Følg os på

Infrastruktur

Pendlerfavorit bytter Øresundstog ud med SJ’s fjerntog

Publiseret

 

Fredrik Adolfsson begynder at arbejde som togfører på SJ's fjerntog ved månedsskiftet. Foto: News Øresund

Tre spørgsmål til Fredrik Adolfsson, togsteward, som den 31. august har sidste arbejdsdag på Øresundstogene mellem Malmø og København. Til efteråret skifter han denne arbejdsplads ud med SJ’s fjerntog, men han forlader ikke regionen helt, da København er en af destinationerne. Fredrik Adolfsson er kendt blandt sundets pendlere, blandt andet for sine daglige lister på sociale medier med information om, hvor lange togene er, hans glade humør og positive modtagelse af passagererne – men også for sit overskæg.

Hvad virker tiltrækkende ved det nye job?

– Lidt fred og ro, vil jeg sige. Sommeren har været den hidtil hårdeste med stigende rejseaktivitet over hele linjen. Der har været sommerbilletter, og vi har haft en corona-fri tid med fri mobilitet, så alt har været fuldt booket. Samtidig har vi kørt med korte tog; mange tog er på værksted, hvor de også har været ferie-ramt. Det giver overfyldte tog. Jeg tog ret tidligt en beslutning om, at jeg er træt af de propfulde tog og har brug for lidt fred og ro fremover. Mit hjerte bløder, når jeg bliver nødt at efterlade de rejsende på stationen, fordi toget er overfyldt. Mange faktorer har haft indvirkning på min beslutning om at stoppe. Personalet har kæmpet bravt, og mange af os blev skuffede, da aftalen mellem Skånetrafiken og SJ Öresund om at køre Øresundstogene også blev opsagt før tid.

– Jeg fylder snart 50, og jeg følte, at hvis jeg ikke handler nu, vil jeg have forpasset muligheden for at skifte spor. Det føltes naturligt, og det er på tide. Jeg har fået mange kommentarer fra pendlere, som synes, det er trist, at jeg stopper, men samtidig forstår de det. Det er ikke så sjovt, når man har overfyldte tog og med blødende hjerte skal efterlade rejsende.

– Det er blevet vældigt hypet, at jeg har tænkt mig at stoppe. Radio Malmöhus har interviewet mig, og Sydsvenskan har skrevet en virkelig fin artikel. Min bror ringede fra Spanien og sagde: Du er den eneste, jeg kender, som har fået en helsides artikel, fordi du skifter job. Det er ret cool, for folk vil huske en og tale om det. Der bliver jo også lagt mærke til, at jeg farver mit overskæg. Det skal være en oplevelse at rejse med tog, og hvis jeg kan bringe glæde til andre, har jeg gjort mit arbejde godt.

Hvilke strækninger skal du fremover arbejde på, og hvad tror du vil være anderledes i dit nye job?

– Der vil først og fremmest være siddende rejsende og til andre byer, herunder Linköping, Stockholm, Göteborg, København – jeg opgiver ikke København helt – og på sigt kan det måske også blive Hamborg. Det er virkelig spændende og lidt som at starte i 1. klasse i skolen igen efter 17 år i branchen. I starten skal jeg på kursus i de nye vogntyper. Senere skal jeg lære en helt anden måde at arbejde på; man tjekker ikke på billetter på samme måde, og der er også kaffeservering, som jeg synes er sjovt. Jobbet vil være varieret, nogle gange kan du stå i bistroen. Jeg kommer til at arbejde, som jeg vil, med service og interaktion med de rejsende, så længe de vil.

Hvordan ser du situationen i Øresundstrafikken?

– Vi lever i kølvandet på coronavirussen, hvor fabrikkerne, der leverer reservedele til togene, halter bagefter. Det er en bøvlet situation for dem på værkstedet, fordi det er svært for dem at kunne levere, det forstår jeg godt. Der er lige så mange rejsende som før pandemien, men vi mangler vogne. Der er udfordringer mange steder og på mange måder. Jeg føler også med pendlerne, de har haft et svært år og en rigtig hård sommer. Andre rejsende reagerer ikke så meget på det, fordi de som regel skal med toget til noget sjovt. De synes selvfølgelig også, der er varmt og overfyldt i togene, men de glemmer det hurtigt. For pendlerne venter der senere på dagen en ny tur – i helt den samme dur.

(Nyheder Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik13. september 2024

Svensk regeringsomdannelse efter afhopning og EU-nominering – Maria Malmer Stenergard (M) ny udenrigsminister

Sveriges udenrigsminister Tobias Billström (M) meddelte uventet på X, tidligere Twitter, i sidste uge, at han trækker sig som udenrigsminister....

Politik13. september 2024

Jessica Rosencrantz (M) bliver Sveriges nye EU-minister og minister for nordisk samarbejde

Jessica Rosencrantz (M), medlem af den svenske rigsdag og formand for EU-udvalget, bliver ny EU-minister med ansvar for nordiske anliggender....

Øresund13. september 2024

Omsorg og erhverv i fokus, da danske og svenske ældreministre mødtes i Stockholm

“Sverige og Danmark har meget til fælles – også når det handler om at sikre fremtidens ældreomsorg” skriver Danmarks ældreminister...

Politik13. september 2024

Den svenske regering foreslår en betydelig forhøjelse af repatrieringsstøtten til 350.000 svenske kroner per person – selv om deres egen undersøgelse fraråder det

Flere penge til dem, der vender hjem fra Sverige. Regeringen foreslår at hæve repatrieringsstøtten fra 10.000 til 350.000 svenske kroner...

Bæredygtighed13. september 2024

Skånsk fødevareproduktion får sit eget videnscenter på SLU i Alnarp

Omstillingen til mere bæredygtige produktionsprocesser inden for landbrug og gartneri er i fokus, når Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp og...

Øresund13. september 2024

Øresundsdebatten uge 37: Trist når folk taler engelsk i stedet for dansk og København som forbillede for svenske byer

Sverige var først med flyskatten, men næste sommer bliver den afskaffet. Trist, når folk i København taler engelsk i stedet...

Danmark13. september 2024

Digitalt borgermøde om Københavns kommende metrolinje M5 kan ses bagefter

København planlægger at bygge en ny metrolinje, M5, som på sigt kan forbindes med en Øresundsmetro til Malmø. Frem til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.