Følg os på

Infrastruktur

Øresundstogene kan blive et svensk trafiksystem med slutstation i København

Publiseret

 

oresundstag_malmoc

Skånetrafiken og Transport- og Bygningsministeriet indleder nu et forstudie med udgangspunkt i hvordan togtrafikken over sundet skal organiseres fremover. Ved at gøre det til et i grunden svensk trafiksystem med én operatør vil driften blive forenklet. Det mener Skånetrafikens togchef Magnus Andersson.

Et forstudie indledes nu for at undersøge hvordan Øresundstogene over broen vil kunne organiseres som et i grunden svensk trafiksystem, der går til og fra København. Det vil indebære én operatør for trafikken og forenkle driften, mener Skånetrafikens togchef Magnus Andersson. Slutrapporten skal præsenteres i marts næste år og den nuværende trafikaftale udløber i 2019.

– Vi har sammen med Transport- og Bygningsministeriet startet en afklaring af hvordan vi lempeligt organiserer trafikken og skaber dermed forudsætningerne for den kommende udbudsrunde på svensk side, siger Magnus Andersson, togchef på Skånetrafiken til News Øresund.

Udgangspunktet er dels at det drejer sig om en lille andel af rejsende fra Sverige som kører videre på Kystbanen efter København, og modsvarende for trafikken i den anden retning, og dels handler det om at gøre driften enklere og kvalitetsmæssigt bedre. Gennem at samordne trafikken og have én operatør bliver ansvarsspørgsmålet enklere, mener Magnus Andersson.
– Som det er nu er der mange parter indblandet i Øresundstogstrafikken over broen, det er ikke optimalt. Kvalitetsspørgsmålene og den operative drift bliver kompliceret, spørgsmålet er om det kan gøres anderledes. Vi er nu i gang med udbuddet på et forstudie omkring det.

Forstudiet sættes nu i gang og der forventes delleverancer til efteråret, inden slutrapporten bliver præsenteret i marts næste år.
– Så vil der findes forslag til hvordan trafikken kan organiseres og hvilke danske og svenske aftalemodeller som er lempelige at anvende, siger Magnus Andersson.

Fra dansk side anses det for rimeligt at togtrafikken over broen bliver mere ”svensk” og går til og fra København, ifølge Magnus Andersson.
– Man er klar til at give mere tyngde til os til at organisere trafikken. Der findes en forståelse og fælles forståpelse omkring at det er passende med nye tiltag omkring organiseringen af brotrafikken.

Den nuværende aftale om den svenske trafik løber til 2019, og den danske aftale mellem ministeriet og DSB til 2024, men med mulighed for at forkorte aftalen når det gælder Øresundstogene. Spørgsmålet om at adskille togtrafikken over broen fra Kystbanen har eksisteret som forslag allerede fra den tidligere regering i Danmark. Præcist hvor og hvornår trafikken kan adskilles indgår også som en del af forstudiet.

For de rejsende vil en samordnet trafik med én operatør indebærer en klar forbedring, mener Magnus Andersson.
– Den store forandring er at vi kan få en bedre kvalitet og service i trafikken.

I dag ligger ansvaret for trafikken med Øresundståg på svensk side hos seks trafikfirmaer med Skånetrafiken i spidsen. I Danmark styrer Øresundstogtrafikken af statslige DSB på vegne af Transport- og Bygningsministeriet. Undersøgelsen omhandler at hele ansvaret for driften kan havne på svensk side, og at togstrækningen i Danmark forkortes gennem at togene går til og fra København og ikke som i dag til Helsingør.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur10. december 2024

SJ forlader Stockholms pendlertog i 2026 – uklart hvem der overtager

SJ Stockholmståg vil ikke fortsætte med at drive Stockholms pendlertog efter 2026, hvor den nuværende kontrakt udløber. Selskabet mener ikke,...

Okategoriserade09. december 2024

EU-fond støtter byggeriet af 5G-jernbaneinfrastruktur i Skandinavien. Øresundsbro Konsortiet deltager i projektet.

Telekommunikationen på jernbaneinfrastruktur i Skandinavien skal forbedres med et nyt 5G-system, som skal lette forbindelsen mellem chauffører, vejledere og trafikledere....

Øresund06. december 2024

Københavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport

En høj vækst i antallet af passagerer gør Københavns Lufthavns rolle som skandinavisk knudepunkt stadig tydeligere. Den danske lufthavn er...

Arbejdsmarked05. december 2024

Bekymring for unge grænsependlere og fokus på digitale hindringer på Greater Copenhagen Task Force-møde

Flere medlemmer af Greater Copenhagen Task Force var enige om at mandagens møde på den svenske ambassade i København havde...

Interviews05. december 2024

Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister

Det var en begejstret svensk EU- og Nordenminister, News Øresund mødte på Sveriges Ambassade i København mandag, 2. december. Her...

Politik06. december 2024

Greater Copenhagen inviterede beslutningstagere i Stockholm til smørrebrødsminglen

Efter mandag at have samlet beslutningstagere på regionalt og nationalt niveau i København til et møde med Greater Copenhagen Task...

Samfund06. december 2024

Øresundsdebatten uge 49: Danmarks investering i SAS og Kastrup styrker Øresundsregionen og udfordrer Arlanda – Northvolts krise er Europas krise

Danmark var det eneste land, der fortsatte som aktionær efter rekonstruktionen af flyselskabet SAS. Den danske stat øger nu ejerskabet...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.