Følg os på

Arbejdsmarked

Øresundsindex: Integrationen på tværs af Øresund er kommet sig efter pandemien

Publiseret

 

Sidste år steg Øresundsindexet fra 86 i 2021 til 102. Niveauet er dog kun lidt højere end sammenligningsåret 2015. Foto: Henrik Smångs/News Øresund

På længere sigt har Øresundsintegrationen stort set været stagnerende siden 2015 på trods af, at der har været et økonomisk boom i både Danmark og Sverige. Men sammenlignet med pandemiårene 2020-2021 steg integrationen mellem Danmark og Sverige kraftigt sidste år, fra 86 i 2021 til 102 i 2022. Det viser årets Øresundsindex, som blev præsenteret i denne uge. Rapporten er udarbejdet af Øresundsinstituttet på vegne af Øresundsbron.

Af de ni parametre, der udgør Øresundsindex, var dem, der faldt mest kraftigt under pandemien, antallet af passagerrejser over sundet og antallet af turistovernatninger i nabolandet. Disse er nu vendt tilbage til mere eller mindre de samme niveauer som i 2019. Øresundspendling steg også i 2021, det seneste år, for hvilket der foreligger statistikker, efter at være faldet en smule i pandemiens første år.

Bag stigningen i årets Øresundsindex ligger også en lille stigning i antallet af flytninger mellem landene, samt at godstrafikken er steget kontinuerligt siden 2015. Selvom parameteret for svensk/danskejede virksomheder i nabolandet faldt en smule sidste år, er det steget siden 2015, og virksomhederne løfter dermed Øresundsintegrationen over tid.

Det eneste parameter, der er faldet markant siden sidste år, er antallet af danskejede sommerhuse i Skåne, som er faldet støt for hvert år, Øresundsindex dækker.

Den svenske krone er i øjeblikket usædvanligt svag over for den danske krone, men det har formentlig endnu ikke haft tid til at få den store betydning for Øresundsindexet, da statistikken i de fleste tilfælde stammer fra sidste år. Transportvirksomheder som Øresundsbron og Forsea har dog mærket en kraftig stigning i danske fritidsrejsende til Sverige. Samtidig synes antallet af svenske turister til Danmark ikke at være faldet så meget, som man kunne have forventet.

– Men du tænker dig måske om to gange og foretager dig måske ikke så meget, når du er på den anden side. Som svensker kan man tage over til Danmark af tradition, men man kan tilpasse det, man gør på den anden side, sagde Jenny Andersson, vicedirektør og senioranalytiker på Øresundsinstituttet, ved præsentationen af analysen.

På trods af at Øresundsindexet dermed tog et stort skridt op sidste år, mener Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron, at der er meget mere at gøre.

– Vi har ikke den samme vækst landene imellem som tidligere. I disse syv år siden 2015 har vi haft grænsekontrol næsten hele tiden, og det sender ikke et signal om, at vi er en region. Det er derfor glædeligt, at Danmark nu fjerner grænsekontrollen fra 12. maj. Det andet er skatteaftalen. For dem, der skal tage arbejde på den anden side, er der en række særkrav i Øresundsaftalen, som ikke længere er tidssvarende. Sammen med Greater Copenhagen har vi store forventninger til, at vores regeringer snart bliver enige om en løsning. Den tredje del er infrastruktur, hvor man skal investere i landforbindelser på begge sider, så vi kan øge punktligheden i togtrafikken, sagde han. (News Øresund)

Grafik: Øresundsinstituttet

Fakta: Øresundsindex

Ni parametre sammenlignes i Øresundsindex, med 2015 som basisår:

(Indeks for 2021 i parentes.)

Passagerrejser på tværs af Øresund – indeks: 93 (55)

Pendling på tværs af Øresund – indeks: 95 (95 – de seneste statistikker er for 2021)

Studerende i nabolandet – indeks: 84 (84 – de seneste statistikker er for 2021)

Godstransport på tværs af Øresund – indeks: 130 (122)

Virksomheder i nabolandet – indeks: 121 (121 – de seneste statistikker er for 2020)

Migration på tværs af Øresund – indeks: 100 (92)

Indbyggere i nabolandet – indeks: 99 (99)

Gæsteovernatninger på tværs af Øresund – indeks: 104 (45)

Danske sommerhuse i Skåne – indeks: 83 (86)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik06. september 2024

Den svenske regering sænker skatten på indkomst og pension – investerer mere i forskning og infrastruktur

Næste år øges de svenske husholdningers købekraft gennem sænkede skatter på indkomst og pension, en styrket boligstøtte samt et skattefrit...

Danmark06. september 2024

13 pct. flere passagerer rejste via Københavns Lufthavn i sommermånederne – er nu tilbage på niveau med 2019

I løbet af juni, juli og august rejste ni millioner passagerer via Københavns Lufthavn. Det er omkring en million flere...

Arbejdsmarked06. september 2024

Virksomheder præmieret for nye forretninger mellem Danmark og Sverige – premiere på Nordic Scale-Up konference for Øresundsregionen

Danmarks bedst rangerede webshop for frø, der formåede at rejse risikovillig kapital og derefter med succes etablerede sig på det...

Øresund06. september 2024

Øresundsdebatten uge 36: Danske ministre, der belærer deres svenske kolleger og et Sverige, der ikke udbygger jernbanen inden indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Hvorfor er det så herligt for danske politikere, at de kan belære deres svenske kolleger? Et Sverige, der ikke udbygger...

Danmark06. september 2024

Stærkt opsving for dansk industriproduktion – og ikke kun i medicinalindustrien

Dansk industri klarer sig godt. Fra juni til juli steg Danmarks industriproduktion med 7,3 pct, viser Danmarks Statistiks sæsonkorrigerede tal....

Bæredygtighed06. september 2024

Sverige dropper flyskatten den 1. juli næste år

Den svenske flyskat afskaffes den 1. juli næste år efter en aftale mellem regeringen og Sverigedemokraterna. Flyskatten blev indført i...

Danmark06. september 2024

Region Sjællands regionrådsformand bliver ny administrerende direktør for DanskHåndbold

Heino Knudsen (S) forlader politik samt sine poster som regionsrådsformand i Region Sjælland og bestyrelsesmedlem i Greater Copenhagen for at...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.