Følg os på

Infrastruktur

Øresundsbron planlægger et nyt rejsetilbud, når coronapandemien er forbi – ønsker at bidrage til at kickstarte regionen

Publiseret

 

Trine Grönlund, moderator på Øresundsbrons Business Meeting, og Adm. direktør Linus Eriksson. Foto: News Øresund

Når coronapandemien er overstået, planlægger Øresundsbron at tilbyde sine kunder en tur over broen og få den næste tur gratis, hvis den sker inden for tre måneder. Ideen er at bidrage til en kickstart for regionen, når alt begynder at bevæge sig igen. Dette blev meddelt af adm. direktør Linus Eriksson på Øresundsbrons Business Meeting torsdag.

– Vi taler om at kickstarte regionen igen, om at genstarte Øresund. Vi kan ikke have en langsom bedring, det koster for meget. Vi skal have et hurtigt opsving og ikke fokusere på problemer og grænser, men på muligheder. Hvad længes vi efter på den anden side? Vi kommer til at have et konkret tilbud, rejs én gang og få den næste tur inden for tre måneder gratis. Vi vil vise, hvad vi kan gøre. Kan andre skabe lignende tilbud? Så kan vi få en kickstart i gang i regionen, sagde adm. direktør Linus Eriksson på Øresundsbrons digitale Business Meeting, som blev sendt live torsdag fra Malmö Arena Hotel.

Ønsker at synkronisere danske og svenske krav til covid-19 test

Under coronapandemien har Øresundsbron blandt andet skabt en pendlerbane for at gøre det lettere for arbejdspendlere over sundet og for at undgå køer. Men i sidste ende er det regeringerne, der kan påvirke situationen, siger Linus Eriksson.

– Broen er bygget til at være en pulsåre, der ikke bør begrænses. Det er specielt, at det er vores regeringer, der i sidste ende ejer broen, der gør det. Kan vi have meninger om det? Ja, fordi vores kunder rammes. Da man kvalte strømmen til Bornholm, var det ikke OK, det skal jeg kunne sige. Det må være muligt at gøre det på en måde, der er smartere og enklere. Man kræver 48 timers test på den ene side og 72 timer på den anden. Kan vi ikke synkronisere det? Broen kan ikke lukkes, selv når der er mindst trafik, er der 7-8.000 køretøjer hver dag og et antal tusinder af passagerer i togene. Vi er afhængige af hinanden.

Drømmer om et statsministermøde på en pylontop

Han understregede, at der er mange drivkræfter tilbage til integration, der ikke har ændret sig, herunder forskelle i valutakurser, lønniveauer og det udbud, som en hovedstad giver. Linus Eriksson tror på symbolske handlinger og ønsker at invitere statsministrene til regionen.

– En drøm ville være at få vores statsministre til at mødes på Peberholm eller på en pylontop. For at vise, at vi er venner, og forbindelsen altid vil være åben. Kan vi få fodbolds VM-mesterskabet sammen, ville det være fantastisk. Jeg tror, ​​vi har brug for de store ting og samtidig samarbejde om turisme og andre konkrete ting. Hvis vi kan hjælpe, vil vi gøre det, sagde han.

Ny forretningsplan frem til 2025

Øresundsbron arbejder i øjeblikket på en forretningsplan, der strækker sig indtil 2025, og Linus Eriksson inviterer aktører i regionen til at kommentere.

– I, der er en del af netværket i dag, meld ud hvad I forventer. Hvad kan vi gøre for at gøre det lettere for jer i hverdagen? Sænk prisen, siger I måske med det samme, men hvad mere er der? Netværk, sammenhæng, bæredygtighed? Vi har ejere på begge sider og har indgange, sagde han.

En af hans første beslutninger som ny adm. direktør, da han tiltrådte i november, var at lade togene over Øresundsbron køre på grøn elektricitet, og han har flere tanker inden for bæredygtighed.

– Den næste udfordring er at gøre godstrafikken bæredygtig, det er en større del end kun os, men vi kan bidrage. Det kan være en elonroad-løsning, vi ejer 16 kilometer vej. Hvordan kan broen blive en grøn bro eller måske verdens mest bæredygtige forbindelse?

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.