Danmark
Pendlere på Kystbanen ærgrer sig over længere rejsetid: “Hvorfor var det så vigtigt at klippe Sverige fra?”
Pendlere på Kystbanen, som omfatter de fem kommuner Helsingør, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm og Gentofte, har de seneste år oplevet længere og længere rejsetider. Med DSB’s seneste køreplan, K24, bliver de endnu længere. Det var baggrunden for, at Kystbanens pendlerklub inviterede til debat med DSB og Banedanmark i Helsingør den 9. april. Samtidig er Banedanmark i gang med at undersøge en fremtidig S-togsdrift på strækningen.
– Jeg har rejst på Kystbanen hele mit liv. Da jeg flyttede til Helsingør i 2015, viste rejseplanen 38 minutter, men siden da er det kun gået op, og i dag sad jeg 48 minutter i hurtigtoget. Det betyder, at jeg har mindre tid sammen med mine børn, og det betyder riktig meget. Tid er en vigtig ressource, sagde pendleren Marlene Meine.
Nicolai Smidt Sigsgaard, vicedirektør i Banedanmark, fortalte, at der i hele landet i øjeblikket er et “historisk højt aktivitetsniveau” på de danske jernbaner. Hele signalsystemet skal udskiftes, selve jernbanen er nedslidt, og store dele skal elektrificeres.
– Det er grundlæggende positivt, vi har fået alt det, vi ønskede. Den eneste udfordring er, at vi har fået det hele på en gang. Udgangspunktet er, at man ikke kun skal se jernbanen som et sammenhængende system, men også som et komplekst system, sagde han.
Han kaldte den forlængede rejsetid for en “nødløsning” for at forbedre togenes punktlighed på strækningen.
Øget punktlighed i syd – færre tog i nord
DSB’s repræsentant i debatten, informationschef Tony Bispeskov, var enig i, at punktlighed er deres vigtigste sag, på bekostning af rejsetid og færre tog til de nordlige stationer.
– Kystbanens punktlighed har været udfordret, og vi har været nødt til at køre efter de eksisterende forhold. Derfor har vi valgt at gøre dette som en midlertidig løsning. I det øjeblik vi kan opretholde punktligheden på et ordentligt niveau og samtidig reducere tiden, vil vi gøre det.
Også Benedikte Kiær (K), borgmester i Helsingør, deltog i debatten. Hun mente, at de sydlige kommuner har fået en “pose lakridser” i form af flere togstop, mens de nordlige kommuner slet ikke har fået nogen godter:
– Det ville have givet os noget at tygge på i den længere rejsetid. Når jeg taler med virksomheder og borgere, oplever de tre ting ved denne køreplan: længere rejsetid, færre tog og højere priser. Mange kan huske, hvordan det var, da vi var forbundet med Sverige, hvor de sydlige stationer også havde flere tog.
Hun henviste til beslutningen i 2021 om at lade Skånetrafiken overtage hele driften af Øresundstogene og give dem endestationen Østerport i stedet for at drive hele Kystbanen som hidtil.
– Hvorfor var det så vigtigt at klippe Sverige fra så hurtigt? Jeg kunne godt have tænkt mig, at man havde lavet bare én forbedring, fx at Øresundstoget kørte til Nivå, og at man så havde flere tog på strækningen.
Banedanmark undersøger Kystbanens fremtid
Sideløbende med rejsetidsdiskussionen undersøger Banedanmark en fremtidig S-togsdrift på Kystbanen. I en rapport fra maj sidste år pegede direktoratet på fire mulige løsninger, tre med “metrodrift”, dvs. førerløse S-tog, på hele eller dele af strækningen. En anden løsning er at forsyne strækningen med hurtigere regionaltog og dermed reducere rejsetiden.
Benedikte Kiær spurgte ind til den sidste mulighed under debatten:
– Som jeg forstår jeres analyse, er det muligt for en lille investering at forbedre Kystbanen og reducere rejsetiden på kort sigt. Kan I presse på for at det sker?
Nicolai Smidt Sigaard var ikke i stand til at give nogen oplysninger om analysen, da han ikke var bekendt med alle detaljerne i analysen, men ville tage det med sig.
Banedanmark vil fortsætte med at undersøge S-togsdriften og rapportere til Folketinget i december i år.
(News Øresund – Henrik Smångs)
Læs mere:
Sidste direkte tog fra Sverige til Helsingør afgik lørdag aften (2021)
Flere fordele ved at forlænge et muligt S-togssystem på Kystbanen til Helsingborg ifølge DSB (2021)
Skal S-tog erstatte Øresundstog mellem København og Helsingør? (2019)
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23