Følg os på

Interviews

Paskontrollant er et varmere job, end hun troede

Publiseret

 

Jobbet som paskontrollant passer Iulia Badin bedre, end hun havde forventet. Hun kan lide kollegaerne og det varierende arbejde. Foto: News Øresund - Anna Palmehag

Iulia Badin ønskede at arbejde hos politiet, men valgte i første omgang at blive paskontrollant. Det har vist sig, at hun befinder sig så godt i jobbet, at hun ikke har tænkt sig at stoppe. Selvom nogle situationer er hårde, mener hun, at det bliver opvejet af møderne med menneskerne, som passerer, kammeratskabet med kollegaerne og ikke mindst vindtæt arbejdstøj.

I efteråret 2015 indførte den svenske regering grænsekontrol ved veje, jernbaner og havne mod Danmark og Tyskland, efter at antallet af flygtninge, som kom til landet, steg kraftigt.

Grænsekontrollen blev først varetaget af politiet, men efterhånden blev der også ansat civile grænse- og paskontrollører. Senere ændrede motivet for grænsekontrollerne sig til at handle om terrorbekæmpelse, forhindre illegal migration og bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet.

Iulia Badin har arbejdet som paskontrollant siden 2017 og træder sikkert ud foran bilerne ved Øresundsbroens betalingsstation på Lernacken. Store lastbiler standser hun med en løftet håndflade, og hun taler roligt med en bilist, som er standset. Hun værdsætter at være den første person, som mennesker møder, når de kommer til Sverige.

– Jeg kan godt lide de her korte møder. Når vi for eksempel står her ved broen, møder vi så mange, både pendlere og turister, der rejser over Øresundsbroen. Vi har et ansvar for, at de skal få en god oplevelse. Måske veksler vi nogle ord, måske joker vi lidt. Det skal ikke være så stift, siger hun.

Som paskontrollant er det Iulia Badins opgave at hjælpe asylansøgere med at komme i kontakt med Migrationsverket, men det sker sjældnere end for nogle år siden.

– Nogle mennesker har rejst langt og er trætte. Vi forsøger at hjælpe dem, siger hun.

Kriminaliteten, som opdages ved kontrollerne, tager politiet sig af, men at sende personer uden pas tilbage til Danmark er en del af opgaverne for Iulia Badin.

– Det er aldrig sjovt at afvise nogen. Der kan være forskellige årsager, nogle gange er det bare, at passet er glemt på hotellet i Danmark. I så fald forsøger vi at opmuntre dem til at hente det og komme tilbage, for vi vil jo gerne have turisterne her. Men vi er jo her for at se til, at alle, som rejser ind, har ret til at gøre det, så vi må se deres dokumenter. Det, som er godt ved love og myndigheder og regler er, at det er det, som gælder. Det er ikke vores opgave at tænke over, om det her menneske fortjener at komme ind i landet eller ej, siger hun.

Iulia Badin værdsætter det korte møde med bilisterne, der må vise deres pas ved grænsekontrollen ved Øresundsbroens betalingsstation på Lernacken lige syd fra Malmø. Foto: News Øresund – Anna Palmehag

Arbejdsdagene er afvekslende ved, at Iulia Badin arbejder forskellige steder og med forskellige kollegaer. Grænsekontrollerne gennemføres ved havnen i hendes hjemby Helsingborg, ved Lernacken i Malmø og ved Hyllie Station. En gang imellem kan arbejdsskiftet også være ved havnen i Trelleborg, hvor færgerne fra Tyskland og Polen kommer ind.

– Hver dag er anderledes, siger hun anerkendende.

Privat besøger Iulia Badin Danmark relativt ofte for at gå ud og spise eller tage til koncert, og hun tror, at regionen vil fortsætte med at vokse sammen.

– Der er allerede ganske meget pendling og en del samarbejde mellem landene. Der findes kompetencer i Danmark, som behøves i Sverige og omvendt. Jeg tror ikke, at grænsekontrol direkte forhindrer noget, siger hun.

