Følg os på

Miljø

Øresundsdebat uge 11: ID-kontrol, togkonflikt og dansk-svensk modstand mod vindmøllepark i Øresund

Publiseret

 

Foto: News Øresund

Kritik af den svenske regerings forslag om ny ID-kontrol, dansk-svenske jobmesser som løsningen på dansk mangel på arbejdskraft og arbejdsløshed i Skåne, en åben konflikt mellem SJ AB og Øresundståg AB om vedligeholdelsen af Øresundstogene, et politisk skift i Skåne fra højhastighedstog til almindelig jernbane, der kan bringe planerne om en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør i fare, samt skånsk og dansk modstand mod planerne om en ny dansk vindmøllepark i Øresundsregionen. Det er nogle af de emner, der har været i fokus i den seneste tids debat. News Øresund følger og samler regelmæssigt aktuelle debatindlæg og dybdegående reportager og interviews med fokus på Øresundsregionen, Danmark og Sverige.

Sydsvenskan 16. marts 2022: Øresundsregionen har brug for færre grænsehindringer, ikke flere.
Sydsvenskan kritiserer i sin leder den svenske regerings forslag om at genindføre ID-kontrol for rejsende ved indrejse til Sverige, dvs. at alle rejsende på f.eks. Øresundstogene fra Danmark til Sverige skal vise godkendt ID, før toget forlader stationen i Københavns lufthavn. Erfaringerne med ID-kontrollen i 2016-2017 er nedslående.
“Selvom Øresundsregionens erfaringer med grænse- og id-kontrol efter flygtningebølgen i 2015 og pandemien har været, at grænsefriheden alt for let ofres for at fremstå handlekraftig”, skriver avisen og peger på, at der i øjeblikket arrangeres dansk-svenske jobmesser, hvor arbejdsløse skåninger matches med danske arbejdsgivere, der har problemer med at rekruttere personale. “Dette i en arbejdsmarkedsregion, der skal have det konstante mål at nedbryde grænsehindringer, ikke at opbygge nye”, opsummer avisen  situationen.

Berlingske 15. marts 2022: Svenske naboer strømmer til København. De kan blive løsningen på et dansk problem
“Ambitionerne om en dansk-svensk metropol har i årevis ligget i ruiner. Nu kan især en bestemt faktor være med til at genoplive det tætte samarbejde over Øresund”, skriver Berlingske og peger på, hvordan den akutte danske mangel på arbejdskraft til dels kan afhjælpes ved, at danske arbejdsgivere får hjælp til at ansætte arbejdsløse skåninger gennem dansk-svenske jobmesser.

Sydsvenskan 15. marts 2022: Moderaterna tror ikke længere på HH-forbindelsen.
Den politiske konsensus i Skåne om infrastruktur er ved at vakle, skriver Sydsvenskan. “Moderaterna har besluttet at opgive støtten til en ny stambane med højhastighedstog mellem Lund og Hässleholm. Partiet understreger, at den nye linje støttes af moderater på alle niveauer – kommunalt, regionalt og nationalt. Paertiet vil hellere se en ny konventionel stambane. Det betyder også, at den regionale konsensus om støtte til den foreslåede HH-forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, som er en del af det “Skåne-billede”, der tidligere har været udgangspunktet for fremtidige infrastrukturinvesteringer, er ved at falde fra hinanden.”

 Sydsvenskan 15. marts 2022: Vindmøllepark uden for Falsterbonäset vækker protesterDet danske samejede kommunale Hofors planer om at opføre Aflandshage-mølleparken i Øresund med 26-45 vindmøller, på op til 220 meters højde 13 kilometer lige vest for Falsterbonæset, vækker kritik i den skånske kommune Vellinge. “Landskabet vil blive stærkt påvirket. Der er stor bekymring for, hvordan det vil påvirke havbunden, ikke mindst fordi det er tæt på det sted, hvor man har tænkt sig at dumpe bundsediment fra byggeriet af Lynetteholm i København, siger byrådsmedlem Carina Wutzler (M) til till Sydsvenskan.

Danmarks Radio 18. februar 2022: Lokale på Stevns kæmper imod vindmøller i Køge Bugt, der skal lave grøn strøm til hovedstaden
Også fra dansk side kritiseres HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, for sine planer om at opføre vindmølleparken Aflandshage, der ligger otte kilometer ud for Stevns kyst i Køge Bugt. “Vi er nødt til at have vindmøller som en del af vores energiforsyning – ingen tvivl om det. Men det er vigtigt at vurdere, hvor vindmøllerne gør mest gavn og mindst skade, og den vurdering, synes vi ikke, har været grundig nok i det her tilfælde, siger Michael Løvendahl Kruse, formand i naturfredningsforeningen på Stevns, till Danmarks Radio.

Sydsvenskan 11. marts 2022: “Store forhåbninger blev hurtigt knust af SJ.”
“I henhold til aftalen er SJ ansvarlig for drift og vedligeholdelse af vores Øresundstog. Nu er det tydeligt, at SJ ikke opfylder de løfter, der blev lovet. Alt for mange tog er gået i stå. Hvem skal tage ansvaret, spørger Öresundståg AB’s præsidium og øvrige bestyrelse” i en debatindlæg i Sydsvenskan.

Sydsvenskan 16. marts 2022: “Jeg kan kun stille det samme spørgsmål som bestyrelsen for Øresundståg.”
I en kronik i Sydsvenskan afviser SJ’s adm. direktør Monica Lingegård kritikken fra Öresundstågs ejere og mener, at problemerne med for mange Öresundståg-tog på værkstedet skyldes en række fejl hos kunden Öresundståg AB. Ni måneder efter, at Öresundståg AB og SJ AB underskrev en aftale om drift af Öresundstågtrafikken, herunder vedligeholdelse i det nybyggede vedligeholdelsesdepot i Hässleholm, meddelte Öresundståg AB, at 30 procent af vedligeholdelsen vil blive flyttet til et dansk værksted. Det betød, at reservedele skulle deles mellem to værksteder. Ifølge SJ er øresundstogene, som i gennemsnit er 15 år gamle, i dårligere stand end rapporteret, og der mangler mange reservedele, som ikke længere kan købes. Samtidig er det nye vedligeholdelsesdepot endnu ikke blevet færdiggjort. “Hvem tager ansvaret, når løfterne ikke holdes? Fra SJ’s side gør vi vores yderste for at bidrage til et godt vedligeholdelsesniveau til gavn for de rejsende i hele Øresundsregionen,” slutter Monica Lindegård.

Altinget 9. marts 2022: Uholdbar kapacitet på banegårdene truer bæredygtighedsmålene
“Togene har brug for en banegård i Skåne uden kapacitetsbegrænsninger. Vi ønsker, at regeringen iværksætter en dybtgående analyse af rangerkapaciteten i Sydsverige.” Det skriver Barbara Scheel Agersnap fra Copenhagen Malmö Port, Ted Söderholm fra Green Cargo og Linus Eriksson fra Øresundsbro Konsortiet i et debatindlæg i svensk Altinget.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.