Infrastruktur
Øresundsbrons nye analyse: nok kapacitet indtil 2050 – men behov for jernbaneinvesteringer på land
Kapaciteten på Øresundsbron, både med hensyn til tog- og vejtrafik, vil være tilstrækkelig indtil mindst 2050. Derimod er der behov for flere investeringer på begge sider af sundet for at kapaciteten kan udnyttes fuldt ud. Blandt de prioriterede tiltag er udvidelsen af stationerne ved lufthavnen og Ørestad, en ny godsbanegård i Skåne til lange tog og firsporet jernbane mellem Lund og Hässleholm. Det sagde Linus Eriksson, adm. direktør for Øresundsbro Konsortiet, på en pressekonference torsdag.
Øresundsbron fyldte 20 år sidste år, og et relevant spørgsmål er derfor, hvor længe forbindelsen holder med hensyn til kapacitet, og hvordan potentialet kan udnyttes fuldt ud. Det mener Linus Eriksson, adm. direktør for Øresundsbro Konsortiet, der har ladet konsulentfirmaet Afry regne på netop det.
– Vurderingen er, at Øresundsbron ikke vil være fuldt udnyttet før i 2050, givet at vi laver disse foranstaltninger på landsiderne så der styrkes. Øresundsbron kan håndtere 15 tog i timen, flaskehalsene findes ved Kastrup og Ørestad station. For godstrafik er vi langt fra fuld udnyttelse, sagde han på torsdagens pressekonference, hvor rapporten blev præsenteret, og fortsatte:
– Ser man på kapaciteten, er det simpel matematik. Med de foreslåede foranstaltninger og dobbeltdækkertog gives der plads til mere end 10.000 passagerer i timen. Hvis det sammenlignes med nutidens tal, hvor vi har 30.000 passagerer om dagen, kan man klare alle dagens rejser på tre timer. Der er en margin der.
I slutningen af januar blev den dansk-svenske strategiske infrastrukturanalyse af en fast forbindelse mellem Helsingborg-Helsingør præsenteret, Malmø og København undersøger i fællesskab mulighederne for en metroforbindelse mellem byerne og Landskrona stad foreslår en fast forbindelse til Nordhavn i København.
– Vi ser gerne søskende i form af flere forbindelser over eller under Øresund. Fortsæt med at skubbe på og undersøg, men ingen af dem ligger før 2030 og løser nutidens udfordringer og problemer omkring den eksisterende forbindelse. Vi ser, at Øresundsbron har betydet et udvidet arbejdsmarked, og vi er overbeviste om, at flere forbindelser vil have den samme effekt. Vi ser dog ikke støtte i de aktuelle prognosestudier til at bruge argumentet om, at den eksisterende bro er brugt fuldt ud. Det vil være nødvendigt på lang sigt, men løs de nuværende problemer først, sagde Linus Eriksson.
Ifølge rapporten anslås kapaciteten for vejtransport over Øresundsbron at være tilstrækkelig frem til 2050. Det gør den også på jernbanesiden, hvis der gennemføres en række foranstaltninger på begge sider af Sundet. Den foreslåede foranstaltning inkluderer udvidelse af togstationen ved Kastrup lufthavn for 2 milliarder kroner, udbygning af Ørestad station for 400 millioner kroner, samt udbygning af Københavns Hovedbanegård for 2-11 milliarder kroner.
– Det vigtigste tiltag er strækningen Kastrup station til Ørestad station. Det dimensionerer hele Sverige-Danmark-strømmen lige nu. Hvis man udvidede stationerne, ville man få op til 12 persontog og 2 godstog i timen, sagde Linus Eriksson.
På den svenske side inkluderer disse niveaudelt overfart (flyover) ved Svågertorp for 870 millioner svenske kroner, dobbeltspor Malmö C-Östervärn for 270 millioner svenske kroner og en ny eller ombygget godsbanegård anslået til 4-7 milliarder svenske kroner af konsulentfirmaet Afry, som har gennemført studiet.
– På dansk side handler det om at gennemføre planlagte investeringer, så de er klar i 2029. For den svenske del handler det om at få tiltagene ind i den nationale plan, sagde Linus Eriksson.
Ifølge undersøgelsen har godsbanegården i Malmø en begrænset kapacitet til at samle lange tog. Ifølge Linus Eriksson bliver det kritisk op til 2029, når Femern Bælt-forbindelsen står færdig.
– Problemet er, at det i Sverige kun er muligt at køre 740 meter lange tog. For at transportere så meget gods som muligt ned til Tyskland skal der bygges tog på. Hvis vi havde haft længere tog i Sverige, ville det ikke være nødvendigt at rangere i Malmø. Foranstaltninger til at klare tog, der er 835 og 1050 meter lange, bør undersøges hurtigst muligt, sagde Linus Eriksson.
Et andet prioriteret spørgsmål, der blev fremhævet i præsentationen for den svenske side af Sundet, vedrører fire spor på Lund-Hässleholm-strækningen.
– Fuldfør den firesporede jernbane mellem Lund-Hässleholm, uanset om det vil være et højhastighedstog eller ej. Det vigtigste er, at det bliver til noget og så tæt på 2029 som muligt, sagde Linus Eriksson.
Afrys kapacitetsundersøgelse er baseret på en sammenstilling af alle tidligere analyser, der er foretaget af emnet.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: Prioriterede udbygningsforanstaltninger i kapacitetsundersøgelsen
Kastrup Station (2 milliarder danske kr.)
Ørestad station (400 millioner danske kr.)
København H (2–11 milliarder danske kr.), Ring Syd (400 millioner danske kr.)
Dobbelt spor Malmö C-Östervärn (270 millioner svenske kr.)
Niveaudelt overfart Svågertorp (870 millioner svenske kr.)
Ny godsbanegård i Skåne (estimeret af Afry til 4-7 milliarder svenske kr.)
Yderligere foranstaltning fremhævet af Øresundsbron
Udvidelse til firesporet jernbane Lund-Hässleholm
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23