Øresund
Øresundsdebatten uge 36: Danske ministre, der belærer deres svenske kolleger og et Sverige, der ikke udbygger jernbanen inden indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029
Hvorfor er det så herligt for danske politikere, at de kan belære deres svenske kolleger? Et Sverige, der ikke udbygger jernbanen inden indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029. En folketingsbeslutning forhindrer danske kommuner i at beskytte sig mod skybrud. København misser klimamålet 2025. Vil Novo Nordisk stå for halvdelen af den økonomiske vækst i Danmark? Det er indholdet af nogle overskrifter fra den seneste Øresundsdebat. News Øresund følger og udarbejder løbende aktuelle debatartikler og klummer samt dybdegående reportager og interviews med fokus på Øresundsregionen, Danmark og Sverige.
Altinget Danmark 4. september 2024: Trods historisk meget regn skruer kommuner ned for sikring mod skybrud
Det regner mere i Danmark samtidig med, at kommunerne nedjusterer deres ambitioner om at beskytte samfundet mod følgerne af skybrud. Altinget Danmark melder, at de nedsatte ambitioner sker mod kommunernes vilje og skyldes de regler, som et flertal i Folketinget vedtog i 2020, men som nu har vist sig at have den stik modsatte effekt. De nye regler indeholder også en samfundsøkonomisk beregningsmodel, der ifølge kommunerne fremtvinger et lavere serviceniveau. For eksempel siges det nu, at København kun må gennemføre beskyttelse mod såkaldte 10-årshændelser, med undtagelse af i “indre by”, som må sikres mod en 30-årshændelse.
”Det er fuldstændig absurd. I 2011 oplevede vi i København et meget voldsomt skybrud som forårsagede store skader. Efterfølgende lavede vi store planer og vedtog milliardinvesteringer i skybrudssikring, hvilket kommunen og vores forsyningsselskab, Hofor, har lagt store kræfter i. Det har Folketinget så bestemt, at vi ikke kan gennemføre. Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hoved, at det ikke er bedre at forebygge end at udbedre skader efter vand,”, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Line Barfod till Altinget.
I juli rapporterede Danmarks Meteorologiske Institut en ny dansk rekord: De sidste tolv måneder i træk havde været de vådeste, siden DMI begyndte at føre statistik i 1874.
En 10årig hændelse defineres af DMI som nedbør på mere end 24,69 mm i timen og en 100årig hændelse 44,48 mm i timen.
Dagens Nyheter 4. september 2024: Er det payback time for de såkaldte ”danskjävlar”?
I løbet af sommeren blev de svenske beslutningstagere belært af deres danske kolleger – hvordan kan man tillade børnesoldater at komme hertil og begå kriminalitet? I denne uges Älskade Politik graver vi ned i det evige had-kærligheds-forhold omkring Øresund. Hvorfor er det så herligt for danskerne nu at kunne belære Sverige? Sådan beskriver Dagens Nyheter denne uges afsnit i podcasten ” Älskade Politik”.
TT 3. september 2024: Halvdelen af Danmarks vækst fra Novo Nordisk
“Danske Novo Nordisk – som med sin succes med slankemedicin på få år er blevet en verdensførende medicinalgigant – vil formentlig stå for halvdelen af Danmarks vækst i år, mener økonomer i storbanken Danske Bank.” Det rapporterer det svenske nyhedsbureau TT.
Sydsvenskan 2. september 2024: København opgav sit berømte klimamål – sådan gik det til
“København skulle være en CO2-neutral by senest i 2025. Klimamålet blev rost over hele verden. Men blev opgivet. Ikke desto mindre endte Københavns tidligere overborgmester og nyudnævnte social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen på en prestigefyldt klimalederliste. Hvad skete der?”, skriver Sydsvenskan. Avisens konklusion er, at den danske hovedstad blandt andet ikke har formået at reducere bilismen, mens statsstøttereglerne gjorde det for dyrt for Københavns Kommune at investere i CO2-fangst på Amager Bakke. Det nye mål er, at København skal være klimaneutral i 2035.
Dagens Nyheter 31. august 2024: Sverige er på vej til at blive en taber – tunnelen til Tyskland er en mulighed, vi går glip af
“Med tunnelen under Femern Bælt følger enorme muligheder for både mennesker og virksomheder i hele Nordeuropa. Sveriges elendige infrastruktur betyder, at det hele risikerer at gå vores næse forbi.” Sådan skriver Dagens Nyheter i en leder. Avisen peger på, hvordan den nye faste forbindelse under Femern Bælt vil reducere rejsetiden mellem Hamborg og København til 2,5 timer og skabe en region bestående af Nordtyskland, Danmark og Sydsverige. Mulighederne for passagerrejser og virksomheder forbedres, ligesom betingelserne for den grønne omstilling fremmes. Tyskland og især Danmark investerer i jernbaneforbindelser på begge sider af Femern Bælt, mens Dagens Nyheter slår fast, at Sverige indtil videre ikke har gjort noget. For eksempel forventes udvidelsen til en firesporet jernbane mellem Lund og Hässleholm først at være færdig i 2040’erne.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23