Følg os på

Infrastruktur

Opførelsen af Femern Bælt-tunnel er officielt begyndt

Publiseret

 

Den 1. januar 2021 blev den første officielle spadestik taget til opførelsen af ​​Femern Bælt. Illustration: Fehmarn A / S

Den 1. januar 2021 blev den første officielle spadestik taget til hvad der bliver en 18 km lang tunnel under Femern Bælts havbund mellem danske Rødbyhavn og tyske Femern. Tunnelen planlægges afsluttet i 2029 og vil rumme både tog- og biltrafik. Det oplyser det danske transport- og boligministerium i en pressemeddelelse.

Efter många år av överklaganden mot byggandet av Fehmarn Bält-tunneln kom i november 2020 ett slutligt klartecken när förvaltningsdomstolen i Leipzig avslog en sista överklagan av det tyska myndighetsgodkännandet för bygget av förbindelsen. Danmark hade flera år tidigare godkänt byggprojektet.

Den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland kommer att halvera restiden mellan Malmö och Hamburg från sex till tre timmar och beräknas kosta 52,6 miljarder danska kronor att bygga räknat i 2015 års prisnivå. I likhet med Öresundsbron och Stora Bältbron kommer Fehmarn Bält-tunneln brukarfinansieras.

Det är entreprenörskonsortiet Fehmarn Link Contractors som nu går igång med att bygga den fabrik som ska tillverka de 89 betongelement som tunneln ska bestå av. Fabriken byggs i danska Rødbyhavn. Redan förra året påbörjades anläggningen av arbetshamnen i Rødbyhavn där tunnelfabriken ska byggas och även de första anläggningsarbetena  på den tyska sidan ska gå igång i år. Likaså ska grävandet under havsbotten påbörjas i år. Det uppger det danska Transport- og boligministeriet.

Det första spadtaget uppmärksammandes virtuellt på grund av coronarestriktionerna. (News Øresund)

 

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige03. februar 2023

Grænsekontrollen skal ifølge Tidö-aftalen skærpes – men svensk politi håber på lempelser “Vi kan være effektive selv uden genindført grænsekontrol”

Den midlertidige grænsekontrol, som Sverige har haft siden 2015, vil blive skærpet, fremgår det af Tidö-aftalen. Samtidig mener dansk politi...

Energi03. februar 2023

Københavns overborgmester siger nej til et nyt atomkraftværk i Barsebäck

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), er kritisk over for den svenske regerings tanker om et nyt atomkraftværk i Barsebäck....

Politik03. februar 2023

Muharrem Demirok ny leder af det svenske Centerpartiet

Muharrem Demirok blev i denne uge valgt som leder af det grønne liberale parti, Centerpartiet, i Sverige. Han afløser Annie...

Politik03. februar 2023

SD i Region Skåne forsvarer grænsekontrol: “Sindssygt ikke at etablere mulighed for effektiv grænsekontrol ved Øresund lige nu”

Sverigedemokraterna i Region Skåne ønsker at bevare “effektiv grænsekontrol” og går ind for en “fysisk infrastruktur”, skriver SD’s regionsrådsmedlem Niclas...

Sverige03. februar 2023

Budskab til politikerne fra Sveriges nye direktør for Riksbanken: Afskrivningskravene skal fastholdes

Afbetalingskravene har dæmpet husholdningernes gældsætning og resulteret i en sundere udlånskultur i Sverige. Det var budskabet fra Sveriges nye direktør...

Infrastruktur03. februar 2023

SJ, DSB og DB planlægger toglinjen Oslo-Hamburg

I 2027 kan SJ, DSB og Deutsche Bahn (DB) sammen lancere en ny toglinje mellem Oslo og Hamborg med stop...

Bæredygtighed03. februar 2023

Der er behov for øgede investeringer i vandforsyningsnettet, mener eksperter, der advarer om en fremtidig krisesituation

Vi er nødt til at tage os af infrastrukturen under jorden såvel som den over jorden. Det var budskabet til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.