og han har flere tanker inden for bæredygtighed.

– Den næste udfordring er at gøre godstrafikken bæredygtig, det er en større del end kun os, men vi kan bidrage. Det kan være en elonroad-løsning, vi ejer 16 kilometer vej. Hvordan kan broen blive en grøn bro eller måske verdens mest bæredygtige forbindelse?

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Ejendomme08. april 2021

Svenske Wihlborgs har købt en ejendom i Ballerup

Det svenske ejendomsselskab Wihlborgs seneste danske erhvervelse er en industri- og lagerejendom på 10.200 kvm i Ballerup uden for København....

Samfund08. april 2021

Fire pendlende ishockeyspillere fra Skåne kører sammen til danske Rungsted

Hockeyspillerene Mattias Persson, Marcus Olsson, Nichlas Hardt og Christopher Nihlstorp, der bor i Malmø-området, pendler i en fælles bil til...

Life Science08. april 2021

Overvægt af udenlandske life science-investeringer i Danmark i 2020

Life science-branchen stod for en større andel af udenlandske investeringer i Danmark i 2020 sammenlignet med 2019. Særligt biotek-delbranchen træk...

Politik08. april 2021

Nye nationale retningslinjer for den regionale udviklingspolitik i Sverige

Den svenske regering har præsenteret en ny national strategi for bæredygtig regional udvikling. Strategien skal møde tre overordnet udfordringer: miljø...

Interviews08. april 2021

Novo Nordisk i Malmø ønsker mere samarbejde med det svenske sundhedsvæsen og savner en større base for rekruttering

Nordens største lægemiddelvirksomhed Novo Nordisk med hovedkontor i Bagsværd uden for København er aktive i Malmø på flere måder. Dels...

Sverige01. april 2021

Restriktioner for butikker og restauranter i Sverige forlænges

Smittespredningen af ​​coronavirus er så høj i Sverige, at der ikke kan lempes på de nuværende restriktioner, meddelte regeringen og...

Samfund01. april 2021

60 procent flere søgte om statsborgerskab over Sundet i 2020

Flere svenskere blev danske statsborgere og flere danskere blev svenske statsborgere i løbet af coronaåret 2020. Ca. 60 procent flere...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.