Danmark
Øresundstogets køre- og holdetid på Kystbanen forlænges med tre minutter med ny togkøreplan
Rejsende på Øresundstoget vil snart opleve, at deres rejsetid bliver en smule længere. DSB’s nye køreplan for fjern- og regionaltog træder inden længe i kraft, og den indeholder ændringer, som får betydning for rejsende flere steder i Danmark, skriver TV 2 Lorry.
Fra søndag den 15. december gælder en ny køreplan for de danske fjern- og regionaltog. For Øresundstoget indebærer det ændringer på rejser mellem Malmø C og Helsingør, som skal medvirke til, at forsinkelser fra Sverige ikke spreder sig til Kystbanen, strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og Helsingør. Selve grundstrukturen fra 2019 på Kystbanen fortsætter.
De nye ændringer indebærer, at der lægges tre minutters ekstra køre- og holdetid på rejser fra Malmø C til Helsingør. Togene på strækningen skal gøre ophold i nogle ekstra minutter på Københavns Hovedbanegård, mens der mellem København H og Helsingør lægges et ekstra minut til køretiden.
I myldretiden kører der flere tog mellem København H og Helsingør, end der gør i dagtimerne. Pendlerklubben Kystbanen har ønsket, at de supplerende tog, der sættes ind i myldretiden, stopper i Hellerup. Da det ikke er muligt at standse ved flere stationer uden at springe andre over, vil de supplerende myldretidstog fra den 15. december ikke længere stoppe i Snekkersten lige inden Helsingør, men i stedet stoppe i Hellerup.
Også en ny køreplan for S-tog er på trapperne, men her er der ingen ændringer fra den nuværende køreplan. Den nye køreplan for S-tog træder i kraft mandag den 16. december. (News Øresund)
-
Erhverv01. marts 2024
Dansk-Svensk Handelskammer stiftes for at bedre samarbejdet og integrationen af landenes erhvervsliv
-
Politik15. februar 2024
Den svenske Riksdag stemte for en lov, der tillader regeringen at indføre ID-kontrol
-
Arbejdsmarked09. februar 2024
Lysere udsigter for både svensk og dansk økonomi
-
Infrastruktur15. februar 2024
Trafikverket foreslår ny svensk-dansk undersøgelse om yderligere en fast forbindelse over Øresund
-
Infrastruktur07. februar 2024
Efter kollapset: E6 forbi Stenungsund vil være klar til trafik til efteråret
-
Øresund21. februar 2024
Trafikrekord med 100.000 daglige passagerrejser med bil, tog og færge over Øresund i 2023 – trendbrud for togtrafikken
-
Samfund16. februar 2024
Akut mangel på pladser i Sveriges fængsler – fordobling af celler til varetægtsfængslede samt firedobling af almindelige fængselspladser er nødvendig inden 2033
-
Danmark09. februar 2024
Store dansk-tyske investeringer forud for Femern Bælt-tunnelen – Sverige investerer i at lette eksisterende togtrafik