Følg os på

Samfund

Øresundsdebatten uge 25: Wallenberg kræver øgede vej- og jernbaneinvesteringer, og Svenskt Näringsliv vil planlægge grænseoverskridende infrastruktur

Publiseret

 

Foto og montage: News Øresund

Sverige er nødt til at investere i nye jernbaner og veje, siger svenske Investors bestyrelsesformand Marcus Wallenberg, og Svenskt Näringsliv peger på virksomhedernes behov for grænseoverskridende infrastruktur. Samtidig advarer Region Hovedstadens regionsrådsformand Lars Gaardhøj og Greater Copenhagen om, at den kommende Femern Bælt-tunnel vil føre til øget lastbiltrafik, hvis der ikke foretages nye jernbaneinvesteringer på begge sider af Øresundsbroen. Det er nogle af overskrifterne fra den seneste Øresundsdebat. News Øresund følger løbende og samler aktuelle debatartikler og kronikker samt dybdegående rapporter og interviews med fokus på Øresundsregionen, Danmark og Sverige.

Altinget 21. juni 2023: Dobbelt så mange lastbiler mellem Danmark og Sverige uden jernbaneinvesteringer

“Sverige og Danmark skal udnytte Femern Bælt-forbindelsens store potentiale for grøn transport. Alt andet ville være direkte uansvarligt over for os selv og fremtidige generationer.” Det skriver fire danske og svenske regionalpolitikere i en debatartikel i den svenske avis Altinget.

De henviser til en rapport fra det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen, som viser, at uden jernbaneinvesteringer vil indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029 resultere i, at øgede godsstrømme ender på lastbiler i stedet for jernbane.

De fire regionspolitikere opfordrer den svenske og danske regering til at træffe en hurtig beslutning:

  • Investeringer i Øresundsbroens landforbindelser for jernbaner på den svenske side, såsom flere spor, hvor der i dag kun er enkeltspor, i overensstemmelse med Trafikverkets forslag (2022).
  • Fire spor Lund-Hässleholm, hvor der i dag kun er dobbeltspor.
  • Flere kombiterminaler, hvor gods omlastes mellem lastbiler og tog, langs jernbanen mellem Rödby og København, for eksempel i Køge eller Ringsted.
  • Øget kapacitet, så det er muligt at køre længere godstog end i dag mellem Tyskland og Malmø godsbanegård.

Debatindlægget er underskrevet af Carl-Johan Sonesson (formand for Greater Copenhagen og Region Skåne), Mikaela Waltersson (næstformand i Greater Copenhagen og formand for Region Halland), Lars Gaardhøj (næstformand i Greater Copenhagen og regionsrådsformand i Region Hovedstaden) og Mikael Smed (næstformand i Greater Copenhagen og formand for KKR Sjælland).

Expressen 20. juni 2023: Politiet kan få det rigtige værktøj – 20 år for sent
Sveriges justitsminister har fået et sjældent effektivt våben i hænde, skriver Expressen på sin lederside. I betænkningen “Biometri – för en effektivare Brottsbekämpning” foreslås det, at politiet skal have ret til at tage og registrere fingeraftryk, ansigtsbilleder, stemmeoptagelser samt håndskriftsprøver fra personer, der mistænkes for kriminalitet, selv for mindre alvorlige forbrydelser. Det foreslås også, at politiet anvender genealogiske databaser. Lederen peger på Danmark som rollemodel og viser, at det ikke alene har betydet domfældelse til flere kriminelle, men at risikoen for tilbagefald er faldet kraftigt, siden muligheden for at bruge biometrisk data blev udvidet i 2005.

Skånska Dagbladet 20. juni 2023: Planlæg grænseoverskridende infrastruktur
“Efter næsten 30 år i EU og 25 år med Øresundsbroen tåler det at blive gentaget – Sverige er nødt til at tage hensyn til og integrere med infrastruktur, der skal anlægges i vores nærområde”, skriver Johan Dalén, Svenskt Näringslivs regionale chef i Skåne og Blekinge, og Nils Paul, Svenskt Näringslivs ekspert i infrastruktur, i en debatartikel i Skånska Dagbladet. De påpeger, at virksomheder i vækst har brug for adgang til nye markeder og kompetencer – som nogle gange findes på den anden side af grænsen – og kræver en ændring for at skabe problemfri transport mellem Sverige og resten af Europas store transportruter.

