Følg os på

Øresund

Øresundsdebat uge 33: Skånes jernbane skal udvides inden indvielsen af Femern Bælt-tunnelen

Publiseret

 

Foto: News Øresund

Om seks år indvies den dansk-tyske Femern Bælt-tunnel, og det kræver en udvidelse af jernbanen i Sydsverige dels for at undgå trafikkaos og dels for at få den øgede trafik til at ende på klimavenlige jernbanespor og ikke ad landevej. Sveriges kommende NATO-medlemskab øger behovet for robuste faste relationer på tværs af Øresund. Det er nogle af overskrifterne fra den seneste Øresundsdebat. News Øresund følger løbende og samler aktuelle debatartikler og kronikker samt dybdegående rapporter og interviews med fokus på Øresundsregionen, Danmark og Sverige.

Greater Copenhagen 18. august 2023: Øget integration kan styrke arbejdsmarkedet i Greater Copenhagen og det er på tide at tænke over den næste faste forbindelse.

Da den danske minister for nordiske anliggender, Louise Schack Elholm (Venstre), i onsdags besøgte det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagens formand og Region Skånes regionsbestyrelsesformand Carl Johan Sonesson (Moderaterne) i Malmø, var budskabet klart: Øresundsbroens fulde potentiale er ikke nået, når det gælder det fælles arbejdsmarked, samt at det nu er på tide at lægge planer for den næste faste forbindelse over Øresund. Omkring 16.000 mennesker pendler over Øresund for at arbejde, men Greater Copenhagens ambition er, at tallet skal stige til 30.000. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Greater Copenhagen.

– Med alle de givne vilkår og det potentiale, der er i Greater Copenhagen, er der desværre en række grænsehindringer, som bremser den økonomiske vækst og arbejdsmarkedsintegrationen i regionen. Løsningen på disse grænsehindringer ligger ofte hos de nationale beslutningstagere i Sverige og Danmark, siger Carl Johan Sonesson i en kommentar. En anden pressemeddelelse fremhæver behovet for en ekstra fast forbindelse over Øresund som følge af indvielsen af den dansk-tyske Fehmern Bælt-tunnel i 2029. Greater Copenhagen påpeger, at den svenske nationale infrastrukturplan gælder indtil 2033, og den danske indtil 2035, og ingen af planerne adresserer behovet for flere forbindelser over Øresund.

– Da infrastrukturbeslutninger er en langsigtet proces i både Sverige og Danmark, er det på tide, at landene begynder at tænke på fremtiden. Derfor bør der iværksættes en bilateral undersøgelse af fremtidige behov for kapacitet og redundans inden for passager- og godstransport over Øresund, såvel ad vej og jernbane, og det er et spørgsmål, der hurtigst muligt skal sættes på hvert lands dagsorden. Ikke mindst fordi der kræves militær mobilitet, når Sverige bliver medlem af NATO. Hvis Øresund bliver en flaskehals for transport fra kontinentet, vil det ikke kun påvirke Sverige, men også Norge og Finland, siger Anna Jähnke (M), formand for det regionale udviklingsudvalg, i en kommentar.

Sydsvenskan 16. august 2023: NATO kan fremskynde ny HH-forbindelse
“Et blik på et kort eller vores historie giver svaret. Skåne er strategisk vigtig. Og med en indtræden i NATO lige rundt om hjørnet øges betydningen af mobilitet, efterhånden som naboerne på den anden side af strædet bliver allierede.” Det udtalte Sveriges forsvarsminister Pål Jonson (M), da han besøgte Helsingborg i denne uge. Det skriver Sydsvenskan, der påpeger, at Helsingborg er Sveriges næststørste containerhavn og en vigtig forsvarsbrik, når Sverige bliver medlem af NATO og militært kommer tættere på Danmark. På mødet fremhævede Helsingborgs kommunalbestyrelsesformand Christian Orsing (M) vigtigheden af at bygge en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, HH-forbindelsen. Under sin rejse til Skåne besøgte forsvarsministeren også det sydskånske regiment P7 i Revingehed, som er under stor udvidelse, samt Ljungbyhed Lufthavn, en tidligere militær lufthavn, der nu huser Luftfartsskolen, samt et SAAB-anlæg, der nu får en ny renoveringsopgave for det svenske JAS-fly.

Svenska Dagbladet 20. juli 2023: “Togproblemer kan løses med flere spor
“Det er ikke længere nok at vedligeholde jernbanen. Løsningen på Sveriges togproblem er mere kapacitet,” skriver repræsentanter for togselskaberne og Øresundsbro Konsortiet i en debatartikel i Svenska Dagbladet.