Selv har hun ingen planer om at stoppe som paskontrollant. Godt nok sker det, at mennesker behandler hende dårligt, og godt nok er vinden om vinteren iskold. Men kollegaerne passer godt på hinanden, og Iulia Badins værste frygt, inden hun tog jobbet, er gjort til skamme – takket være foret beklædning.

– Jeg er sart over for kulde, men det påvirker mig ikke. Og tiden går så hurtigt – det troede jeg ikke, inden jeg begyndte, siger hun.

News Øresund – Anna Palmehag

 

Fakta: Grænse- og id-kontrol

De svenske grænsekontroller blev indført af den svenske regering den 12. november 2015. De gennemføres ved grænseovergange med bil, tog og færger fra Danmark eller Tyskland til Sverige af svensk politi eller civile grænse- og paskontrollører.

Id-kontrollerne blev udført fra den 4. januar 2016 til den 3. maj 2017 af transportselskaber, som fragtede passagerer med tog, busser og færger fra Danmark til Sverige. En svensk regeringsforordning slog fast, at ingen passagerer måtte rejse ind i Sverige fra Danmark uden gyldig og godkendt legitimation.

De danske grænsekontroller mod Sverige blev indført af den danske regering den 12. november 2019. De gennemføres punktvis af dansk politi ved grænseovergange med bil, tog eller færger fra Sverige til Danmark.

 

Interviewserie i News Øresund – Øresundsbroen 20 år

I år fylder Øresundsbroen 20 år. News Øresund sætter fokus på dette jubilæum, med en serie interviews med personer som lever og er aktive i regionen, eller som har spillet en vigtig rolle i dens udvikling.

De fleste af interviewsne indgår også i bogen ”Checkpoint 2020 – mennesker, grænser og visioner i Øresundsbrons tid” (Makadam förlag), der udgives af Øresundsinstituttet og Centrum för Öresundsstudier ved Lunds universitet i foråret 2020.

Læs flere interviews i serien:
Fra bromodstander til Øresundsentusiast
Togkontrolløren som er blevet Øresundspendlernes favorit

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund09. oktober 2024

Dansk politi styrker grænsebevogtningen mod Sverige efter ambassadeangreb

Efter angrebene på Israels ambassader i København og Stockholm skærper det danske politi overvågningen af grænserne til både Sverige og...

Politik09. oktober 2024

Region Skånes politikere bejler til den danske regering for at fastholde samarbejdet med danske regioner

Et dansk regeringsforslag til en sundhedsreform, der også betyder, at danske regioner ikke længere må deltage i det tværregionale samarbejde,...

Erhverv09. oktober 2024

Batteriproducenten Northvolt begærer datterselskab konkurs

For godt to uger siden besluttede Northvolt at aflyse udvidelsen af Northvolt Ett i Skellefteå. Nu har datterselskabet, der håndterer...

Sverige09. oktober 2024

Sveriges bidrag til NATO: 600 soldater og otte kampfly

600 soldater til Letland, otte Jas Gripen-fly samt et af flådens krigsskibe. Det er nogle af Sveriges bidrag til NATO’s...

Arbejdsmarked08. oktober 2024

Øresundsaftalen godkendt af den svenske regering – skal behandles i Folketinget fredag

Den 3. oktober 2024 vedtog den svenske regering et lovforslag om at godkende den nye Øresundsaftale som blev underskrevet i...

Danmark08. oktober 2024

Ny metrorekord: Over 11 millioner passagerer i september

11,2 mio. passagerer rejste på alle fire ruter i København i september. Aldrig før har så mange mennesker rejst med...

Infrastruktur04. oktober 2024

Den svenske regering vil lade overskuddet fra Øresundsbroen blive i regionen

Ligesom med trængselsafgifterne i Göteborg og Stockholm ønsker den svenske regering at bruge fremtidige indtægter fra Øresundsbroen til infrastrukturinvesteringer i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.