Følg os på

Interviews

Om tre uger overtages driften af Øresundstogene af SJ Öresund AB

Publiseret

 

Anders Gustafsson er administrerende direktør for SJ Öresund AB, som overtager driften af Öresundstågstrafiken i december. Foto: SJ / Cristopher Anderzon

Den 13. december er SJ Öresund AB den nye operatør for Øresundstogtrafikken i det sydlige Sverige og for den svenske del af trafikken over Øresundsbron. For passagererne håber adm. direktør Anders Gustafsson, at den øgede bemanding med flere togværter vil blive bemærket, såvel som i det lange løb en øget punktlighed, når vedligeholdelsen af ​​togene holdes i eget regi i det nybyggede togdepot i Hässleholm. Om to år overføres også den danske del af Øresundstogene til virksomheden, og togene vil da vende på Østerport Station i København i stedet for at køre videre til Helsingør.

I forbindelse med den sædvanlige køreplansændring, som altid finder sted anden søndag i december, får Øresundstogene ny operatør i år. Efter at have vundet udbuddet overtager SJ’s datterselskab, SJ Öresund AB, drift og vedligeholdelse af den svenske del af trafikken. Planlægningen er i fuld gang, og administrerende direktør Anders Gustafsson ser flere fordele for de rejsende i fremtiden.
– For eksempel vil der være en øget bemanding om bord i form af flere togværter, vi skifter uniform, hvilket gør det synligt, og i det lange løb vil det mærkes i form af høje krav til rengøring. Vi begynder at vedligeholde køretøjerne i det nye Hässleholm-depot, samtidig med at vi overtager trafikken, så på kort sigt vil det føre til bedre vedligeholdelse. Vi begynder også at servere igen på togene, medmindre der kommer nye restriktioner. Det bliver servering fra en vogn på ture uden for Skåne, siger han.

Den øgede bemanding betyder, at næsten 100 nye togværter er rekrutteret, og deres uddannelse er i fuld gang.
– Vi har haft et fint søgetryk, der til dels er en konsekvens af corona, kan man sige. Der er en hel del mennesker i servicebranchen, luftfart og lignende, der har søgt. Vi har også haft nogle frafald på grund af coronasituationen. Det har været en enklere proces end normalt, men stadig ret udfordrende. Det sværeste nu er uddannelsen, siger han og fortsætter:
– Vi har haft meget færre uddannelsesgrupper og har ikke været i stand til at have undervisning i trafikken, så det bliver kun stationært. Der har vi sammen med opdragsgiverne udvidet, så vi har adgang til to køretøjer, der holder stille på depotet i Hässleholm, hvor vi kan udføre træningen. Vi har haft den samme udfordring med rengøringspersonale og vedligeholdelsespersonale, hvor vi er nødt til at have mindre grupper og arbejde hårdt for at sikre, at folk ikke møder hinanden. Hvis man får en smittespredning, kan den så isoleres til et mindre antal personer.

De fleste togværter, der arbejder på Øresundstogene i dag, har valgt at følge med over til SJ Öresund AB, mens situationen har været lidt anderledes, når det kommer til driftsledelse, fordi den også er flyttet fra Malmø til Hässleholm. Driftsledelsen er den funktion, der styrer køretøjer og personale i trafikken og giver information til rejsende og som er bemandet døgnet rundt.
– Der var en hel del, der på grund af pendling har valgt ikke at følge med, siger Anders Gustafsson.

Det nye vedligeholdelsesdepot i Hässleholm, der blev indviet i foråret, blev overtaget af SJ Öresund ved halvårsskiftet, og de har siden arbejdet med at opbygge reservedelslagre, erhvervet værktøj, udviklet rutiner og uddannet personale. Til driften af ​​depotet har SJ Öresund en partnerskabsaftale med det norskejede Mantena. I alt vil SJ Öresund have 600 ansatte plus lidt over 100 personer via Mantena og et par flere rengøringsleverandører, siger Anders Gustafsson.
Renovering af Øresundstogene har været i gang i nogen tid, hvilket betyder, at køretøjer tages ud af drift i perioder. Hvordan ser du tilgængeligheden af ​​køretøjer nu, er der nok?
– Vores vurdering i øjeblikket er, at det nok skal gå. Der er mange køretøjer, der er taget ud til forskellige typer af tiltag, men samtidig er der lidt reduceret trafik nu, siger Anders Gustafsson.

