Infrastruktur
Øresundsbrons overskud faldt med 37 procent i 2020 – færre personbiler men næsten uændret antal lastbiler
Betydeligt færre personbiler, næsten lige så mange lastbiler, 600.000 loyale BroPas-kunder og et resultat, der faldt med 37 procent, men stadig sluttede på plus 801 millioner danske kroner før værdiændringen. Sådan kan coronaåret 2020 sammenfattes for Øresundsbron og dens ejer Øresundsbro Konsortiet, som præsenterede sit årsregnskab mandag.
Køretøjstrafikken over Øresundsbroen faldt med 39 procent under coronapandemiens 2020, året broen fyldte 20 år. Ikke desto mindre kan ejeren, Øresundsbro Konsortiet, i regnskabet for 2020 rapportere et overskud på 801 millioner danske kroner før værdiændringen, et fald på 37 procent sammenlignet med 2019. To stabiliserende faktorer, der holder overskudsniveauet oppe, er dels en stort set uændret godstrafik over broen, dels at indtægterne fra jernbanetrafikken indekseres og derfor ikke påvirkes af pandemien. Driftsomkostningerne faldt desuden med 10 millioner kroner sidste år, mens finansieringsomkostningerne faldt med 57 millioner kroner. Tilbagebetalingsperioden frem til 2050 anses ikke for at være påvirket af nedgangen i 2020, oplyser konsortiet.
At grænsen mellem Danmark og Sverige i flere omgange delvist blev lukket i begge retninger resulterede i et kraftigt fald i personbiltrafikken over broen, mens godstrafikken faldt med mindre end en procent. Under hele coronapandemien har godstrafikken været undtaget fra både grænselukninger og krav om testning. I alt blev der foretaget 4,8 millioner enkeltrejser på vejen, mens millioner af togrejsende passerede over Øresundsbron i 2020.
Øresundsbro Konsortiet bemærker også, at selvom antallet af personbiler er faldet kraftigt, har cirka 600.000 BroPas-kunder valgt at beholde deres aftaler.
– Vi kan se, at grænsekontrol, restriktioner og mere tid i hjemmet påvirkede trafikken over sundet. Men gennemsnittet på ca. 12.500 vejrejser om dagen viser samtidig, at broen fortsat er et vigtigt forbindelsesled for mange mennesker og virksomheder. Netop brobyggeriet over sundet prægede også vores aktiviteter ved 20-årsjubilæet, der blev fejret under tilpassede former, siger Linus Eriksson, adm. direktør for Øresundsbro Konsortiet.
– Trafikken og integrationen er blevet sat tilbage i tiden under pandemien. Som det forløbne år har lært os, er vi nødt til at skabe forudsigelighed og enkelhed for alle på begge sider af sundet, idet der stadig er et stort uudnyttet potentiale i den fælles Øresundsregion. (News Øresund)
Ændring i køretøjstrafiken over Øresundsbron i 2020
(sammenlignet med trafikken i 2019)
-38,6 Total køretøjstrafik
-42% Personbilstrafik, heraf
-27% Pendlingstrafik
-44% Fritidstrafik
-48% Virksomhedstrafik
-52% Kontanttrafik
-0,6% Godstrafik, heraf
+3,8% Varebiler
-1,4% Lastbiler
-65,6% Bustrafik
Kilde: Øresundsbro Konsortiet
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23