Følg os på

Øresund

Øresundsdebatten uge 36: Danske ministre, der belærer deres svenske kolleger og et Sverige, der ikke udbygger jernbanen inden indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Publiseret

 

Foto og montage: News Øresund

Hvorfor er det så herligt for danske politikere, at de kan belære deres svenske kolleger? Et Sverige, der ikke udbygger jernbanen inden indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029. En folketingsbeslutning forhindrer danske kommuner i at beskytte sig mod skybrud. København misser klimamålet 2025. Vil Novo Nordisk stå for halvdelen af den økonomiske vækst i Danmark?  Det er indholdet af nogle overskrifter fra den seneste Øresundsdebat. News Øresund følger og udarbejder løbende aktuelle debatartikler og klummer samt dybdegående reportager og interviews med fokus på Øresundsregionen, Danmark og Sverige.

Altinget Danmark 4. september 2024: Trods historisk meget regn skruer kommuner ned for sikring mod skybrud
Det regner mere i Danmark samtidig med, at kommunerne nedjusterer deres ambitioner om at beskytte samfundet mod følgerne af skybrud. Altinget Danmark melder, at de nedsatte ambitioner sker mod kommunernes vilje og skyldes de regler, som et flertal i Folketinget vedtog i 2020, men som nu har vist sig at have den stik modsatte effekt. De nye regler indeholder også en samfundsøkonomisk beregningsmodel, der ifølge kommunerne fremtvinger et lavere serviceniveau. For eksempel siges det nu, at København kun må gennemføre beskyttelse mod såkaldte 10-årshændelser, med undtagelse af i “indre by”, som må sikres mod en 30-årshændelse.
”Det er fuldstændig absurd. I 2011 oplevede vi i København et meget voldsomt skybrud som forårsagede store skader. Efterfølgende lavede vi store planer og vedtog milliardinvesteringer i skybrudssikring, hvilket kommunen og vores forsyningsselskab, Hofor, har lagt store kræfter i. Det har Folketinget så bestemt, at vi ikke kan gennemføre. Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hoved, at det ikke er bedre at forebygge end at udbedre skader efter vand,”, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Line Barfod till Altinget.
I juli rapporterede Danmarks Meteorologiske Institut en ny dansk rekord: De sidste tolv måneder i træk havde været de vådeste, siden DMI begyndte at føre statistik i 1874.
En 10årig hændelse defineres af DMI som nedbør på mere end 24,69 mm i timen og en 100årig hændelse 44,48 mm i timen.

Dagens Nyheter 4. september 2024: Er det payback time for de såkaldte ”danskjävlar”?
I løbet af sommeren blev de svenske beslutningstagere belært af deres danske kolleger – hvordan kan man tillade børnesoldater at komme hertil og begå kriminalitet? I denne uges Älskade Politik graver vi ned i det evige had-kærligheds-forhold omkring Øresund. Hvorfor er det så herligt for danskerne nu at kunne belære Sverige? Sådan beskriver Dagens Nyheter  denne uges afsnit i podcasten ” Älskade Politik”.

TT 3. september 2024: Halvdelen af Danmarks vækst fra Novo Nordisk
“Danske Novo Nordisk – som med sin succes med slankemedicin på få år er blevet en verdensførende medicinalgigant – vil formentlig stå for halvdelen af Danmarks vækst i år, mener økonomer i storbanken Danske Bank.” Det rapporterer det svenske nyhedsbureau TT.

Sydsvenskan 2. september 2024: København opgav sit berømte klimamål – sådan gik det til
“København skulle være en CO2-neutral by senest i 2025. Klimamålet blev rost over hele verden. Men blev opgivet. Ikke desto mindre endte Københavns tidligere overborgmester og nyudnævnte social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen på en prestigefyldt klimalederliste. Hvad skete der?”, skriver Sydsvenskan. Avisens konklusion er, at den danske hovedstad blandt andet ikke har formået at reducere bilismen, mens statsstøttereglerne gjorde det for dyrt for Københavns Kommune at investere i CO2-fangst på Amager Bakke. Det nye mål er, at København skal være klimaneutral i 2035.

Dagens Nyheter 31. august 2024: Sverige er på vej til at blive en taber – tunnelen til Tyskland er en mulighed, vi går glip af
“Med tunnelen under Femern Bælt følger enorme muligheder for både mennesker og virksomheder i hele Nordeuropa. Sveriges elendige infrastruktur betyder, at det hele risikerer at gå vores næse forbi.” Sådan skriver Dagens Nyheter i en leder. Avisen peger på, hvordan den nye faste forbindelse under Femern Bælt vil reducere rejsetiden mellem Hamborg og København til 2,5 timer og skabe en region bestående af Nordtyskland, Danmark og Sydsverige. Mulighederne for passagerrejser og virksomheder forbedres, ligesom betingelserne for den grønne omstilling fremmes. Tyskland og især Danmark investerer i jernbaneforbindelser på begge sider af Femern Bælt, mens Dagens Nyheter slår fast, at Sverige indtil videre ikke har gjort noget. For eksempel forventes udvidelsen til en firesporet jernbane mellem Lund og Hässleholm først at være færdig i 2040’erne.

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur16. januar 2025

Trafikverkets generaldirektør vil fremskynde udbygningen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm

Kritikken af, at udvidelsen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm til fire spor tidligst kan være færdig i 2043, støttes...

Forskning16. januar 2025

Strategisk partnerskab mellem Lunds Universitet og kommunen omkring 25-års jubilæumsfejringen af Campus Helsingborg

Næsten 25 år efter indvielsen af Lunds Universitets afdeling Campus Helsingborg meddeler universitetet og kommunen, at de har indgået et...

Danmark16. januar 2025

Første spadestik til udvidelsen af togstationen i Københavns Lufthavn i Kastrup

I mandags blev det første spadestik taget til udvidelsen af togstationen i Københavns Lufthavn i Kastrup, skriver Sund & Bælt...

Infrastruktur16. januar 2025

Norske Vy tester sommertog mellem Malmø-Oslo og håber på tog til København

Til sommer vil passagerer kunne tage direkte tog mellem Malmø og Oslo. Det er norske Vy, der står bag initiativet,...

Life Science16. januar 2025

Medicinalvirksomheden Polypeptide i Malmø ansætter 100 medarbejdere – boom for fedmemedicin øger efterspørgslen på deres peptidbaserede råvarer

At den nye tids lægemidler mod fedme og diabetes er blevet en global bestseller, skaber også nye arbejdspladser på den...

Arbejdsmarked16. januar 2025

Dansk-svensk sejr over for EU’s mindsteløn

EU-domstolens generaladvokat, Nicholas Emiliou, anbefaler, at EU-direktivet om mindsteløn annulleres i sin helhed, da han mener, at det er i...

Danmark16. januar 2025

Københavns Lufthavn er blevet det nordlige knudepunkt for farmaceutisk logistik i Europa – Emirates indleder fragtflyvninger mellem CPH og Dubai

Den 1. januar begyndte flyselskabet Emirates SkyCargo at flyve et Boeing 777-fragtfly mellem Dubai og Københavns Lufthavn. Emirates medbringer allerede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.