Samfund
Øresundsdebatten uge 22: Bropriser, ny svensk antiterrorlov kan blive adgangsbillet til NATO, og der sættes spørgsmålstegn ved millioninvestering i undersøgelser og lobbyvirksomhed for nye forbindelser over Øresund

Tv-reporteren undrer sig over, hvorfor en enkeltbillet over Storebæltsbroen er billigere end over Øresundsbroen, en ny svensk antiterrorlov kan give adgangsbillet til NATO samt et spørgsmål om, hvorvidt Malmøs, Landskronas og Helsingborgs investeringer i undersøgelser og lobbyvirksomhed om en ny fremtidig Øresundsforbindelse er det rigtige valg, når der skal store investeringer i Skånes jernbaner til for at klare den øgede godstrafik, som forventes, når Femern Bælt-tunnelen indvies i 2029. Det er nogle af overskrifterne fra den seneste Øresundsdebat. News Øresund følger løbende og samler aktuelle debatartikler og kronikker samt dybdegående rapporter og interviews med fokus på Øresundsregionen, Danmark og Sverige.
TV2 Kosmopol 31. maj 2023: Poul Erik undrer sig: Hvorfor koster en returbillet over Øresundsbroen 880 kroner?
Hvorfor koster det 440 danske kroner at krydse Øresundsbroen, når det kun koster 270 kr. at krydse Storebæltsbroen? spørger TV2 Kosmopol. “Det er lidt pebret, hvis man bare vil en tur til Malmø,” siger Tue David Bak, administrerende direktør i Greater Copenhagen, i et interview. Da spørgsmålet stilles til Berit Vestergaard, marketingdirektør på Øresundsbron, forklarer hun, at alle, der tegner et Øresund Go-abonnement for 349 kroner om året, kun skal betale 170 kroner for en enkeltrejse over broen og dermed sparer hele den årlige udgift allerede på den første tur. TV2 Kosmopol viser så, at Storebæltsbroen er lidt dyrere for kunder med årskort. Storebæltsbroen tilbyder ganske vist et gratis abonnement, men prisen bliver 192 SEK hvis det overstiger 51 ture.
Danmarks Radio 31. maj 2023: Ny tilladelse skal sikre Sveriges
NATO-medlemskab
Den 1. juni træder en ny antiterrorlov i kraft i Sverige, som giver landet den sidste adgangsbillet til NATO. Det skriver Danmarks Radio i en artikel og henviser igen til et indlæg fra Sveriges statsminister i den amerikanske avis Financial Times: Terrorlovgivningen er “den sidste del af aftalen mellem Sverige og Tyrkiet.
Sydsvenskan 25. maj 2023: “Landskrona, Helsingborg og Malmø ofrer betydeligt mere end penge i kapløbet om København.”
En artikel i Sydsvenskan beskriver, hvordan Malmøs og Københavns planer om en Øresundsmetro først syntes at have taget initiativet fra de andre alternativer til en anden fast forbindelse over Øresund, men at Danmarks transportminister Thomas Danielsen (V) nu har udtalt, at han er negativ over for en metro mellem København og Malmø, samt at Danmarks fokus er på udvidelsen af metroen i København. Tidligere har danske politikere vendt tommelfingeren nedad til de andre alternativer: Europaspåret mellem Landskrona og København og HH-forbindelsen mellem Helsingborg og Helsingør. Nu skriver avisen, at de tre kystbyer i Skåne har brugt millioner af kroner på undersøgelser og lobbyarbejde for at få den næste faste Øresundsforbindelse til deres egen kommune. “For to af de tre byer vil der helt sikkert blive kastet penge i Øresund. Kun én by kan vinde kapløbet,” skriver Sydsvenskan og fortsætter: “Men der er også en fjerde mulighed. Den består af en udvidelse af Øresundsbroens kapacitet, hvor vej- og jernbanenet til og fra broen vil få stor betydning.” Med henvisning til en rapport fra den dansk-svenske politiske samarbejdsorganisation Greater Copenhagen påpeger Sydsvenskan, at de svenske jernbaner forsømmes og ikke forventes at kunne absorbere den øgede trafik, der forventes, når Femern Bælt-tunnelen indvies i 2029. “Så i stedet for at Landskrona, Helsingborg og Malmø ofrer betydeligt mere end penge i kapløbet om København, bør de kræve jernbaneudvidelse herhjemme. Så Skåne ikke bliver helt blokeret af lastbiler”, konkluderer avisen.
Sydsvenskan 23. maj 2023: Sverige forsømmer både jernbanerne og klimaet
De svenske udtryk “det går som toget” eller ”det gik som på skinner” er ikke længere noget, der har med virkeligheden at gøre, fastslår Sydsvenskan i en leder. Togdriften kan næppe beskyldes for at være hverken hurtig eller problemfri, ifølge avisen. Om seks år indvies Femern Bælt-tunnelen mellem Tyskland og Danmark, og så “forventes togtrafikken i hele regionen at stige dramatisk”, skriver avisen og henviser til den politiske samarbejdsorganisation Greater Copenhagens analyse, der peger på, at der er et presserende behov for omfattende og hurtige investeringer i jernbanen, så den nye tunnel ikke fører til, at det bliver lastbiltrafikken og ikke jernbanetrafikken, der stiger. “Enkeltspor skal være dobbeltspor, og dobbeltspor skal blive firesporet – kapaciteten for godstrafik over Øresundsbroen skal øges. En ny Øresundsforbindelse i form af en metro mellem Malmø og København vil også frigøre plads på broen”, opsummerer Sydsvenskan.
Berlingske 23. maj 2023: Det bliver Malmøs svar til Hellerup. En svensk utopi – men så sprang bomben
Planerne for det nye boligområde Limhamns Sjöstad var ambitiøse, skriver Berlingske og beskriver, hvordan det skulle blive Malmøs svar på Hellerup, men med plads til alle nationaliteter og samfundslag. “Nu er idyllen væk, og byen har fået et grimt øgenavn”, skriver Berlingske: “Rosengård by the sea”. Avisen beskriver Limhamn som en velhavende bydel, men hvor Limhamns Sjöstad er blevet en bydel, hvor nye og gamle svenskere vil bo og finde harmoni på tværs af nationaliteter, religioner og social status. “Desværre for svenskerne – og desværre for indbyggerne i Limhamn Sjöstad – er virkeligheden langt fra så enkel, som de svenske politikere havde forestillet sig,” skriver Berlingske og beskriver, hvordan bydelen har været udsat for voldsepisoder i forbindelse med bandekriminalitet i Malmø.
(News Øresund)
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Arbejdsmarked09. februar 2024
Lysere udsigter for både svensk og dansk økonomi
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Infrastruktur07. februar 2024
Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund vil være klar til trafik til efteråret
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Danmark09. februar 2024
Store dansk-tyske investeringer forud for Femern Bælt-tunnelen – Sverige investerer i at lette eksisterende togtrafik