Infrastruktur
Øresundstogene kan blive et svensk trafiksystem med slutstation i København
Et forstudie indledes nu for at undersøge hvordan Øresundstogene over broen vil kunne organiseres som et i grunden svensk trafiksystem, der går til og fra København. Det vil indebære én operatør for trafikken og forenkle driften, mener Skånetrafikens togchef Magnus Andersson. Slutrapporten skal præsenteres i marts næste år og den nuværende trafikaftale udløber i 2019.
– Vi har sammen med Transport- og Bygningsministeriet startet en afklaring af hvordan vi lempeligt organiserer trafikken og skaber dermed forudsætningerne for den kommende udbudsrunde på svensk side, siger Magnus Andersson, togchef på Skånetrafiken til News Øresund.
Udgangspunktet er dels at det drejer sig om en lille andel af rejsende fra Sverige som kører videre på Kystbanen efter København, og modsvarende for trafikken i den anden retning, og dels handler det om at gøre driften enklere og kvalitetsmæssigt bedre. Gennem at samordne trafikken og have én operatør bliver ansvarsspørgsmålet enklere, mener Magnus Andersson.
– Som det er nu er der mange parter indblandet i Øresundstogstrafikken over broen, det er ikke optimalt. Kvalitetsspørgsmålene og den operative drift bliver kompliceret, spørgsmålet er om det kan gøres anderledes. Vi er nu i gang med udbuddet på et forstudie omkring det.
Forstudiet sættes nu i gang og der forventes delleverancer til efteråret, inden slutrapporten bliver præsenteret i marts næste år.
– Så vil der findes forslag til hvordan trafikken kan organiseres og hvilke danske og svenske aftalemodeller som er lempelige at anvende, siger Magnus Andersson.
Fra dansk side anses det for rimeligt at togtrafikken over broen bliver mere ”svensk” og går til og fra København, ifølge Magnus Andersson.
– Man er klar til at give mere tyngde til os til at organisere trafikken. Der findes en forståelse og fælles forståpelse omkring at det er passende med nye tiltag omkring organiseringen af brotrafikken.
Den nuværende aftale om den svenske trafik løber til 2019, og den danske aftale mellem ministeriet og DSB til 2024, men med mulighed for at forkorte aftalen når det gælder Øresundstogene. Spørgsmålet om at adskille togtrafikken over broen fra Kystbanen har eksisteret som forslag allerede fra den tidligere regering i Danmark. Præcist hvor og hvornår trafikken kan adskilles indgår også som en del af forstudiet.
For de rejsende vil en samordnet trafik med én operatør indebærer en klar forbedring, mener Magnus Andersson.
– Den store forandring er at vi kan få en bedre kvalitet og service i trafikken.
I dag ligger ansvaret for trafikken med Øresundståg på svensk side hos seks trafikfirmaer med Skånetrafiken i spidsen. I Danmark styrer Øresundstogtrafikken af statslige DSB på vegne af Transport- og Bygningsministeriet. Undersøgelsen omhandler at hele ansvaret for driften kan havne på svensk side, og at togstrækningen i Danmark forkortes gennem at togene går til og fra København og ikke som i dag til Helsingør.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23