Det er ikke kun personaleuddannelsen, der er blevet påvirket af coronapandemien. Der er også usikkerhed i kompensationsmodellen baseret på de nye forhold, der er kommet, blandt andet med et reduceret antal rejse, siger Anders Gustafsson.
– Det er en aftale, der indeholder både produktionskompensation og en stor andel variabel kompensation. Den variable kompensation er blandt andet baseret på antallet af viste billetter, som er direkte påvirket, da antallet af passagerer er faldet drastisk. Når det kommer til andre typer af varierende kompensation, er den knyttet til punktlighed, med begrænset trafik er det lettere at opretholde høj punktlighed og kundetilfredshed, hvorimod det er sværere at vide, hvordan den påvirkes, hvis vores personale f.eks. har brug for masker, som nu, på broen til Danmark. Der har været mange effekter, som ingen rigtig ved, hvordan vil ramme, siger han og siger, at der er diskussioner med opdragsgiverne om sådanne problemer.

Om to år, i december 2022, overtager SJ Öresund AB også den danske del af Øresundstogstrafikken over Sundet i henhold til en aftale mellem Region Skåne og DSB. Det er et arbejde, som virksomheden vil fokusere mere på i fremover. Blandt andet vil bemandingen blive drøftet, men det er klart, at de bliver nødt til at ansætte flere lokomotivførere og togværter, siger Anders Gustafsson. Der er også nogle praktiske spørgsmålstegn ved trafikken, da ruten, som togene kører på samtidig skifter, så togene vender på Østerport station i København og ikke fortsætter på Kystbanen helt til Helsingør som i dag.
– Der er en del infrastrukturudfordringer i hvordan man håndterer at togene vender, siger han.

På grund af de nuværende restriktioner er det ikke muligt at have aktiviteter, der samler folk den 13. december, når SJ Öresund overtager trafikken, men dagen vil stadig blive fejret, og den er længe ventet, siger Anders Gustafsson.
– Det er en tid, som mange af os har set frem til i lang tid. Jeg arbejdede også med udbuddet, og vi er nogle få, der har været involveret siden da. Det bliver utroligt stort, siger han.

(News Øresund – Jenny Andersson)

 

Øresundstogene

Øresundstogsystemet er et samarbejde mellem seks sydsvenske transportselskaber og Trafik-, Bygge- og Bolisstyrelsen. Togene er i øjeblikket bemandet af DSB og Transdev, hvor den svenske del af trafikken overtages af SJ Öresund AB i december 2020. Kontraktperioden for SJ Öresund AB løber fra december 2020 til 2028 med mulighed for yderligere to år.

Öresundståg AB ejes af Region Skåne, Blekinge, Kronoberg, Västra Götaland, Halland og Kalmar amter. En aftale mellem Trafik-, Bygge- og Bolisstyrelsen og Region Skåne betyder, at ansvaret for Øresundstogtrafikken på dansk side ligger hos Skånetrafiken fra 2022.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

E-postadress

Aktuelle nyheder

Arbejdsmarked18. januar 2021

Mandag fik skånske grænsependlere adgang til gratis hurtigtest for covid-19

Mandag morgen klokken syv begyndte den første aktivitet med en gratis hurtigtest for covid-19 beregnet til skånske øresundspendlere, der ikke...

Øresund15. januar 2021

Region Skåne udbyder gratis covid-19-test for grænsependlere til Danmark

Skåninger, der pendler til arbejde i Danmark, skal have hjælp fra Region Skåne med en gratis hurtigtest for covid-19. I...

Samfund15. januar 2021

Malmø protesterer mod Region Skånes planer om at blive partner i en HH-forbindelse

Ja til en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Nej til at Region Skåne indgår som medejer og medfinansierer af...

Danmark18. januar 2021

Pølsevognen fylder 100 år – havde storhedstid i 1960-ere og 70-ere

Nu fylder den danske pølsevogn 100 år. Den 18. januar 1921 rullede seks pølsevogne ud på gaderne i København. I...

Sverige15. januar 2021

Færre skyderier og eksplosioner i Malmø

Siden højdepunktet i 2017 er antallet af skyderier og eksplosioner i Malmø støt faldet, rapporterer Sydsvenskan, som har læst statistikker...

Samfund15. januar 2021

Sverige gør en undtagelse fra indrejseforbuddet for børn fra Danmark på vej til forældre i Sverige eller på Bornholm

Den svenske regering har taget kritikken af at det svenske indrejseforbud deler familier med delt forældremyndighed for børn, over grænsen...

Erhverv15. januar 2021

Green Hydrogen Systems modtager stor kapitalindsprøjtning og erfarne medlemmer af bestyrelsen

Det danske cleantech-selskab Green Hydrogen Systems kan have en vigtig rolle i den fremtidige produktion af brint. Via virksomhedens teknologi...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.