Sydsvenskan 17. juni 2023: Vejen til Europa går via Skåne
“Kapacitetsforstærkninger til fjerntrafik længere nordpå giver ikke helt mening, hvis Øresundsregionen forbliver en flaskehals – som kan snævre sig ind til et sugerør, når Femern Bælt-forbindelsen mellem Tyskland og Danmark åbner i 2029. Det gør Skånes infrastruktur til et nationalt anliggende.” Det skriver Sydsvenskan i sin leder og henviser til en rapport fra Sydsvenska Handelskammaren, som viser, at Stockholm mellem 2010 og 2033 vil modtage mere end femten gange så store nationale investeringer i infrastruktur som Skåne.

Sjællandske Nyheder 12. juni 2023: 120 pct. flere lastbiler med Femer-forbindelsen – hvis vi ikke investerer i jernbanen
“Danmark og Sverige skal investere i jernbanerne for at fjerne flaskehalse og kapacitetsproblemer. Ellers vil Femern Bælt-forbindelsen betyde, at antallet af lastbiler vil stige dramatisk på de danske og svenske veje.” Det skriver Lars Gaardhøj (S), regionsrådsformand i Region Hovedstaden og næstformand i Greater Copenhagen i en debatartikel i Sjællandske Nyheder. Han henviser til en rapport fra Greater Copenhagen, som viser, hvordan Femern Bælt-tunnelen forventes at øge godstrafikken, når den åbner i 2029, men at der skal investeres i land på begge sider af Øresundsbroen for at få stigningen til at lande på jernbanevogne og ikke lastbiler.

Dagens Industri 6. juni 2023: Sverige skal finde andre løsninger –  Wallenbergs krav til politikerne og Sveriges udfordringer

I et interview med Dagens Industri siger Jacob Wallenberg, en af Sveriges mest magtfulde virksomhedsledere og formand for Investor, familiens investeringsselskab, at Sverige i øjeblikket lukrerer på gamle meritter og har brug for at foretage nye store investeringer for fremtiden. Han fremhæver blandt andet behovet for at bygge en jernbane til højhastighedstog mellem Stockholm og Sydsverige, tog til Oslo, en firesporet motorvej mellem Stockholm og Göteborg samt en ringvej rundt om Stockholm. Det nationale net og elforsyningen skal også udvides. Hvis samfundets penge ikke er nok, opfordrer han regeringen til at få hjælp fra private investorer.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Erhverv01. marts 2024

Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv

Tirsdag i næste uge stiftes Dansk-Svensk Handelskammer ved en ceremoni på den danske ambassade i Stockholm, hvor Dansk Erhvervs administrerende...

Øresund27. februar 2024

Øresundsregionen voksede med 30.000 indbyggere i 2023 – den stærkeste befolkningstilvækst på dansk side

I 2023 steg Øresundsregionens befolkning med over 29.700 indbyggere, svarende til 0,7 pct, til 4.185.801 indbyggere. Det var den laveste...

Samfund01. marts 2024

Flere svenskere er omfattet af dansk ekspertskat

Antallet af svenskere, der er omfattet af den fordelagtige danske ekspertskat, når de arbejder i Danmark, er steget fra 798...

Energi01. marts 2024

Länsstyrelsen anbefaler regeringen at godkende opførelsen af en flydende vindmøllepark uden for Bohuslän i Sverige

Länsstyrelsen i Västra Götaland har givet grønt lys for, at Vattenfall gennem selskabet KonTiki Vind kan bygge 81 flydende vindmøller...

Erhverv29. februar 2024

Malmö Arena vandt Malmö Greater Copenhagen Business Award

Det var Malmö Arena, der tirsdag vandt Malmö Greater Copenhagen Business Award ved Malmö Näringslivsgala. I motivationen fremgik det, at virksomheden...

Norden01. marts 2024

Skattespørgsmål har høj prioritet hos Gränshinderrådet i år

Skattespørgsmål, nordisk samarbejde om folkeregistrering, digitalisering, pensionsspørgsmål og grænseoverskridende statistik er de fem tematiske områder, som Gränshinderrådet vil prioritere i...

Øresund01. marts 2024

Øresundsdebatten uge 9: Sveriges NATO-medlemskab gør Danmark mere sikkert, og Norden var mere integreret for 60 år siden, siger forskere

Danmark bliver mere sikkert gennem Sveriges NATO-medlemskab, og i Sverige kæmper kommunerne nu om at huse forskellige NATO-initiativer. En forsker...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.