Infrastruktur
Pendlerne fravælger toget over Øresundsbron


At færre har købt pendlerkort over Øresund i år står i kontrast til at salget steg med tre procent i 2015 og at stigningen var størst i efteråret. ”Tager man det med i beregningen, kan man sige at mindskningen i antallet af solgte pendlerkort har været omkring tolv procent”, siger Skånetrafikens slagschef Camilla Bunke. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Rejsemønstret mellem Sverige og Danmark påvirkes tydeligt at ID-kontrollerne. I løbet af årets første fem uger mindskede Skånetrafikens salg af togpendlerkort over Øresundsbron med ni procent, sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig er bil- og bustrafikken steget.
At færre har købt pendlerkort over Øresund i år står i kontrast til at salget steg med tre procent i 2015 og at stigningen var størst i efteråret.
”Tager man det med i beregningen, kan man sige at mindskningen i antallet af solgte pendlerkort har været omkring tolv procent”, siger Skånetrafikens slagschef Camilla Bunke til News Øresund.
Som årsag til at passagerne vælger andre måder at rejse over sundet, ser hun kun ID-kontrollerne på stationen i Københavns Lufthavn og i Hyllie.
Eftersom Skånetrafiken hævede billetpriserne i december, har indtægterne ikke mindsket så meget som virksomheden havde frygtet. I januar blev det samlede indtægtstab fire procent sammenlignet med januar 2015, men det kan ses i forhold til at Skånetrafiken tidligere havde regnet med en stigning på mellem tre og fem procent, opgiver Camilla Bunke.
Det går bedre for bustrafikken over Øresund. Nye tal fra Øresundsbron viser, at den samlede biltrafik steg med 2,8 procent og at bustrafikken steg med 20,8 procent. Men der skal ikke drages for store konklusioner af det, mener Øresundsbro Konsortiet. Bustrafikken steg allerede inden ID-kontrollen blev indført og det handler kun om gennemsnitligt 16 busser mere om dagen i januar 2016 sammenlignet med samme måned i 2015, pointerer presseinformatør Jens Genders.
Af de busselskaber som kører over Øresundsbron har Gråhundbus ikke mærket nogen forskel i forhold til passagerantallet. Det har derimod Swebus.
”Vi ser, at vi har flere passagerer som stiger på i København, men frem for alt flere som rejser både fra og til Kastrup. På hele strækningen mellem København og Oslo steg passagerantallet med 21 procent mellem den 4. januar og den 4. februar, sammenlignet med samme periode i fjor”, siger Christel Grip, presseansvarlig på Swebus.
News Øresund – Anna Palmehag
Fodnote: Skånetrafikens endelig rejsetal for januar er ikke klar før i slutningen af februar.
-
Danmark19. maj 2017
Greater Copenhagen ønsker at regeringerne undersøger en ny HH-forbindelse allerede i år
-
Erhverv08. oktober 2020
Ny liste over Danmarks 1.000 største virksomheder – Mærsk solid etter
-
Danmark06. september 2019
Dansk rejsekortautomater findes nu også på Triangeln og Hyllie station
-
Interviews14. januar 2021
PolyPeptide ønsker fortsat at vækste i Malmø – søger kemikere med flair for automation
-
Erhverv09. september 2022
Aldrig før er Danmarks største virksomheder vokset så hurtigt
-
Øresund01. juli 2020
Sådan fejredes Øresundsbroens 20-årsjubilæum: Lukas Graham-koncert på pylontop, digitale isgavekort til togrejsende og ny interesseorganisation for en Øresundsmetro
-
Danmark16. september 2019
Transportminister vil udrede togtrafik Helsingør og Kastrup, når Øresundstoget stopper trafikering af Kystbanen
-
Ugebrev14. juni 2021
Læs News Øresunds ugebrev 23