Infrastruktur
Øresundstogene fra Sverige er kørt forbi Københavns lufthavn 52 gange om måneden siden ID- og grænsekontrollerne indførtes
Øresundstogene fra Sverige er kørt forbi stationen i Københavns lufthavn 417 gange i årets første otte måneder. I gennemsnit 52 gange per måned. Det viser oplysninger fra DSB, som transportminister Hans Christian Schmidt fremlagde i et svar i Folketinget i mandags.
Folketingsmedlem Rasmus Prehn (S) har stillet et spørgsmål til transportminister Hans Christian Schmidt (V) om antallet af tog som ikke stopper ved Københavns lufthavn, og i mandags kom svaret. Ministeren fremlægger oplysninger fra DSB, som viser at Øresundstogene fra Sverige i 417 tilfælde, i årets otte første måneder, har måttet springe stationen ved Københavns lufthavn over. Øresundstogene i retning fra Danmark mod Sverige standser altid ved lufthavnen, eftersom passagernes legitimation skal kontrolleres. Totalt er togene standset 16.162 gange ved Københavns lufthavn i perioden.
I DSB’s forklaring fremgår det at de fleste aflysninger af stop ved stationen skyldes forsinkelser fra Sverige, i forbindelse med de svenske ID- og grænsekontroller. For at sikre driften på Kystbanen i Danmark har Banedanmark udarbejdet disponeringsplaner, som blandt andet tages i brug hvis et tog fra Sverige er mere end seks minutter forsinket. Det indebærer at toget så må springe stationen ved Københavns lufthavn over, for at forsinkelsen ikke skal påvirke flere tog i systemet. Beslutningen træffes af Banedanmark.
Hans Christian Schmidt skriver i sit svar at den svenske regerings beslutning om kontrollerne har besværliggjort DSB og Banedanmarks driftsvilkår: ”Der er tale om et sæt ydre omstændigheder, som DSB og Banedanmark kun har begrænset indflydelse på, og som den svenske regering – så vidt vi i regeringen er orienteret – ikke agter at lave om på foreløbig.”
At toget ikke standser i Københavns lufthavn rammer først og fremmest flypassager fra Sverige, de svenskere som arbejder i Kastrup eller rejsende som bytter fra tog til metro i lufthavnen. Passagererne må så stå af på næste station, Tårnby, hvor de kan tage et tog tilbage til lufthavnen. Det beregnes at give cirka 15-35 minutters forlænget rejsetid, ifølge Länsstyrelsens rapport til den svenske regering om ID-kontrollerne, som blev præsenteret i slutningen af sidste uge.
For hele 2015 var der 79 tilfælde hvor Øresundstog ikke standsede ved Københavns lufthavn, heraf var 57 af gangene i forbindelse med forberedelser inden ID-kontrollens indførsel, hvilket primært skete sent på aftenen eller ved nattetide, ifølge DSB.
Københavns lufthavn har tidligere fremlagt tal som viser at antallet af togpassagerer til lufthavnen er mindsket. Andelen af danske og svenske passagerer som tager toget mindskedes fra 39 til 27 procent i perioden januar-april i år. I stedet tog flere metro, bil, taxi eller bus.
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23