Infrastruktur
Op til hver femte Øresundstog fungerer ikke
Der står nu 17 Øresundstog på værksted, hvoraf seks er fuldstændig ødelagte. Det har skabt en mangel på tog, hvilket har betydet, at flere af Øresundstogets rejsende den seneste tid ikke har kunnet sidde ned, skriver Sydsvenskan. Og det er dybt ulykkeligt, siger Skånetrafikken, der samtidig rejser en kritik af vedligeholdelsen af togene, som den danske statsvirksomhed DSB Vedligehold står for.
Svedende pander i tætpakkede kupeer, og en reel rift om siddepladserne. Det har været virkeligheden i Øresundstogene de seneste uger. 15-20 procent af Øresundstogene har nemlig været ude af drift, og det har betydet, at Skånetrafikken, der er ansvarlig for store dele af Øresundstogtrafikken på den svenske side, har været nødt til at køre med kortere tog.
Og det går blandt andet ud over de rejsende:
– Der mangler tog på visse afgange, hvilket betyder, at rejsende er nødt til at stå op i togene. Det er dybt ulykkeligt. Ikke godt overhovedet, siger Mark Fenzel, business manager for tog hos Skånetrafikken, til Sydsvenskan.
Togmanglen skyldes, at flere af Øresundstogene står på værksted i København, som drives af DSB Vedligehold. DSB Vedligehold er et datterselskab til DSB, og er ligeledes en statsejet virksomhed.
Igennem de seneste tre år har det i gennemsnit været 11 ud af 111 Øresundstog, der har været ude af drift, hvilket svarer til 10 procent. Sidste uge torsdag var det 17 tog, som var ude af drift. Ugen forinden var det 21 tog – hver femte tog stod altså på værksted frem for på skinner.
De mange problemer, der har været med togene, har ført til, at Skånetrafikken nu retter skarp kritik mod DSB Vedligehold. Skånetrafikken påpeger, at DSB Vedligehold har manglet rettidig omhu i at finde brister i togene såsom ikke-fungerende klimaanlæg.
Det kulminerede for nogle uger siden i et togstop på strækningen inden Hyllie Station, hvortil klimaanlæggene også stoppede med at virke. Varmen fik til sidst passagererne til at bryde dørene op og evakuere toget.
DSB Vedligehold kan ikke genkende kritikken, Skånetrafikken fremfører. Tværtimod, siger virksomhedens administrerende direktør, Dan Stig Jensen, der fremhæver, at han løbende er i dialog med chefen for Øresundstogene samt andre svenske samarbejdspartnere:
– Jeg har så sent som i eftermiddags snakket med chefen for Öresundståg, som sagde, de var tilfredse med vores samarbejde. Skulle der opstå problemer, vil vi naturligvis diskutere det med vores svenske samarbejdspartnere med det samme, sagde Dan Stig Jensen sidste torsdag ifølge Sydsvenskan.
Skånetrafikken er i øjeblikket i gang med at bygge en ny vedligeholdelsesstation ved Hässleholm Station, som skal stå klar 2020. I den forbindelse vil Skånetrafikken sørge for at skærpe kvalitetskravene for vedligeholdelsen af togene, så de skal bruge mindre tid på værksted.
(News Øresund)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23