Sydsvenskan 10. juli 2023: “Sikre togfærgeforbindelsen mellem Sverige og kontinentet”
“Togfærgerne er vigtige for den fortsatte drift af togtrafikken til og fra Sverige. Derfor giver regeringen den svenske transportstyrelse til opgave at foreslå foranstaltninger til at sikre forbindelsen mellem Trelleborg og Tyskland, skriver infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i en debatartikel i Sydsvenskan.

Sydsvenskan 7. juli 2023: Femern-guld blev til sand
“Der bliver alt fr lidt plad. Kaos. Sverige er ikke klar, når Femern Bælt-forbindelsen åbner, påviser Trafikverket nu. Det kommer ikke bag på nogen i Skåne,” skriver Sydsvenskans politiske chefredaktør Heidi Avellan i en leder. Hun peger på, at Skåne i mere end 10 år har “talt og snakket” om mulighederne og udfordringerne ved den nye faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Sveriges Radio 7. juli 2023: Ny tunnel kan skabe trafikkaos i Sverige.

Når Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland indvies i 2029, forventes godstrafikken til og fra Sverige at stige, og Sveriges Radio fremhæver i en feature, at det kan blive svært for Sverige at håndtere den øgede godstrafik. “Det vil proppe til igen,” siger Anna Jähnke, Moderaternas formand for Region Skånes regionale udviklingsudvalg. Trafikverket har foreslået flere tiltag for at håndtere stigningen i trafikken, og radioen bemærker, at det nu er op til regeringen at træffe en beslutning.

Sydsvenskan 5. juli 2023: “Regeringen forfordeler Skåne på en jernbane finansieret af EU”
“Skåne er broen mellem Skandinavien og det kontinentale Europa, hvilket regeringen synes at mangle forståelse for. Da lovforslaget blev behandlet i EU’s Ministerråd, valgte regeringen at fjerne nye hovedlinjer i Sverige fra planen,” skriver Jakop Dalunde (MP) og Jesper Olsson (MP) i en debatartikel i Sydsvenskan.

Dagens Nyheter 4. juli 2023: Rapport advarer: Lastbilchok kan tilstoppe svenske veje, når kæmpetunnel åbner om seks år.

Med henvisning til rapporter fra den svenske transportstyrelse og fra de politiske samarbejdsorganisationer Greater Copenhagen og STRING skriver Dagens Nyheter, at de øgede trafikstrømme, der forventes at opstå, når den dansk-tyske Femern Bælt-tunnel indvies i 2029, kan resultere i, at svenske veje og jernbaner igen bliver en flaskehals.

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Erhverv21. februar 2024

Erhvervsliv og kommuner protesterer mod forslaget om at afskaffe statsstøtten til Wonderful Copenhagen

Afskær ikke støtten til hotel- og restaurationsbranchens marketingorganisation Wonderful Copenhagen. Turismen i den danske hovedstad er en førsteklasses organisation med...

Politik21. februar 2024

Danmark yder mest støtte til Ukraine af de nordiske lande

Det fik stor opmærksomhed, da Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M) i denne uge besøgte flådebasen Berga og talte om en...

Øresund21. februar 2024

Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken

Togtrafikken over Øresundsbroen steg med 15,6 pct. i 2023 til godt 13 millioner passagerer – et markant højere niveau end...

Erhverv21. februar 2024

Dansk ekspertgruppe foreslår, at 58 ud af 200 statstilskud til erhvervslivet afskaffes – deriblandt Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen

Mere end to milliarder af den samlede danske statsstøtte på 37 milliarder kroner kan afskaffes, mener en ekspertgruppe, der mandag...

Kultur21. februar 2024

Eurovision Song Contest Malmø øger efterspørgslen på hotelværelser i København

Når Eurovision Song Contest afholdes i Malmö Arena den 7. – 11. maj, vil det også komme københavnerne til gode,...

Infrastruktur21. februar 2024

Folketinget skal til at tage stilling til forlængelsen af den danske del af Öresundsbanan til Femern Bælt-tunnelen

Den danske del af Öresundsbanen mellem København H og Malmö C skal udvides, så der bliver plads til flere tog,...

Sverige21. februar 2024

Göteborg kan på 10 år gå fra seks særligt udsatte områder til et

I 2020 var der seks, i dag er der fire, og i 2030 er der måske kun ét “særligt udsat...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.