Interviews
Optimistiske borgmesterveteraner mener at hverdagen gør en forskel
Jens Kramer Mikkelsen (S) var overborgmester i København 1989–2004, og Ilmar Reepalu (S) var borgmester i Malmø 1994–2013. Sammen har de mere end 30 års erfaring fra det højeste politiske niveau i Øresundsregionen, men at København og Malmø ved årtusindskiftet blev forenet gennem en bro over Øresund, ser begge som en af højdepunkterne i den politiske karriere.
– Når jeg mødes med gamle samarbejdspartnere fra Skåne f.eks. Sydsvenska Handelskammeren, Malmø Stad f.eks. Ilmar Reepalu og Joakim Ollén, taler vi om, hvor langt vi faktisk er nået. På mange måder længere end selv de mest optimistiske af os håbede på dengang. Selvfølgelig har der været tilbageslag f.eks. paskontrol, men på mange måder er regionen i dagligdagen mere et sammenhængende bolig- og erhvervsområde, siger Jens Kramer Mikkelsen.
Samarbejdet mellem de to byer startede lang tid før Øresundsbron blev indviet. I 1990erne blev der i EU-sammenhænge ofte talt om ”Regionernes Europa”. Ilmar Reepalu mindes en tid, hvor Øresundsregionen blev lanceret som et foregangsprojekt i det nye Europa.
– Det var spændende, da vi lancerede Øresundsregionen ud fra et EU-perspektiv. Vi havde en konference på Holmen i 1996, og efterfølgende optrådte vi sammen på en messe på MIPIM. Vi havde for første gang en fælles dansk-svensk udstilling. Vi skabte den første og mest kraftfulde EU-region, som viser hvad EU handler om. Mange grænseregioner, såsom f.eks. Santander-Bayonne ved den fransk-spanske grænse, kæmpede i slutningen af 90erne, og vi var forgængere, siger Ilmar Reepalu.
Jens Kramer Mikkelsen mener at en af nøglerne til at samarbejdet mellem København og Malmø blev forbedret, er at dynamikken i samarbejdet blev ændret.
– Min vigtigste beslutning var at opfatte samarbejdet som et ligeværdigt samarbejde, uanset at København er den største by. Når man er stor, behøver man ikke vise det. Det bidrog – er jeg sikker på – til et tæt og tillidsfuldt samarbejde
Ilmar Reepalu deler billedet af et godt samarbejde mellem byerne.
– Ja, det vigtigste var fremfor alt at Malmø og København sammen satsede så stærkt. Jens Kramer Mikkelsen og jeg fandt hurtigt hinanden, og kiggede konstant efter nye måder at vise os sammen på. Vi skrev en bog, inviterede til en årskonference, som blev afholdt den ene dag i Malmø og den ene dag i København, og vi var ofte i Bryssel og fortælle. Det hele blev krydret med Copenhagen Malmö Port, en fælles organisation, siger han.
Efter at havde set en positiv udvikling gennem Øresundsbrons første 15 år, har blandt andet grænsekontrol gjort Ilmar Reepalu skeptisk overfor den nuværende udvikling. Men når han ser yderligere 20 år fremad tror han at regionen igen kommer til at gå mod lysere tider.
– I 20-årsperspektivet får jeg mit håb tilbage. Nu er pendulet svunget maksimalt mod et nationalistisk niveau, og efterfølgende kommer det til at svinge tilbage til tanken om et transnationalt Europa, hvor grænser ikke mærkes. Når vi er igennem Brexit-traumet, som vi oplever nu, vil fokus igen blive vendt fra svagheder til at se hvordan vi sammen igen bygger Europa stærkt. Så vender det fra hvor vigtigt det er at gå ud af EU til hvor vigtigt det er at holde sammen, siger Ilmar Reepalu.
Øresundsregionen er blevet en hverdagsregion mener Jens Kramer Mikkelsen, og det ser han som et bevis på at investeringen i Øresundsbron har været vellykket. Københavns forrige overborgmester mener at regionen først og fremmest er netop én region, og ikke en del af to lande.
– De højtflyvende skåltaler har jeg aldrig været tilhænger af, det er i dagligdagen, regionen skal vise sin værdi. Det er arbejdspendlerne, teaterbesøgene, restauranterne osv., der langsomt skaber den nye regionale bevidsthed. Broen er beskrevet mange steder som en vigtig international infrastruktur – mellem to lande. For mig er broen en lokal forbindelse, der forbinder to landsdele, der i århundreder har hørt sammen. Broen mellem Danmark og Sverige ligger et helt andet sted, siger Jens Kramer Mikkelsen.
At Øresundsbron er mere end et infrastrukturprojekt for Jens Kramer Mikkelsen er noget han blev overbevist om allerede inden broen blev indviet.
– Mine mest spændende oplevelse var den første gang længe før den officielle indvielse hvor jeg mødtes med Ilmar Reepalu på midten af broen. Det var en meget konkret oplevelse, som viste mig at broen var mere end stål og beton. Den er en forbindelse mellem mennesker.
News Øresund – Emil Persson
Interviewserie i News Øresund – Øresundsbroen 20 år
I år fylder Øresundsbroen 20 år. News Øresund sætter fokus på dette jubilæum, med en serie interviews med personer som lever og er aktive i regionen, eller som har spillet en vigtig rolle i dens udvikling.
De fleste af interviewsne indgår også i bogen ”Checkpoint 2020 – mennesker, grænser og visioner i Øresundsbrons tid” (Makadam förlag), der blev udgivet i maj af Øresundsinstituttet og Centrum för Öresundsstudier ved Lunds universitet.
Læs flere interviews i serien:
”Du vil også se mig stå på ølkassen”
Livet som ”kærlighedsflygtning”
Den administrerende direktør da broen åbnede: ”Det var et magisk øjeblik!”
Forskningsanlæg gjorde tyske Ralf Trant til Øresundsborger
Med en musikalsk mission
Tidligere adm. direktør: Det danske-svenske kulturmix giver et spændende udgangspunkt for virksomheder
Flytningen fra Stockholm åbnede hendes øjne for Øresundsregionen
Forskelle i dansk og svensk kultur giver dynamik i arbejdslivet
Biologen på Peberholm
København blev en fristad, da Malmø føltes for lille
Hun har base på begge sider af Sundet
Havnefusion gav mere end økonomisk gevinst
Ingvar Carlsson havde bestemt sig: ”Når jeg bliver statsminister skal broen bygges”
Han var med i beslutningen om Øresundsbroen
Med udsigt til Sverige
Akademiker flyttede fra Rumænien til Øresund – efterlyser en vej ind på arbejdsmarkedet
Øresundsbroens direktør opfordrer staterne til at tænke mere grænseoverskridende
”Danmark holder af sine fiskere – i Sverige ses vi som en pittoresk faggruppe”
Den skjulte vej over Øresundsbroen
Ung dansk skater lokket af kreativt gymnasium i Malmø
Svensk, dansk eller ”skandigrød”
Paskontrollant er et varmere job, end hun troede
Fra bromodstander til Øresundsentusiast
Togkontrolløren som er blevet Øresundspendlernes favorit
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23