Følg os på

Infrastruktur

Øresundstogene fra Sverige er kørt forbi Københavns lufthavn 52 gange om måneden siden ID- og grænsekontrollerne indførtes

Publiseret

 

oresundstag_kastrup

I gennemsnit 52 gange hver måned kører Øresundstog fra Sverige forbi Københavns lufthavn uden at standse viser ny statistik fra DSB. For passager til kan det blive en stresset omgang når de i stedet må hoppe af toget i Tårnby, og tage næste tog tilbage til lufthavnen. Foto: News Øresund

Øresundstogene fra Sverige er kørt forbi stationen i Københavns lufthavn 417 gange i årets første otte måneder. I gennemsnit 52 gange per måned. Det viser oplysninger fra DSB, som transportminister Hans Christian Schmidt fremlagde i et svar i Folketinget i mandags.

Folketingsmedlem Rasmus Prehn (S) har stillet et spørgsmål til transportminister Hans Christian Schmidt (V) om antallet af tog som ikke stopper ved Københavns lufthavn, og i mandags kom svaret. Ministeren fremlægger oplysninger fra DSB, som viser at Øresundstogene fra Sverige i 417 tilfælde, i årets otte første måneder, har måttet springe stationen ved Københavns lufthavn over. Øresundstogene i retning fra Danmark mod Sverige standser altid ved lufthavnen, eftersom passagernes legitimation skal kontrolleres. Totalt er togene standset 16.162 gange ved Københavns lufthavn i perioden.

I DSB’s forklaring fremgår det at de fleste aflysninger af stop ved stationen skyldes forsinkelser fra Sverige, i forbindelse med de svenske ID- og grænsekontroller. For at sikre driften på Kystbanen i Danmark har Banedanmark udarbejdet disponeringsplaner, som blandt andet tages i brug hvis et tog fra Sverige er mere end seks minutter forsinket. Det indebærer at toget så må springe stationen ved Københavns lufthavn over, for at forsinkelsen ikke skal påvirke flere tog i systemet. Beslutningen træffes af Banedanmark.

Hans Christian Schmidt skriver i sit svar at den svenske regerings beslutning om kontrollerne har besværliggjort DSB og Banedanmarks driftsvilkår: ”Der er tale om et sæt ydre omstændigheder, som DSB og Banedanmark kun har begrænset indflydelse på, og som den svenske regering – så vidt vi i regeringen er orienteret – ikke agter at lave om på foreløbig.”

At toget ikke standser i Københavns lufthavn rammer først og fremmest flypassager fra Sverige, de svenskere som arbejder i Kastrup eller rejsende som bytter fra tog til metro i lufthavnen. Passagererne må så stå af på næste station, Tårnby, hvor de kan tage et tog tilbage til lufthavnen. Det beregnes at give cirka 15-35 minutters forlænget rejsetid, ifølge Länsstyrelsens rapport til den svenske regering om ID-kontrollerne, som blev præsenteret i slutningen af sidste uge.

For hele 2015 var der 79 tilfælde hvor Øresundstog ikke standsede ved Københavns lufthavn, heraf var 57 af gangene i forbindelse med forberedelser inden ID-kontrollens indførsel, hvilket primært skete sent på aftenen eller ved nattetide, ifølge DSB.

Københavns lufthavn har tidligere fremlagt tal som viser at antallet af togpassagerer til lufthavnen er mindsket. Andelen af danske og svenske passagerer som tager toget mindskedes fra 39 til 27 procent i perioden januar-april i år. I stedet tog flere metro, bil, taxi eller bus.

(News Øresund)

Læs mere: Færre tager toget til Københavns Lufthavn

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik08. juli 2024

Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær

Jessika Roswall (M), som ud over at være minister for nordisk samarbejde også er EU-minister, er blevet nomineret som ny...

Energi04. juli 2024

Grøn omstilling er størst, når syv samarbejdsprojekter deler 137 Interreg-millioner

Fem projekter inden for Grön Omställning, et inden for Hållbara Transporter et inden for Gränslös Arbetsmarknad skal dele 136,7 mio....

Samfund04. juli 2024

Konjunkturen i Øresundsregionen: Befolkningsprognoserne sænkes i både Sverige og Danmark – danskernes realløn er tilbage over niveauet fra før inflationskrisen

På begge sider af Øresund er befolkningsfremskrivningerne blevet nedjusteret. I Sverige skønnes dette at føre til et reduceret behov for...

Danmark04. juli 2024

EU-støtte til nye overhalingsspor ved Kalvebod, der øger muligheden for tung militær transport over Øresundsbroen

Muligheden for at transportere tunge militærkøretøjer over Øresundsbroen forbedres ved, at EU yder op til 319 mio. kr. i støtte...

Erhverv03. juli 2024

Svensk og dansk life science-industri får stadig større betydning for landenes økonomier

Life science-industrien står for næsten 10 pct. af Sveriges eksport, og i løbet af de seneste 10 år er den...

Infrastruktur04. juli 2024

Svenske Trafikverket: Ny Øresundsforbindelse er nødvendig i 2050, men intet forslag opfylder alle behov

Snart er det tid til at påbegynde arbejdet med en fremtidig ny forbindelse over Øresund; hvis den vel at mærke...

Infrastruktur04. juli 2024

Københavns overborgmester håber på en dansk-svensk undersøgelse af forbindelserne over Øresund – men afviser Landskronas forslag om en Europaspor-forbindelse til København

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), ser positivt på konklusionerne i Trafikverkets rapport om kapacitet og redundans over Øresund. Hun...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.