Infrastruktur
Øresundsbrons nye analyse: nok kapacitet indtil 2050 – men behov for jernbaneinvesteringer på land

Kapaciteten på Øresundsbron, både med hensyn til tog- og vejtrafik, vil være tilstrækkelig indtil mindst 2050. Derimod er der behov for flere investeringer på begge sider af sundet for at kapaciteten kan udnyttes fuldt ud. Blandt de prioriterede tiltag er udvidelsen af stationerne ved lufthavnen og Ørestad, en ny godsbanegård i Skåne til lange tog og firsporet jernbane mellem Lund og Hässleholm. Det sagde Linus Eriksson, adm. direktør for Øresundsbro Konsortiet, på en pressekonference torsdag.
Øresundsbron fyldte 20 år sidste år, og et relevant spørgsmål er derfor, hvor længe forbindelsen holder med hensyn til kapacitet, og hvordan potentialet kan udnyttes fuldt ud. Det mener Linus Eriksson, adm. direktør for Øresundsbro Konsortiet, der har ladet konsulentfirmaet Afry regne på netop det.
– Vurderingen er, at Øresundsbron ikke vil være fuldt udnyttet før i 2050, givet at vi laver disse foranstaltninger på landsiderne så der styrkes. Øresundsbron kan håndtere 15 tog i timen, flaskehalsene findes ved Kastrup og Ørestad station. For godstrafik er vi langt fra fuld udnyttelse, sagde han på torsdagens pressekonference, hvor rapporten blev præsenteret, og fortsatte:
– Ser man på kapaciteten, er det simpel matematik. Med de foreslåede foranstaltninger og dobbeltdækkertog gives der plads til mere end 10.000 passagerer i timen. Hvis det sammenlignes med nutidens tal, hvor vi har 30.000 passagerer om dagen, kan man klare alle dagens rejser på tre timer. Der er en margin der.
I slutningen af januar blev den dansk-svenske strategiske infrastrukturanalyse af en fast forbindelse mellem Helsingborg-Helsingør præsenteret, Malmø og København undersøger i fællesskab mulighederne for en metroforbindelse mellem byerne og Landskrona stad foreslår en fast forbindelse til Nordhavn i København.
– Vi ser gerne søskende i form af flere forbindelser over eller under Øresund. Fortsæt med at skubbe på og undersøg, men ingen af dem ligger før 2030 og løser nutidens udfordringer og problemer omkring den eksisterende forbindelse. Vi ser, at Øresundsbron har betydet et udvidet arbejdsmarked, og vi er overbeviste om, at flere forbindelser vil have den samme effekt. Vi ser dog ikke støtte i de aktuelle prognosestudier til at bruge argumentet om, at den eksisterende bro er brugt fuldt ud. Det vil være nødvendigt på lang sigt, men løs de nuværende problemer først, sagde Linus Eriksson.
Ifølge rapporten anslås kapaciteten for vejtransport over Øresundsbron at være tilstrækkelig frem til 2050. Det gør den også på jernbanesiden, hvis der gennemføres en række foranstaltninger på begge sider af Sundet. Den foreslåede foranstaltning inkluderer udvidelse af togstationen ved Kastrup lufthavn for 2 milliarder kroner, udbygning af Ørestad station for 400 millioner kroner, samt udbygning af Københavns Hovedbanegård for 2-11 milliarder kroner.
– Det vigtigste tiltag er strækningen Kastrup station til Ørestad station. Det dimensionerer hele Sverige-Danmark-strømmen lige nu. Hvis man udvidede stationerne, ville man få op til 12 persontog og 2 godstog i timen, sagde Linus Eriksson.
På den svenske side inkluderer disse niveaudelt overfart (flyover) ved Svågertorp for 870 millioner svenske kroner, dobbeltspor Malmö C-Östervärn for 270 millioner svenske kroner og en ny eller ombygget godsbanegård anslået til 4-7 milliarder svenske kroner af konsulentfirmaet Afry, som har gennemført studiet.
– På dansk side handler det om at gennemføre planlagte investeringer, så de er klar i 2029. For den svenske del handler det om at få tiltagene ind i den nationale plan, sagde Linus Eriksson.
Ifølge undersøgelsen har godsbanegården i Malmø en begrænset kapacitet til at samle lange tog. Ifølge Linus Eriksson bliver det kritisk op til 2029, når Femern Bælt-forbindelsen står færdig.
– Problemet er, at det i Sverige kun er muligt at køre 740 meter lange tog. For at transportere så meget gods som muligt ned til Tyskland skal der bygges tog på. Hvis vi havde haft længere tog i Sverige, ville det ikke være nødvendigt at rangere i Malmø. Foranstaltninger til at klare tog, der er 835 og 1050 meter lange, bør undersøges hurtigst muligt, sagde Linus Eriksson.
Et andet prioriteret spørgsmål, der blev fremhævet i præsentationen for den svenske side af Sundet, vedrører fire spor på Lund-Hässleholm-strækningen.
– Fuldfør den firesporede jernbane mellem Lund-Hässleholm, uanset om det vil være et højhastighedstog eller ej. Det vigtigste er, at det bliver til noget og så tæt på 2029 som muligt, sagde Linus Eriksson.
Afrys kapacitetsundersøgelse er baseret på en sammenstilling af alle tidligere analyser, der er foretaget af emnet.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: Prioriterede udbygningsforanstaltninger i kapacitetsundersøgelsen
Kastrup Station (2 milliarder danske kr.)
Ørestad station (400 millioner danske kr.)
København H (2–11 milliarder danske kr.), Ring Syd (400 millioner danske kr.)
Dobbelt spor Malmö C-Östervärn (270 millioner svenske kr.)
Niveaudelt overfart Svågertorp (870 millioner svenske kr.)
Ny godsbanegård i Skåne (estimeret af Afry til 4-7 milliarder svenske kr.)
Yderligere foranstaltning fremhævet af Øresundsbron
Udvidelse til firesporet jernbane Lund-Hässleholm
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Erhverv03. april 2024
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Interviews16. februar 2024
Sverige vil øge den nordiske integration – men der er behov for beredskab til ID-kontrol, siger Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M)
-
Øresund16. februar 2024
Europa-Kommissionen: En del af den skattemæssige støtte til Øresundsbrons danske ejerselskab skal tilbagebetales til Danmark